4x Romet 50-T-1 1975-76 r. - Szatek
|
Autor |
Wiadomość |
Szatek
Fanatyk Rometa 50-T-1, 50-TS-1 i 50-T-3
Liczba postów: 741
Imię: Patryk
Skąd: Łódź
Pojazd: Inny
|
RE: 4x Romet 50-T-1 1975-76 r. - Szatek
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 25-08-2015 16:14:43 przez nie_mientki.)
|
|
24-08-2015 21:31:04 |
|
1 osoba postawiła piwo Szatek za ten post:1 osoba postawiła piwo Szatek za ten post.
Kanilox (08-25-2015)
|
joozek
senior
Liczba postów: 2,410
Imię: Józek
Skąd: Lubin
Pojazd: Inny
|
RE: 4x Romet 50-T-1 1975-76 r. - Szatek
W końcu coś się dzieje ![Big Grin Big Grin](images/smilies/biggrin.gif) Faktycznie, te modele Romet-a są ciekawe ... niestety nie mam takiego, ale jak to w wtedy bywało ... wszystko do siebie są podobne. Po kolei;
1. Za bardzo zeszlifowałeś tą tulejkę nóżki centralnej, tam jest tylko szpilka zabezpieczona zawleczką i teraz jak ta tuleja jest za krótka to Romet stojąc na nóżce, będzie bujał się na boki.
2. ten ogranicznik nóżki centralnej w ramie z bardzo Ci ten spawacz namodził, powinien on wyglądać tak
![Powiększ](https://lh6.googleusercontent.com/-4dE4qS5FmDo/VSldVH1hanI/AAAAAAAAH6I/N_C3KNz3dNU/w793-h595-no/120120152161.jpg)
a po przyspawaniu tak
![Powiększ](https://lh6.googleusercontent.com/-RYb29BZ9kow/VBdIoWAOGPI/AAAAAAAABAs/6fyxp1eGngI/w793-h595-no/090320141329.jpg)
Przy okazji widać jak powinien być odgięty ogranicznik nóżki centralnej złożonej. Tam jeszcze jest montowany gumowy odbój, taki jak w Komarze z przedniego wahacz-owego zawieszenia.
3. "pierścień" czyli bieżnię dolnego łożyska sztycy, ściągniesz za pomocą płaskiego wkrętaka mechanicznego, wbijając go po mału w szczelinę między nią a półkę dolną. Należy to robić w 3, 4 miejscach co 120, 100 stopni po obwodzie.
4. Piaskowanie ... zalecam wykonać na końcu prac blacharskich
Powodzenia w dalszych pracach, jak masz jakieś pytania, to zawsze podpowiem. Powodzenia
Denerwować się, to tracić własne zdrowie z powodu cudzej głupoty
|
|
25-08-2015 01:09:09 |
|
|
Szatek
Fanatyk Rometa 50-T-1, 50-TS-1 i 50-T-3
Liczba postów: 741
Imię: Patryk
Skąd: Łódź
Pojazd: Inny
|
RE: 4x Romet 50-T-1 1975-76 r. - Szatek
(25-08-2015 00:50:14)ananas napisał(a): Zazdroszczę bardzo, to rzadki i piękny model rometa, a ty masz ich 4...
Ty też możesz takiego mieć, wystarczy trochę poszukać
P.S. Na czterech się raczej nie skończy
(25-08-2015 01:09:09)joozek napisał(a): 1. Za bardzo zeszlifowałeś tą tulejkę nóżki centralnej, tam jest tylko szpilka zabezpieczona zawleczką i teraz jak ta tuleja jest za krótka to Romet stojąc na nóżce, będzie bujał się na boki.
Tak było wcześniej - ta rurka nie wystawała tak jak na Twoim zdjęciu. Jest tak jak piszesz, stopka buja się na boki. Chyba dam tam po prostu podkładki ![Undecided Undecided](images/smilies/undecided.gif) P.S. Nie ja to szlifowałem
(25-08-2015 01:09:09)joozek napisał(a): 2. ten ogranicznik nóżki centralnej w ramie z bardzo Ci ten spawacz namodził, powinien on wyglądać tak
a po przyspawaniu tak
Przy okazji widać jak powinien być odgięty ogranicznik nóżki centralnej złożonej. Tam jeszcze jest montowany gumowy odbój, taki jak w Komarze z przedniego wahacz-owego zawieszenia.
Myślę że w porównaniu do tego co było, to wygląda przyzwoicie - cudów nie będzie. W moim przypadku, odcinanie teraz tego ogranicznika i przyspawywanie nowego, byłoby trochę przesadne
Górnego ogranicznika nie zaginałem, zagnę pod tym samym kątem co wspornik tłumika. O gumie oczywiście wiem. Jeśli zostawiłbym to tak jak teraz, to stopka opierałaby się o wspornik tłumika.
(25-08-2015 01:09:09)joozek napisał(a): 3. "pierścień" czyli bieżnię dolnego łożyska sztycy, ściągniesz za pomocą płaskiego wkrętaka mechanicznego, wbijając go po mału w szczelinę między nią a półkę dolną. Należy to robić w 3, 4 miejscach co 120, 100 stopni po obwodzie.
Chyba nic z tego, bo ta bieżnia dolnego łożyska sztycy ma mniejszą średnicę wewnętrzną niż sztyca
(25-08-2015 01:09:09)joozek napisał(a): 4. Piaskowanie ... zalecam wykonać na końcu prac blacharskich ![Big Grin Big Grin](images/smilies/biggrin.gif)
Tak jak napisałem, zrobię to na końcu
(25-08-2015 01:09:09)joozek napisał(a): Powodzenia w dalszych pracach, jak masz jakieś pytania, to zawsze podpowiem. Powodzenia
Fachowa porada zawsze się przyda, dzięki
(25-08-2015 11:06:04)kanilox napisał(a): No fajnie to wszystko wygląda, nie wiem czy już pisałeś ale na jaki będziesz kolor malować?
Fajnie by wyglądał w kolorze takim jak mój.
O niebieskim myślałem, ale raczej będzie taki:
Ogólnie to wszystkie moje są/były pomarańczowe, ale nie chcę ich malować na jeden kolor. Do wyboru mam: żółty, zielony (groszkowy), pomarańczowy, czerwony i niebieski
(25-08-2015 11:06:04)kanilox napisał(a): A i jak tam części odemnie? Jesteś zadowolony?
Z części jestem jak najbardziej zadowolony. Przesyłka starannie zapakowana, stan części jak na zdjęciach, szybko wysłana ![Wink Wink](images/smilies/wink.gif) Aha, dzięki za drugą obręcz i pas zębaty
|
|
25-08-2015 16:31:53 |
|
|
Szatek
Fanatyk Rometa 50-T-1, 50-TS-1 i 50-T-3
Liczba postów: 741
Imię: Patryk
Skąd: Łódź
Pojazd: Inny
|
RE: 4x Romet 50-T-1 1975-76 r. - Szatek
Kolejna aktualizacja po troszkę dłuższym czasie
Wciąż nie mogę oddać części do piaskowania, ponieważ nie mam jeszcze podnóżek kierowcy i niektóre części są jeszcze w trakcie naprawy. Gdyby ktoś miał takie podnóżki, to proszę o informację:
Dolne i górne uchwyty sprężyn są w trakcie toczenia ze stali nierdzewnej A2. Sprężyny będę musiał prawdopodobnie dorobić, ponieważ w sprzedaży są jedynie o długości 22 cm a moje mają 26 cm, więc 4 cm różnicy to raczej zbyt dużo. Dystans między tulejki nóżek dolnych chyba jednak tylko ocynkuję.
A tutaj tulejki nóżek dolnych dorobione z teflonu:
Udało mi się też dostać dwie pokrywy schowków z białego plastiku, jak i również same schowki. Te które kupiłem wcześniej, były nowszego typu - z dodatkowymi mocowaniami i otworami.
Tutaj trochę nowych i oryginalnych części które udało mi się dostać. Niektóre z nich nie będą wykorzystane w tym motorowerze.
Więcej zdjęć: http://www.fotosik.pl/u/xxSzatekxx/album/1753519
A tutaj używana głowica, pompka i pokrowiec (raczej nie oryginalny, ktoś wie jaki powinien być?).
Trzy wysokie głowice które posiadam. Jak widać pierwsza ma zewnętrzne żeberka na całej szerokości:
Zamienniki gum gdyby nie udało mi się jednak dostać orygialnych:
I oryginalna instrukcja obsługi w bardzo dobrym stanie którą kupiłem od WorseBoya:
Na koniec dodam, że zakładany przeze mnie wygląd motoroweru, może się ostatecznie różnic ponieważ często zmieniam co do niektórych kwestii zdanie ![Tongue Tongue](images/smilies/tongue.gif) Niedługo kolejna aktualizacja, tym razem nastąpi szybciej
Mile są widziane komentarze
|
|
27-09-2015 14:19:56 |
|
1 osoba postawiła piwo Szatek za ten post:1 osoba postawiła piwo Szatek za ten post.
joozek (09-27-2015)
|
Szatek
Fanatyk Rometa 50-T-1, 50-TS-1 i 50-T-3
Liczba postów: 741
Imię: Patryk
Skąd: Łódź
Pojazd: Inny
|
RE: 4x Romet 50-T-1 1975-76 r. - Szatek
Liczyłem na to, że napisze coś jeszcze wcześniej, ale niestety przedłużyło się do trzech tygodni
Dalszy ciąg napraw blacharskich:
W tym miejscu osłona łańcucha była zagięta do środka - odgięta i zaspawana:
A tutaj ktoś dospawał nakrętki bo puścił mu gwint - odcięte, zaspawane i nagwintowane.
Poprzedniemu właścicielowi ułamały się mocowania wsporników błotnika (to chyba typowe w tym modelu, w dwóch moich 50-T-1 także są ułamane) . Przyspawał je, ale krzywo i tego nie oszlifował - poprawione:
Pierścień został zdjęty. Trzeba było stoczyć trochę sztycę bo inaczej nie dało rady tego zrobić:
Dodatkowo zrobiłem jednak to podłużne nacięcie w sztycy na podkładkę z wypustem. Niby go nie było, ale wolałem zrobić bo sztyca była spawana i nie wiadomo czy ktoś przyspawał rurkę, nagwintował, ale zapomniał o tym nacięciu. Ta sztyca jest duuużo grubsza niż ta z innej dolnej półki którą mam (z późniejszego rocznika).
Dorobiłem dolne i górne uchwyty sprężyn, oraz sprężyny (w sprzedaży są zbyt krótkie) ze stali nierdzewnej A2:
Dolne uchwyty sprężyn będą utwierdzone w nóżkach dolnych w taki sposób (oryginalne plastikowe były zaprasowane):
Dotoczyłem też oś wahacza, stal nierdzewna A2 + poliamid. Zostało dokupić nakrętki i podkładki:
Zleciłem także wykonanie oryginalnej tabliczki znamionowej:
Zakupiłem też w międzyczasie pare nowych i oryginalnych gratów:
Na zakończenie dodam, że motorower pochodzi prawdopodobnie z serii próbnej wyprodukowanej przez Ośrodek Badawczo - Rozwojowy Rometu (tak samo jak 50-TS-1). Świadczyć mogą o tym na przykład podobna i ręczna numeracja na główce ramy (OBR nie miał prasy do wybijania numerów), lakierowane pokrywy schowków narzędziowych z białego plastiku których fabryka nie produkowała oraz kilka innych ciekawych faktów o których wiem.
Myślałem że na mojej ramie numery były przebijane ze względu na brak rocznika (późniejsze wersje z 75-go roku go mają) i dlatego że są nierówno wybite (głównie "0"). Zainteresowałem się tematem, gdy pewna osoba wysłała mi zdjęcie główki ramy swojego 2370 z 75-go. Tutaj zdjęcie:
Pozdro.
|
|
19-10-2015 16:49:51 |
|
3 użytkowników postawiło piwo Szatek za ten post:3 użytkowników postawiło piwo Szatek za ten post.
joozek (10-20-2015), nie_mientki (12-03-2015), Przemi998 (10-20-2015)
|
Szatek
Fanatyk Rometa 50-T-1, 50-TS-1 i 50-T-3
Liczba postów: 741
Imię: Patryk
Skąd: Łódź
Pojazd: Inny
|
RE: 4x Romet 50-T-1 1975-76 r. - Szatek
W międzyczasie zdecydowałem się wyjąć i rozebrać sprzęgło trzytarczowe z silnika do Rometa z Warki.
Schemat:
Kompletne sprzęgło:
Różnice w porównaniu do dwutarczowego sprzęgła:
1. Wysokość kosza sprzęgła (bez koła zębatego):
- dwutarczowego - 22 mm;
- trzytarczowego - 24 mm.
2. Montaż koła zębatego kosza sprzęgła:
- dwutarczowe - przyspawane (sztywne);
- trzytarczowe - wprasowane (luźne - prawdopodobnie wyrobione).
3. Wysokość "poprzeczek" w tarczy dociskowej:
- dwutarczowe - 20,5 mm;
- trzytarczowe - 23,5 mm (luźne, prawdopodobnie wyrobione).
4. Ilość i rodzaj tarcz wewnętrznych:
- dwutarczowe - jedna tarcza bez wytoczenia (płaska, grubość 2 mm);
- trzytarczowe - dwie tarcze z wytoczeniem (wypukłe, grubość 1 mm).
5. Zabierak sprzęgła:
- dwutarczowe - nowego typu;
- trzytarczowe - starego typu.
6. Wysokość sprężyny:
- dwutarczowe - 43 mm;
- trzytarczowe - 35 mm.
*7. Gwint na wale od strony sprzęgła:
- dwutarczowe - M10;
- trzytarczowe - M8.
*Mało istotna i nie pewna różnica dotycząca wału.
Pozdro.
|
|
30-10-2015 16:30:57 |
|
3 użytkowników postawiło piwo Szatek za ten post:3 użytkowników postawiło piwo Szatek za ten post.
ananas (10-31-2015), ApriliaMxByLaxa (03-10-2017), nie_mientki (10-30-2015)
|
Użytkownicy przeglądający ten wątek: 3 gości
|
|