Romet Chart, typ 210 Elektronik 12V/120W by BigSoft
|
Autor |
Wiadomość |
BigSoft
Pomocny użytkownik
Liczba postów: 1,004
Imię: Przemo
Skąd: SI
Pojazd: Romet Chart
|
RE: Romet Chart, typ 210 Elektronik 12V/120W by BigSoft
Więcej zdjęć masz w moim poradniku o przeróbce prądnicy na motorowerowo.pl
Zdjęcie bezpieczników, przekaźników mogę zrobić dzisiaj. Regulatora nie zrobię, bo mi się nie chce go wyciągać, a jest przykręcony w tym pustym miejscu pod stacyjką Zresztą nie ma co tam oglądać, bo jest na radiatorze, a środek radiatora jest zalany. Schemat jest tak banalnie prosty, że już prościej się nie da, a pochodzi ze strony motelek.net. Link bezpośredni do schematu: KLIK.
To jest regulator niby do cewki masowej, ale jak podłączysz + mostka prostowniczego do Ladeanker Eingang to też będzie działać. W planach do swojego Charta mam coś dużo lepszego (ten powyższy jest prymitywny w budowie jak i działaniu, ale ujdzie), ale... czasu brakuje na wykonanie . Zdjęć instalacji też nie zrobię, bo to się wiąże ze ściąganiem baku, czego też mi się robić nie chce, bo nie ruszałem tego od 10.000km i nie chcę tego ruszać. Zresztą ważniejszy powód - tam nic nie zobaczysz, bo mam wszystko w peszelkach pochowane, zresztą... Tam nic nie ma prócz kabli, a wszystkie dodatki typu przekaźniki i bezpieczniki mam w schowkach - i tego zdjęcia mogę porobić
citroen-XM.pl
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 19-09-2018 20:34:20 przez BigSoft.)
|
|
01-09-2013 17:48:42 |
|
|
BigSoft
Pomocny użytkownik
Liczba postów: 1,004
Imię: Przemo
Skąd: SI
Pojazd: Romet Chart
|
RE: Romet Chart, typ 210 Elektronik 12V/120W by BigSoft
Chcę go zmienić, bo to jest taki regulator typu załącz/wyłącz. Jak widać na schemacie - prąd z prądnicy doprowadzony jest na wejście (anoda) tyrystora, a wyjście (katoda) tyrystora jest podłączone do klemy + akumulatora. Działa to tak, że za pomocą diod zenera mamy ustawione napięcie graniczne. W przypadku instalacji jest to dioda zenera 15V (dlaczego 15, a nie 14,4 o tym za chwilę). Gdy silnik pracuje i prądnica generuje prąd - napięcie na wejściu tyrystora ma jakąś wartość zależną od obrotów. Teraz tak - gdy na klemach akumulatora jest niższe napięcie niż 14,4V, to wtedy tyrystor przewodzi i płynie prąd do akumulatora. Wzrasta napięcie na jego klemach i gdy chce ono przekroczyć 14,4V - wtedy tyrystor się wyłącza i nie przewodzi wcale. Dzieje się to oczywiście bardzo szybko i jak widać działa to tak jakby przycisk załącz/wyłącz.
Zaleta układu: prosty jak budowa cepa, akumulator się nie gotuje, ładowanie jest.
Wada: układ nie reguluje napięcia i prądu ładowania w trakcie gdy ten akumulator jest ładowany, a tylko włącza i odcina to ładowanie, czyli w momencie załączenia tyrystora napięcie szczytowe może być dużo większe niż dopuszczalne 14,8V dla akumulatora 12V. Czyli w momencie jak tyrystor się włączy, idzie pełna moc z prądnicy jaka jest w tym momencie generowana bez żadnych ograniczeń, dopiero jak napięcie docelowe akumulatora dotrze do 14,4V tyrystor się wyłączy i odłączy całkowicie prądnicę.
Teraz wracam do diody zenera - dlaczego 15V? Bo na tyrystorze mamy spadek napięcia rzędu 0,6-0,7V, więc 15V-0,7V=14,3V (do 14,4).
Regulator, który buduję będzie trochę mądrzejszy, bo jego zadaniem będzie kontrolowanie całego procesu ładowania, a nie tylko włączanie/wyłączanie.
citroen-XM.pl
|
|
01-09-2013 18:07:07 |
|
|
BigSoft
Pomocny użytkownik
Liczba postów: 1,004
Imię: Przemo
Skąd: SI
Pojazd: Romet Chart
|
RE: Romet Chart, typ 210 Elektronik 12V/120W by BigSoft
(01-09-2013 17:52:59)stqc napisał(a): no to zrób zdjęcia przekaźników i bezpieczników
A jak można wiedzieć to jaki będzie regulator ? bo to on jest prymitywny i chcesz go zmienić
W schowku z filtrem powietrza mam bezpieczniki:
Walcowy, gąbkowy filtr powietrza (specjalnie nie jest idealnie na środku otworu, gdyż filtr jest dosyć duży i przeszkadza mu ścianka po prawej):
Schowek na akumulator i resztę:
Skrzynka na cztery przekaźniki z prymitywnymi oznaczeniami, ale wiadomo przynajmniej, który przekaźnik jest do czego
Pod stacyjką jest schowany regulator napięcia. Po lewej od akumulatora, od samej góry: moduł zapłonowy, niżej transformator, jeszcze niżej mostek prostowniczy. Pod bakiem jest jeszcze jeden taki sam przekaźnik jak w schowku na akumulator (każdy 12V/30A), który włącza klakson. Obok akumulatora znajduje się jeszcze jeden bezpiecznik (nie widać go), przez który płynie cały prąd generowany przez prądnicę
Prawdopodobnie jutro pojawi się krótki filmik przedstawiający pracę silnika 027 na nowym gaźniku BVF 16n1-11.
PS1. Przepraszam za jakość zdjęć, ale wydaje mi się, że widać, co trzeba.
PS2. Na początku kable w schowku na akumulator miałem ładnie pospinane i pochowane, ale ze względu na to, że Chart służy mi też jako tester różnych układów/modułów itp, itd, to jest jak jest
citroen-XM.pl
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 19-09-2018 20:36:42 przez BigSoft.)
|
|
02-09-2013 23:31:58 |
|
|
BigSoft
Pomocny użytkownik
Liczba postów: 1,004
Imię: Przemo
Skąd: SI
Pojazd: Romet Chart
|
RE: Romet Chart, typ 210 Elektronik 12V/120W by BigSoft
No jakoś się udało to zmieścić i jest ok, a bezpieczniki specjalnie dałem do drugiego schowka - raz, że tam po prostu jest miejsce, a dwa - łatwy, szybki dostęp.
Dzisiaj zaaplikowałem silnikowi do cylindra wcześniej wspomniany środek Xado:
- 2 września 2013;
- przebieg 10499 km;
- ciśnienie sprężania 10,8 bar;
Za jakiś czas dokonam ponownie pomiaru ciśnienia sprężania.
citroen-XM.pl
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 19-09-2018 20:37:27 przez BigSoft.)
|
|
02-09-2013 23:51:25 |
|
|
BigSoft
Pomocny użytkownik
Liczba postów: 1,004
Imię: Przemo
Skąd: SI
Pojazd: Romet Chart
|
RE: Romet Chart, typ 210 Elektronik 12V/120W by BigSoft
(03-09-2013 12:36:49)EGON napisał(a): daj znać z tym xado co wyjdzie bo dużo o tym czytałem ciekawe jak to działa ale w silnikach 4 suw. dodaje się to do oleju a jak w dwusuwie to stosować
Ciekawe co na tym xado wyjdzie jak często się go aplikuje od 2 suwa ?
Z Xado mam styczność od hmm 5 lat? Jakoś tak. To były czasy, gdy w Polsce jeszcze nie było autoryzowanych sklepów, a Xado załatwiał mi pewien Pan, który sprowadzał je z Ukrainy. On chyba Xado wprowadził na Polski rynek, ale pewności nie mam.
W sumie, to wszystko przez ojca, bo on się tym zainteresował. Na początku kupił Ceramizer, ale efekty były mizerne. Po jakimś czasie odnalazł Xado, kupił i... szok, bo to działa. W naszym samochodzie (obecnie mój, Citroen XM 2.1 TD z 1991 roku) środek ten wpłynął pozytywnie na silnik, bo podniósł ciśnienie sprężania z 24-25 bar do ok 28 bar na każdym cylindrze (silnik miał wtedy licznikowe 300.000km, a ile faktycznie, to tego nikt nie wie). Dodam, że nowy silnik tego typu sprężał do bodajże 30 bar. Potem zaczęło się tego pojawiać coraz więcej, a jako, że ja miałem już Charta , to postanowiłem to przetestować na dwusuwie (wtedy jeszcze na rynku w Polsce nie było dedykowanych środków do 2T, ale sam producent taki produkt w ofercie miał).
Obecny Chart i jego silnik od początku (po kapitalce) eksploatowany jest z użyciem tego typu środka. Cały czas stosuję olej Xado 2T Atomic Oil ( LINK), który zawiera ten rewitalizant i jest olejem typu pełny syntetyk. Stosunek 1:30, gdy docierałem, a 1:40 po dotarciu, aż do dzisiaj. Co jakiś czas kupuję też Xado MOTO, które stosuje się na pełny zbiornik paliwa: LINK
Jedna saszetka, na jeden zbiornik, czyli mamy 3 dawki, na 3 tankowania.
Kupuję to z myślą głównie o wale korbowym, a konkretnie jego korbowodzie i łożysku. Uznałem, że to może być recepta na rzemieślnicze wały kiepskiej jakości. Jak na razie tak jak pisałem we wcześniejszych postach - ponad już 10.000km przebiegu i korbowód nie ma niepożądanych luzów, jest niemal jak nowy... Jestem przekonany, że znacznie przyczynił się do tego ten środek + wysokiej klasy olej stosowany do paliwa.
Xado do cylindra (to wyżej, fioletowe) aplikuje się przez otwór świecy, za pomocą giętkiej rurki i np strzykawki, wcześniej ustawiając tłok w takiej pozycji, aby wszystkie okienka były zasłonięte. Trzeba rozgrzać silnik do temperatury roboczej, następnie wyłączyć zapłon, wykręcić świecę, wcisnąć żel do cylindra tak, aby rozprowadzić go na tulei, a nie władować na denko tłoka. Później należy dokonać wstępnej obróbki za pomocą rozrusznika, ale więcej o tym np tutaj: LINK
Tak wiem, może to i brzmi jak reklama, ale publicznie oznajmiam, że nie mam nic wspólnego z żadnym sklepem, producentem, sponsorem czy coś. Po prostu to jest moja bardzo pozytywna subiektywna opinia, oparta na 5 latach doświadczenia z produktami spod znaku XADO. Ojciec zmienił sobie autko na kolejną cytrynkę i jak fundusze pozwolą to zamierza zmienić olej silnikowy na Xado + dodać rewitalizant Xado 1 Stage.
citroen-XM.pl
|
|
03-09-2013 17:55:30 |
|
|
BigSoft
Pomocny użytkownik
Liczba postów: 1,004
Imię: Przemo
Skąd: SI
Pojazd: Romet Chart
|
RE: Romet Chart, typ 210 Elektronik 12V/120W by BigSoft
(03-09-2013 20:09:05)EGON napisał(a): Dużo słyszałem o tym xado chodź sam podchodzę sceptycznie do tego typu środków najlepiej było by to przetestować na jakimś padniętym silniku, to że zwiększa ciśnienie jestem w stanie uwierzyć bo kiedyś widziałem jak na zwykłym motodoktorze w polonezie ciśnienie wzrosło.
Motodoktor to całkiem inna bajka i Xado nawet nie ma co do tego porównywać. Motodoktor to typowy zapychacz do silnika, dobry patent jak ktoś chce sprzedać złoma
Xado tworzy nową po... zresztą co ja będę się wypisywał. Wszystko można znaleźć u źródła
(03-09-2013 21:21:53)stqc napisał(a): W czym masz te przekaźniki ? Aha i jak można wiedzieć to do czego jest zastosowany bezpiecznik i jaka wartość na dany odbiornik ?
W takiej skrzyneczce na przekaźniki. Kosztowała mnie 50zł, ale niestety nie mogę jej teraz nigdzie znaleźć.
Bezpieczników mam 7. Sześć w schowku tam gdzie jest filtr powietrza i jeden schowany obok akumulatora.
Ten przy akumulatorze, to tak jak pisałem - jest w głównym obwodzie prądowym prądnicy - 15A bodajże. Przejdźmy od schowka, od lewej:
- brązowy - 7,5A - kierunkowskazy
- żółty/kremowy - 5A - stop
- szary - 2A - podświetlenie licznika
- czerwony - 10A - światło przednie
- niebieski - 15A - klakson
- czarny - 1A - zasilanie każdego przekaźnika.
I teraz najlepsze- bo już nie pamiętam na 100%, który do czego jest, a powyższe to tak na czuja z serii "o ile dobrze pamiętam"
Ale wierz mi to nie jest żaden problem. Kwestia tylko polega na tym, aby sobie wymyślić co i jak ma być, a bezpiecznik obliczyć pod dane obciążenie to żaden problem
Obiecany filmik z 16n1-11 na pokładzie
[youtube]SZ0xA5fE3OY[/youtube]
citroen-XM.pl
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 03-09-2013 23:19:48 przez BigSoft.)
|
|
03-09-2013 23:07:42 |
|
|
Użytkownicy przeglądający ten wątek:
|
|