Ocena wątku:
- 0 głosów - 0 średnio
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
akumulator ciężko podładować
|
Autor |
Wiadomość |
BigSoft
Pomocny użytkownik
Liczba postów: 1,004
Imię: Przemo
Skąd: SI
Pojazd: Romet Chart
|
RE: akumulator ciężko podładować
Z Twoich pomiarów wynika tyle, że:
Gdy silnik pracuje:
- w pozycji 1 stacyjki, bilans prądów przepływających przez akumulator jest dodatni, co oznacza tyle, że akumulator się ładuje;
- w pozycji 2 stacyjki, bilnas prądów jest ujemny. Oznacza to, że nie ma ładowania lub jest ono zbyt słabe. Akumulator jest rozładowywany.
Gdy silnik nie pracuje:
- w pozycji 1 stacyjki pobór prądu wynosi zero, więc jest jak ma być;
- w pozycji 2 stacyjki pobór prądu wynosi 1A. Oznacza to około 6W pobieranej mocy (Napięcie akumulatora * zmierzony pobór prądu -> 6V * 1A = 6W). Świeci pewnie żarówka pozycyjna tył (5W) i żarówka podświetlenia licznika (1-2W? nie pamiętam).
Wygląda więc na to, że sama instalacja elektryczna pracuje poprawnie. Nie widzę tutaj jakichś ubytków prądów ponad miarę.
Odpal silnik i dokonaj takiego samego pomiaru amperomierzem, tj. na pozycji 1 i na pozycji 2 stacyjki. Dodawaj gazu płynnie. Zobacz co się dzieje z prądem gdy dodajesz gazu. Interesuje mnie szczególnie pozycja 2 stacyjki, ale lepiej sprawdź na 1 i 2.
citroen-XM.pl
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 07-07-2015 15:45:30 przez BigSoft.)
|
|
07-07-2015 15:44:23 |
|
|
BigSoft
Pomocny użytkownik
Liczba postów: 1,004
Imię: Przemo
Skąd: SI
Pojazd: Romet Chart
|
RE: akumulator ciężko podładować
Cewki są przełączane. Masz dwie cewki ładowania w prądnicy. Mają jeden wspólny koniec odseparowany od masy i tym końcem jest brązowy przewód wyprowadzony z prądnicy. Pozostały więc dwa osobne początki dla każdej cewki. Obydwa są przeważnie wyprowadzone jako osobne dwa żółte przewody. Cewki mają taką samą wydajność prądową (ok 0,8A), więc nie ma znaczenia która cewka będzie pracowała na pozycji 1 stacyjki, a która będzie dołączana na pozycji 2. Tak dołączana.
Ładowanie jest rozwiązane, że gdy ustawisz stacyjkę w pozycji 1, to ładuje tylko jedna cewka. Masz wtedy wydajność prądową rok 0,8A, czyli jakieś 5-6W w zależności od obrotów. W momencie gdy przełączysz stacyjkę na pozycję 2, powinna dołączyć się równolegle druga cewka (przez stacyjkę właśnie) i wtedy wydajność prądowa ładowania wzrasta do ok 1,4A (ze względu na pewne straty, jak wspomniane choćby wyżej przesunięcie w fazie).
Tak to wygląda na schemacie instalacji elektrycznej Charta:
Tutaj masz schemat zastępczy w celu uproszczenia. Mam nadzieję, że załapiesz o co w tym chodzi.
Istnieją dwie możliwości. Możesz mieć na odwrót przylutowaną cewkę w prądnicy (wątpię). Wtedy po dołączeniu jej na pozycji 2 do tej pierwszej nastąpi zwarcie pomiędzy cewkami i w rezultacie brak ładowania.
Druga możliwość to uszkodzona cewka ładowania (ta dołączana).
Jak to najprościej sprawdzić? Wypnij dwa żółte przewody i jeden brązowy z instalacji Charta. Brązowy podłącz do żarówki 6V/5W (np do jej "masy", do obudowy). Następnie weź jeden zółty i dotknij do drugiego wolnego bieguna żarówki. Powinna świecić. Następnie powtarzasz ten sam pomiar, tym razem podłączając drugi wolny, żółty przewód, zamiast pierwszego (brązowy zostaje bez zmian, bo przecież jest wpólny). Cewki powinny tak samo mocno rozświetlić żarówkę. Pomocny może być woltomierz (miernik ustawiony na zakres pomiaru napięcia zmiennego [~ AC ]). Jeżeli obie cewki z osobna zasilają żarówkę bez problemów, to wtedy złącz razem żółte przewody i podłącz (w efekcie masz brązowy na jednym biegunie żarówki, a dwa skręcone razem żółte na drugim). Żarówka oczywiście powinna bez problemu zaświecić i to jaśniej, ponieważ zasilają ją dwie cewki ładowania. Jeżeli wszystko jest ok, to problem leży w instalacji elektrycznej Charta, a nie w samych cewkach.
Poniżej schematy dla testu każdej cewki z osobna i na połączonych razem:
PS. Na oryginalnym schemacie elektryki Charta kolory przewodów są źle oznaczone. Przykładowo wspólnym przewodem niby jest żółty, a pozostałe osobne to niebieski i brązowy. W rzeczywistości w większości przypadków (jak nie we wszystkich) wspólnym przewodem jest zawsze brązowy, a pozostałe dwa są żółte.
citroen-XM.pl
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 07-07-2015 19:19:13 przez BigSoft.)
|
|
07-07-2015 19:04:31 |
|
|
Użytkownicy przeglądający ten wątek:
|
|