Siema, od już dawnego czasu mam takie motoryzacyjne marzenie by posiadać pojazd elektryczny, nawet był już w planach Trzykołowy rower elektryczny ale nie wypaliło.
I pomyślałem fajną sprawą był by elektryczny Romet, przeróbki rowerów na elektryki jest pełno ale Rometów było tylko kilka, (chyba dwie motorynki) Romet wydaje mi dużo lepszą bazą pod przeróbkę niż rower, przede wszystkim mocne koła, wygodne siedzenie, wytrzymała rama, amortyzatory przód i tył. Najlepszą bazą do takie przeróbki wydaje mi się Ogar 200.
Dzisiaj mnie natchło więc zacząłem szukać odpowiednich części.
- Najważniejsze i najdroższe to akumulatory, wybór padnie raczej na żelowe ponieważ są trwalsze, mniejsze i lżejsze takie jak te.
http://allegro.pl/akumulator-zelowy-agm-...26639.html
4 sztuki podłączone szeregowo stworzą pakiet 48v 80ah pozwoli to na dość długą jazdę.
- Druga najważniejsza rzecz to oczywiście sam silnik. Najsilniejszy z tych tanich ten
http://allegro.pl/silnik-elektryczny-do-...99887.html
1000w co daje 1,4KM, ale każdy kto jechał jakimś pojazdem elektrycznym wie że tej mocy nie można porównywać do silników spalinowych. Moment obrotowy to 3,2 Nm.
- Do tego oczywiście sterownik i manetka gazu.
Do kupienia jest możliwy taki
http://allegro.pl/sterownik-do-rowera-qu...84176.html
Ale nie wiem czy będzie pasować ponieważ pisze że jest on do silników z przekładnią, oraz nie podoba mi się zabezpieczenie przed gwałtownym ruszaniem.
Możliwe że będzie trzeba kupić samą manetkę
http://allegro.pl/manetka-z-oslonka-pokr...77638.html
A sterownik wykonać własnoręcznie.
- Zębatki, łańcuchy i inne potrzebne rzeczy które pewnie wyszły by przy tworzeniu dokładniejszych planów.
- Kable, żarówki, wentylatory i nie wiem co tam jeszcze potrzebne do tej całej elektroniki.
Budowa
Najtrudniejszym do wykonania elementem będzie przekładnia czyli część która wysokie obroty silnika będzie transformowała na dużo wolniejsze ale mocniejsze obroty koła. Wykonałem bardzo uproszczony schemat jak by to miało wyglądać.
Pierwsza część to oryginalna zębatka silnika 10z
Druga to odpowiednio dobrana zębatka pod łańcuch pasujący na zębatkę z silnika (potrzebne obliczenia by ustalić odpowiedni rozmiar)
Trzecie to zębatka zdawcza rometa 12z
Czwarte to zębatka ogara 200 55z
Jest to wszystko potrzebne ponieważ silnik wykręca 4200 obrotów na minute co przy bezpośrednim przełożeniu dało by za słabą moc.
Tutaj są dokładne parametry tego silnika.
http://scr.hu/4y/g8ati
Istnieje też ten silnik w wersji z wbudowaną przekładnią planetarną dla pojazdów wolnobieżnych, z przełożeniem 6:1 co mogło by zaoszczędzić całe te kombinowanie, ale ten silnik jest o 100 zł droższy.
Druga rzecz to skrzynia na elektronikę i akumulatory
skrzynia musiała by być rozmiarów co najmniej 185 x 310 x 170 by zmieścić same akumulatory, ale musiała by być troszkę większa żeby zmieścił się też sterownik, wentylator, bezpieczniki itp.
Nie znam dokładnych wymiarów ramy ogara 200 ale myślę że zmieścił w miejsce skrzynki narzędziowej i filtra powietrza.
Do tego musiał by być dodatkowy akumulator np 2ah, do zasilania świateł, oczywiście światła tył i przód mocne ledy.
Nie przewiduje do całego projektu dokumentów więc Romet będzie musiał posiadać pedały, były by one zamontowane w mało znaczącym miejscu, ale muszą być.
Z pedałami będę mógł legalnie poruszać się po ulicach, mimo że rower elektryczny może jechać max 25km/h i mieć max 250w mocy to i tak nawet producenci tego nie przestrzegają. Ważne żeby mógł być napędzany siłą mięśni.
Tu zdjęcie poglądowe jak to sobie wyobrażam
Kolor był by groszkowy metalik, z naklejkami typu "Elektric" czy coś tam.
Jest to tylko taki mój projekt, chciałbym go kiedyś wykonać ale na to trzeba mieć kasę, wyliczyłem że potrzebował bym około 1100 zł nie licząc samego ogara.
Jak znajdę jakiegoś ogara 200 na złomie albo na tablicy za bezcen to coś zacznę pracować nad tym.