Chart by Janusz94
|
Autor |
Wiadomość |
BigSoft
Pomocny użytkownik
Liczba postów: 1,004
Imię: Przemo
Skąd: SI
Pojazd: Romet Chart
|
RE: Chart by Janusz94
Bardzo słabo. 2,5W z 100 zwojowej cewki nawiniętej drutem 1mm to aż się wierzyć nie chce, że jest tak słabo. Taka cewka powinna spokojnie 15W wytworzyć, a może i 25
Przynajmniej tyle udało mi się wyciągnąć na magnesach ferrytowych w oryginalnym magnecie (około 1,8A przy 14V), no ale one są znacznie większe od tych zastosowanych u Ciebie w wirniku.
Obawiam się, że sprawność prądnicy jest z jakiegoś powodu bardzo mała, ale spróbuj z cieńszym drutem, myślę, że DNE 0,5 albo 0,6 na dzień dobry i maksymalnie tyle zwojów ile się da zmieścić. Jedna cewka jako podstawa do dalszych rozważań i testów.
Widocznie neodymy są zbyt małe.
citroen-XM.pl
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 31-12-2014 02:59:44 przez BigSoft.)
|
|
31-12-2014 02:56:48 |
|
|
BigSoft
Pomocny użytkownik
Liczba postów: 1,004
Imię: Przemo
Skąd: SI
Pojazd: Romet Chart
|
RE: Chart by Janusz94
Tak sobie właśnie myślę o jednej, ważnej rzeczy. Gdzie my tu mamy nabiegunniki? Pomysł z pierścieniem stalowym nie wydaje się wcale głupi, wręcz przeciwnie. Janusz - spróbuj, to może być też przyczyna tak niskiej sprawności.
Każda prądnica przecież musi mieć zamontowane nabiegunniki na magnesach. Weźmy przykład - magneto Charta (może być i Simsona, komarka, innego moto itd).
Jak widać, każdy magnes ma blaszkę o takich wymiarach jak on sam. Ważną kwestią jest to - jak powinien taki nabiegunnik wyglądać. Otóż najlepszy byłby z blachy krzemowej, ale podobno trudno ją dostać (i nie wiem jak z trwałością mechaniczną). Stosować można więc z powodzeniem blachę stalową. Rozmiar nabiegunnika powinien być taki, aby obejmował całą, jedną cewkę.
Nie do końca mam pewność jak to jest zrobione w kołach magnesowych zamkniętych. Mam na myśli takie coś:
Widzimy tu magneto zamknięte, gdzie nie są widoczne magnesy. Są one ukryte pod blachą tak jak tutaj:
Wychodzi więc na to, że ta blacha pełni też rolę wspólnego nabiegunnika. Trochę poczytałem o tym w sieci i podobno tak robią producenci motocykli. Nie znalazłem jednak dokładniejszch informacji jak to działa. Magnesy muszą być umieszczone naprzemiennie, ponieważ indukcja następuje w momencie, gdy dwa magnesy ułożone względem cewki przeciwnymi biegunami (czyli jeden N, drugi S w danym momencie) przebiegają nad bokiem cewki.
Swoją drogą - ciekawe jak to jest w wirniku jawki. Rozbierał go ktoś kiedyś? Teoretycznie to co widzimy na zewnątrz, powinno być nabiegunnikiem, a sam magnes powinien znajdować się pod nim, zalany w aluminium.
citroen-XM.pl
|
|
31-12-2014 21:01:19 |
|
|
janusz94
Rezonator
Liczba postów: 65
Imię: Janusz
Skąd: wlkp
Pojazd: Inny
|
RE: Chart by Janusz94
U mnie magnesy są ułożone na przemian, nawet wykonałem test że wszystkie jednym biegunem to na oko 75% odpada czyli zostaje prawie nic
Nabiegunnik niby jest w starszych kołach magnesowych ale w nowszych to jest to wszystko zalane w cholera wie czym. Cały magnes da się wydobyć i można go sporo wyginać. Oglądałem dziesiątki kół magnesowych od motorowerów i motocykli z roczników od 1990 do 2014 i większość ma właśnie magnes we wspólnej ''formie''.
W swoim magnecie sprawdziłem i wyraźnie czuć mocny przeskok biegunowości obojętnie jakim kawałkiem metalu/magnesa do tego stopnia że magneto zamontowane w uchwycie wiertarki potrafi samo wykonać obrót o kilkanaście stopni więc tutaj raczej jest ok.
Co do wirnika jawki to rozcinałem go na dwie cześci i do magnesa jest dołożona blach grubości około 3mm i troche dziwnie wygieta ale nie pamiętam teraz czy bieguny były na przemian czy cały czas jednym, ale zakładam że na przemian bo na co mieliby od razy z góry ścinać dużą część sprawności magneta
A co do rury stalowej to sprawdzałem to wcześniej zanim zacząłem cokolwiek toczyć i efekt był taki że nastepowała bardzo silna izolacja pola magnetycznego, jedyna opcja to taki pierścień musiałby mieć zgrubienia w miejscach gdzie są magnesy, inaczej siła spada. Na nierdzewce takie zjawisko nie wystepuje.
|
|
31-12-2014 21:50:51 |
|
|
janusz94
Rezonator
Liczba postów: 65
Imię: Janusz
Skąd: wlkp
Pojazd: Inny
|
RE: Chart by Janusz94
Tylko ja nie wyobrażam sobie jak to zamontować, to nie prądnica kt. ma pracować przy obrotach rzędu 8krpm i gdzie nabiegunniki są dopychane siłą odśrodkową do magnesów, tylko w tym wypadku siła odśrodkowa odrywałaby je od magnesów.
Może się myle ale jeszcze nie będe szukał winy w braku nabiegunników, gdyż jest to z mechanicznego punktu widzenia bardzo trudne do wykonania żeby mi tego przy 16k rpm nie rozerwało. Widzieliście jak skończyło magneto z charta
Na koniec dzisiejszych testów udało się uzyskać około 20W z tej ceweczki więc jak na tą chwile już nie byłoby tragedii bo ma być ich przecież 6 sztuk
Jutro może uda się jeszcze troszkę potestować. Wiem że na pewno musze jeszcze troszke zmienić kształt rdzeni cewek bo mniejwiecej wygląda to w tej chwili tak )( w stosunku do magneta a powinno być tak )) a to też ma jakiś wpływ na ogólną sprawność. Może jednak coś z tego będzie.
Najwięcej i tak pokażą testy bezpośrednio na silniku
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 31-12-2014 22:13:53 przez janusz94.)
|
|
31-12-2014 22:12:46 |
|
|
Użytkownicy przeglądający ten wątek:
|
|