Ocena wątku:
- 0 głosów - 0 średnio
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Zapłon w ogarze 200
|
Autor |
Wiadomość |
BigSoft
Pomocny użytkownik
Liczba postów: 1,004
Imię: Przemo
Skąd: SI
Pojazd: Romet Chart
|
RE: Zapłon w ogarze 200
Cewka zapłonowa zbudowana jest z dwóch uzwojeń. Niskiego napięcia i wysokiego napięcia. Przerywacz tj. potocznie "platynki" zwiera (i rozwiera) do masy obwód uzwojenia niskiego napięcia. W momencie, gdy styki przerywacza są zwarte do masy, przez uzwojenie niskiego napięcia cewki płynie jakieś tam natężenie prądu. Z racji tego wytwarza się w niej pole elektromagnetyczne, czyli prościej mówiąc cewka "gromadzi energię". Gdzie ją gromadzi? W rdzeniu. W momencie rozwarcia styków przerywacza, następuje przerwanie obwodu niskiego napięcia i w efekcie tego lawinowo narasta napięcie na uzwojeniu wysokiego napięcia tej cewki, co powoduje w końcu rozładowanie ładunku jaki zgromadziła przez okres ładowania (zwarty przerywacz) poprzez przeskok iskry pomiędzy elektrodami świecy. Dlaczego tak się dzieje z napięciem na uzwojeniu wtórnym? Ano dlatego, że cewka ma właśnie taką właściwość. Przeciwstawia się zmianom prądów w uzwojeniach, dlatego rozłączenie obwodu niskiego napięcia powoduje bardzo szybkie rozładowanie ładunku na uzwojeniu wtórnym. Ponadto na rozłączanym przez przerywacz uzwojeniu pierwotnym też występuje skok napięcia, stąd też kondensator jako filtr, żeby się ów przerywacz zbyt szybko nie wypalił (jego styki). Te skoki napięć na uzwojeniu pierwotnym objawiają się właśnie jako iskrzenie na stykach przerywacza, szczególnie kiedy kondensator jest niesprawny.
PS. Ten wątek nie powinien trafić do działu "Prawo->Pytania". Przeniosłem.
citroen-XM.pl
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 14-12-2013 19:42:44 przez BigSoft.)
|
|
14-12-2013 19:25:22 |
|
|
Użytkownicy przeglądający ten wątek:
|
|