Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Wątek zamknięty 
Chart by Janusz94
Autor Wiadomość
janusz94 Niedostępny
Rezonator
*


Liczba postów: 65
Imię: Janusz
Skąd: wlkp
Pojazd: Inny
Post: #466
RE: Chart by Janusz94
Nigdzie się nie ukrywałem Conq Tongue Po prostu nie widze sęsu prowadzeniia tematu na forum które jest wymarłe Tongue
Do filmu z pracy silnika to jeszcze daleko Wink
Magneto sprawdzane przy pomocy wiertarki stołowej Big Grin
Rurka to pierścień który nie pozwoli magnesom wypaśc pod wpływem siły odśrodkowej.
Magnesiki osadziłem w rowkach w tym aluminiowym walcu.
Jutro podrzuce kilka fotek magneta Wink
27-12-2014 18:21:52
Znajdź wszystkie posty użytkownika
Reklama
stqc Offline
Moderator
Moderatorzy


Liczba postów: 3,745
Imię: Maciek
Skąd: Mikołajki NMR
Pojazd: Romet Chart
Post: #467
RE: Chart by Janusz94
Janusz, mam pytanie jaką metodą spawasz ALU, migiem hmm ?
A możesz też powiedzieć na czym formujesz stożki do spawaka Big Grin ?

xyz
27-12-2014 18:36:09
Znajdź wszystkie posty użytkownika
BigSoft Niedostępny
Pomocny użytkownik


Liczba postów: 1,004
Imię: Przemo
Skąd: SI
Pojazd: Romet Chart
Post: #468
RE: Chart by Janusz94
Niska moc może wynikać z rozmieszczenia magnesów i cewek, oraz ich połączenia (cewek). Cewka zasilająca Charta o rezystancji 440R - to wręcz cud, że działała, ciężko mi w to uwierzyć, no ale nie widziałem, więc przegadywać się nie będę. Sprawna cewka Charta powinna mieć rezystancję wyższą od 700R choć zdarzają się przypadki, że silniki chodzą przy zbliżonych wartościach do 700R. Być może wynika to ze sposobu uszkodzenia cewki. Podejrzewam, że przyczyną, iż silnik sprawnie pracuje przy cewkach, które mają mniejszą - wynika ze sposobu uszkodzenia tej cewki. Niewielkie zmniejszenie jej rezystancji wynika z tego iż zwarte zwoje są przy samym końcu tej cewki. Napięcie spadnie o ileś tam woltów, ale jest jeszcze na tyle wysokie, że CDI działa poprawnie.

Cewkę powinieneś nawinąć taką, aby jej rezystancja wynosiła przynajmniej 700R. 440 to cud, że działało. W sumie ważniejsze są napięcia - musi być z 200V-250V. Zbyt niskie napięcie może powodować problemy z zapłonami na wysokich obrotach, a tego zapewne byś nie chciał.

PS. Jakbyś sobie nawinął zwykłą cewkę, normalnym grubszym drutem i podłączył to przez trafo, to uzyskałbyś dużo lepszy układ niż teraz. Po pierwsze sama cewka nie jest tak podatna na uszkodzenia jak oryginalna zasilająca, gdzie drut jest włosem, dzięki czemu jest bardzo podatny na wszelkie wibracje, a co za tym idzie przetarcia. Po drugie transformator jest praktycznie niezniszczalny. No chyba, że nie masz gdzie go wpakować, to rozumiem. Oryginalna cewka ładująca 6V wystarcza spokojnie do zasilenia transformatora przynajmniej przy seryjnym silniku. Przy wyższych obrotach niż seria trzeba by sprawdzić, ale myślę, że te 5W wystarczy.

Jakby Ci się chciało, to możesz narysować w byle jakim programie mniej więcej jak się ma ułożenie cewek do magnesów w kole magnesowym. Dużo by to wyjaśniło. Kolejna sprawa - jak ułożyłeś magnesy - tak samo, czy naprzemiennie?

citroen-XM.pl
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 27-12-2014 22:19:07 przez BigSoft.)
27-12-2014 22:15:51
Znajdź wszystkie posty użytkownika
janusz94 Niedostępny
Rezonator
*


Liczba postów: 65
Imię: Janusz
Skąd: wlkp
Pojazd: Inny
Post: #469
RE: Chart by Janusz94
Magnesy naprzemiennie 6 sztuk. Cewkę zamontowałem troche prowizorycznie i tylko samą od cdi i napędzałem magneto z wiertarki.
Docelowo ma być 6 cewek w równych przedziałach tak samo jak magnesy.
Myślę że całość ma prawidłowy rozkład tylko ta cewka jest walnięta. Przykładałem inną cewkę która normalnie dawała przy zbliżonych obrotach do 20V a przy tym magnecie nieco ponad 30V więc ewidentnie cewa od cdi walnięta.
Jutro nawine jakieś cewki prądowe na testy i zobaczymy jak to się będzie kształtowało.
Co do samej cewki od cdi to jednak zostanę w takiej wersji jak jest tylko nawine nową cewkę bo niechce upychać nigdzie transformatora.
Jutro dam foty obudowy prądnicy i magneta to będzie można coś dalej przedyskutować. Pozdrawiam.
28-12-2014 01:39:20
Znajdź wszystkie posty użytkownika
janusz94 Niedostępny
Rezonator
*


Liczba postów: 65
Imię: Janusz
Skąd: wlkp
Pojazd: Inny
Post: #470
RE: Chart by Janusz94






Teraz chyba wszystko stanie się jaśniejsze dla osób które są ciekawe jak to wszystko sobie wykombinowałem Wink
Po obiedzie nawine cewke prądową z jakąś ilością zwoi i bede testował jakie napięcie wyindukuje i będzie można wtedy policzyć ile zwoi potrzeba na napięcie około 16V żeby w momencie gdy obciąże prądnice światłami nie spadało ono poniżej poziomu 13,5-14V Wink
Zobaczymy co z tego wyjdzie.

Jeśli kogoś ciekawi waga magneta, to wynosi ona w tej chwili 320g, ale docelowo troszke wzrośnie bo jeszcze trzeba zalać szczeliny między aluminium a magnesami żywicą albo klejem epoksydowym.
Megnesy jakich użyłem to neodymy o wymiarach 35x10x5mm.
Na zewnątrz magneta nabity został pierścień o grubości około 1mm wykonany ze stali nierdzewnej.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 28-12-2014 13:28:36 przez janusz94.)
28-12-2014 13:23:55
Znajdź wszystkie posty użytkownika
BigSoft Niedostępny
Pomocny użytkownik


Liczba postów: 1,004
Imię: Przemo
Skąd: SI
Pojazd: Romet Chart
Post: #471
RE: Chart by Janusz94
No dobra, wszystko fajnie, ale gdzie masz rdzeń cewki? W szczelinie powietrznej każdej z cewek powinien być umieszczony rdzeń, tak jak w oryginale. No chyba, że czegoś tu nie widzę bądź nie rozumiem. Brak rdzenia w środku znacznie obniża sprawność takiej cewki(ek).

Co nie zmienia faktu, że projekt prądnicy wygląda ciekawie i wykonanie go jest na wysokim poziomie :]

citroen-XM.pl
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 28-12-2014 13:29:08 przez BigSoft.)
28-12-2014 13:27:51
Znajdź wszystkie posty użytkownika
janusz94 Niedostępny
Rezonator
*


Liczba postów: 65
Imię: Janusz
Skąd: wlkp
Pojazd: Inny
Post: #472
RE: Chart by Janusz94
Rdzenie leżą w garażu i nie załapały się na fotki Tongue O takich rzeczach bym nie zapomniał Wink
Rdzenie wykonałem z rdzeni pochodzących z prądnicy charta tak samo jak karkasy cewek, początkowo chciałem je wyciąć na laserze ale z powodu trudności w zdobyciu blach krzemowych zdecydowałem się na osobne rdzenie dla każdej z cewek.
28-12-2014 13:32:00
Znajdź wszystkie posty użytkownika
BigSoft Niedostępny
Pomocny użytkownik


Liczba postów: 1,004
Imię: Przemo
Skąd: SI
Pojazd: Romet Chart
Post: #473
RE: Chart by Janusz94
Jeżeli tak, to wygląda na to, że jest to wszystko prawidłowo wykonane. Oczywiście sugerując się fotkami - rozumiem, że rdzenie będą również wystawać poza cewkę, tak aby odległość ów rdzenia do magnesu na wirniku była jak najmniejsza. Jeżeli tak będzie jak myślę, to prądnica powinna działać bez zarzutu. Grunt to nawinąć odpowiednio cewki i je odpowiednio połączyć (zwracając uwagę na kierunek nawinięcia!).

citroen-XM.pl
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 28-12-2014 13:44:14 przez BigSoft.)
28-12-2014 13:43:53
Znajdź wszystkie posty użytkownika
Azrael Offline
Napalony Rometowiec :D
*


Liczba postów: 6
Imię: Adrian
Skąd: Świętoszów/k.Bolesławca
Pojazd: Romet Ogar 200
Post: #474
RE: Chart by Janusz94
Szczerze...ostra hybryda Big Grin
28-12-2014 13:49:20
Znajdź wszystkie posty użytkownika
janusz94 Niedostępny
Rezonator
*


Liczba postów: 65
Imię: Janusz
Skąd: wlkp
Pojazd: Inny
Post: #475
RE: Chart by Janusz94
Dokładnie tak jak mówisz Przemek, rdzenie będą możliwie jak najbliżej magneta. wstępnie myślałem o szczelinie 0,25mm ale to się jeszcze okaże czy tak to będzie mogło być czy szczelina będzie musiała być większa.
Co do połączenia cewek to myślę połączyć je w 2 fazy podobnie jak Ty, rozważam tylko ten transformatorek do zasilania cdi... bo jak dam 2fazy to pasowałoby żeby jednak były identycznej mocy czyli po 3 cewki na faze więc miejsca na cewke zasilającą cdi brak.
Jakiej mocy transformator zastosowałeś u siebie?
28-12-2014 14:41:36
Znajdź wszystkie posty użytkownika
BigSoft Niedostępny
Pomocny użytkownik


Liczba postów: 1,004
Imię: Przemo
Skąd: SI
Pojazd: Romet Chart
Post: #476
RE: Chart by Janusz94
Teoretycznie tak powinno być jak piszesz, jednak ja trochę niezgodnie ze sztuką zrobiłem to tak (zwróć uwagę, że uzwojenie transformatora podłączone do cewek nie ma połączenia z masą!):


PS. Na schemacie pominąłem regulator napięcia.

CDI pobiera tak niewiele prądu, że cewki i tak będą spokojnie ładowały akumulator. Przynajmniej tak jest u mnie odkąd mam prądnicę 120W i nic z tym nie robiłem. Pali, działa i nie zanosi się na to, żeby coś się stało.

Do seryjnego silnika wystarczy spokojnie transformatorek o wydajności 0,5A (ja miałem kiedyś taki mały dzwonkowy, gdzie łączyło się uzwojenia 3V i 5V razem, aby osiągnąć 8V, do tego też uzwojenia podłączyłem 3 cewki ładowania). Kiedyś miałem tabelkę, która przedstawiała pobór mocy zapłonu CDI z cewki zasilającej przy x obrotach, ale niestety gdzieś mi przepadła i nie pamiętam ile brał powyżej 10 tys. Ja bym spróbował zastosować transformator o wydajności 0,5A (ze względu na to, że powinien być dosyć mały), a jeżeli nie da rady, to wtedy 1A.

Transformator 12V/230V 0,5A powinien wystarczyć. Napięcie też powinno być odpowiednie, bo przy 12V będziesz miał 230, a nawet gdyby spadł ona wolnych obrotach, to i tak choćby i 100V było to będzie palił.

citroen-XM.pl
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 28-12-2014 15:09:38 przez BigSoft.)
28-12-2014 15:08:59
Znajdź wszystkie posty użytkownika
janusz94 Niedostępny
Rezonator
*


Liczba postów: 65
Imię: Janusz
Skąd: wlkp
Pojazd: Inny
Post: #477
RE: Chart by Janusz94
Dzięki za przydatne wskazówki Wink
28-12-2014 15:12:56
Znajdź wszystkie posty użytkownika
BigSoft Niedostępny
Pomocny użytkownik


Liczba postów: 1,004
Imię: Przemo
Skąd: SI
Pojazd: Romet Chart
Post: #478
RE: Chart by Janusz94
Znalazłem trochę informacji nt poboru prądu. Kup lepiej transformator o wydajności 1A (lub mocniejszy), bo przy takich wysokich obrotach może jednak brakować mocy przy 0,5A.

citroen-XM.pl
28-12-2014 15:29:20
Znajdź wszystkie posty użytkownika
janusz94 Niedostępny
Rezonator
*


Liczba postów: 65
Imię: Janusz
Skąd: wlkp
Pojazd: Inny
Post: #479
RE: Chart by Janusz94
Trafo raczej nie będe kupował bo mam różne transformatory w garażu więc coś na pewno się znajdzie Wink
28-12-2014 15:32:31
Znajdź wszystkie posty użytkownika
janusz94 Niedostępny
Rezonator
*


Liczba postów: 65
Imię: Janusz
Skąd: wlkp
Pojazd: Inny
Post: #480
RE: Chart by Janusz94
Cewka nawinięta i wykonane pomiary. Ładuje 3,5V pod obciążeniem żarówki, nawinięte 100zwoi drutem 1mm, więc trzeba sporo zmniejszyć przekrój żeby cokolwiek z tego było, więc zbyt dużej mocy nie uzyskam :/
28-12-2014 17:11:06
Znajdź wszystkie posty użytkownika
Wątek zamknięty 





Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 3 gości


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Ogar 205 dziwny dźwięk z ...
Ostatni post: wazniak96
Dzisiaj 11:58:05
» Odpowiedzi: 8
» Wyświetleń: 104
Delta RMR 24 - szarpiący ...
Ostatni post: MacRoial
Wczoraj 21:26:29
» Odpowiedzi: 11
» Wyświetleń: 466
problem z rocznikiem Wigr...
Ostatni post: wigryman
Wczoraj 00:15:11
» Odpowiedzi: 10
» Wyświetleń: 253
Romet sygnał
Ostatni post: sbanys
20-11-2024 09:35:46
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 379
Lub [Z] ramę goła do kom...
Ostatni post: Debesta
20-11-2024 06:08:48
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 96
Witam Panów mam na imię N...
Ostatni post: Debesta
20-11-2024 05:52:11
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 356
Jak zamowcować podnózki d...
Ostatni post: Debesta
20-11-2024 05:46:48
» Odpowiedzi: 13
» Wyświetleń: 498
Przywitanie
Ostatni post: Debesta
20-11-2024 05:32:51
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 72
Kolor Komara.
Ostatni post: łogór 200
20-11-2024 01:37:56
» Odpowiedzi: 18
» Wyświetleń: 19232
Identyfikacja modelu w ce...
Ostatni post: Korczas
19-11-2024 15:02:30
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 94
zawory w ogar 202 fl
Ostatni post: Milczak64
19-11-2024 02:19:22
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 245
202 Fi - wymiana oleju sk...
Ostatni post: Milczak64
19-11-2024 01:56:36
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 831
Ogar 202 na silniku 139fm...
Ostatni post: Milczak64
19-11-2024 01:41:16
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 82
Wigry1 problem z rocznik...
Ostatni post: zaz
19-11-2024 00:23:17
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 156
Kupno zabytkowego motoru ...
Ostatni post: wojakrob
18-11-2024 10:10:04
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 301

Reklama