Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Wątek zamknięty 
Światła 12V w motorynce
Autor Wiadomość
MIREK.M2 Offline
Technik
*


Liczba postów: 896
Imię: Mirek
Skąd: RBR
Pojazd: Romet Pony
Post: #1
Światła 12V w motorynce
Siemka. Ostatnim czasem jeżdżę dużo w nocy i moje światła są bardzo słabe. Mam oryginalną instalację i żarówki 6V. I myślę aby zrobić coś takiego:
przerobić światła na 12V
Akumulator
i jakieś ładowanie z cewek (diody prostownicze)
Jak myślicie czy to wypali i jakie diody kupić??

Big Grin Zapraszam http://www.chlopcyrometowcy.pl/showthread.php?tid=30568 Big Grin
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 21-08-2013 16:45:20 przez MIREK.M2.)
21-08-2013 16:44:49
Znajdź wszystkie posty użytkownika
Reklama
tramwajarz Offline
Król Śmieciarek xd
*


Liczba postów: 2,165
Imię: Daniel
Skąd: Rzgów/k.Łodzi
Pojazd: Romet 50-T-1
Post: #2
RE: Światła 12V w motorynce
12V Działają bez przerabiania

Romet 50-T1 1979

Honda SFX 50 1995

Derbi GPR 50
2003

Romet Sport 1986
Romet Sport 1987
21-08-2013 16:47:00
Znajdź wszystkie posty użytkownika
BigSoft Niedostępny
Pomocny użytkownik


Liczba postów: 1,004
Imię: Przemo
Skąd: SI
Pojazd: Romet Chart
Post: #3
RE: Światła 12V w motorynce
Powinieneś zacząć od pytania - czy cewki wydolą napięciowo i prądowo, żeby ładować akumulator. Bez tego będzie lipa Tongue

- światła chcesz zasilać z akumulatora? Przednie też?
- żarówki planujesz tej samej mocy?

Ładowanie widzę tu tak: cewki bezmasowe + 2 mostki prostownicze, po jednym na cewkę. + i - mostków razem do akumulatora.

citroen-XM.pl
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 21-08-2013 16:49:21 przez BigSoft.)
21-08-2013 16:49:02
Znajdź wszystkie posty użytkownika
[+] 1 osoba postawiła piwo BigSoft za ten post.
kamil97 Niedostępny
Początkujący


Liczba postów: 1,709
Imię: Kamil
Skąd: Julianów- TOP
Pojazd: Inny
Post: #4
RE: Światła 12V w motorynce
A zastanawiałeś się gdzie umiescisz aku? 12-sto voltowy jest sporej wielkości a w motorynce nie ma żadnego schowka ani nic.

A co do ładowania to musiałbyś przewijać cewki lub dać zaplonowe zamiast świetlnych ale nie wiem czy zda to egzamin i nadąży ladować.

Moja skoda octavia I 1.8 SLX
21-08-2013 16:50:25
Znajdź wszystkie posty użytkownika
MIREK.M2 Offline
Technik
*


Liczba postów: 896
Imię: Mirek
Skąd: RBR
Pojazd: Romet Pony
Post: #5
RE: Światła 12V w motorynce
(21-08-2013 16:49:02)BigSoft napisał(a):  Powinieneś zacząć od pytania - czy cewki wydolą napięciowo i prądowo, żeby ładować akumulator. Bez tego będzie lipa Tongue

- światła chcesz zasilać z akumulatora? Przednie też?
- żarówki planujesz tej samej mocy?

Ładowanie widzę tu tak: cewki bezmasowe + 2 mostki prostownicze, po jednym na cewkę. + i - mostków razem do akumulatora.

Głównie przód chcę zasilić z akumulatora który będzie ładowany z cewek
Zarówki prawdopodobnie 12
(21-08-2013 16:50:25)kamil97 napisał(a):  A zastanawiałeś się gdzie umiescisz aku? 12-sto voltowy jest sporej wielkości a w motorynce nie ma żadnego schowka ani nic.

A co do ładowania to musiałbyś przewijać cewki lub dać zaplonowe zamiast świetlnych ale nie wiem czy zda to egzamin i nadąży ladować.

Motorynka ma malutki schowek, motorynkek mam 2 jedną bdb stanie a druga to tłuczydupa za dyche (w niej chcę zrobić 12V)

Big Grin Zapraszam http://www.chlopcyrometowcy.pl/showthread.php?tid=30568 Big Grin
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 21-08-2013 16:57:38 przez MIREK.M2.)
21-08-2013 16:53:01
Znajdź wszystkie posty użytkownika
BigSoft Niedostępny
Pomocny użytkownik


Liczba postów: 1,004
Imię: Przemo
Skąd: SI
Pojazd: Romet Chart
Post: #6
RE: Światła 12V w motorynce
Trzeba by było przewinąć cewki świetlne i od razu odseparować je od masy, tak, aby były bezmasowe. Zaraz zobaczę jakie tam są możliwości jeśli chodzi o przewinięcie, bo mam gdzieś taką prądniczkę.



Popatrzyłem i sądzę, że jest szansa, aby to zrobić. Trzeba wziąć pod uwagę, że cewki muszą być mocniejsze od oryginalnych (pomijam już to napięcie 12V, chodzi mi o moc), bo muszą ładować akumulator + zasilać żarówki. Chodzi o to, że jak staniesz np na skrzyżowaniu, masz wolne obroty, prądnica praktycznie nie ładuje, więc światła czerpią prąd z akumulatora. Jak ruszysz i jedziesz, prądnica ładuje i uzupełnia prąd, który przed chwilą pobrały żarówki na postoju. Jednak aby naładować akumulator, cewki muszą być na tyle mocne, żeby zasilić obie żarówki + ładować akumulator. Inaczej - będzie zawsze niedoładowany.

Myślę, że da się tam upakować grubszy drut i może nawet trochę więcej zwojów. Trzeba by się pobawić.

citroen-XM.pl
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 21-08-2013 17:05:26 przez BigSoft.)
21-08-2013 16:59:05
Znajdź wszystkie posty użytkownika
[+] 1 osoba postawiła piwo BigSoft za ten post.
MIREK.M2 Offline
Technik
*


Liczba postów: 896
Imię: Mirek
Skąd: RBR
Pojazd: Romet Pony
Post: #7
RE: Światła 12V w motorynce
A prądnica od CHARTA

Big Grin Zapraszam http://www.chlopcyrometowcy.pl/showthread.php?tid=30568 Big Grin
21-08-2013 17:09:19
Znajdź wszystkie posty użytkownika
BigSoft Niedostępny
Pomocny użytkownik


Liczba postów: 1,004
Imię: Przemo
Skąd: SI
Pojazd: Romet Chart
Post: #8
RE: Światła 12V w motorynce
Ale co z nią? Pasuje bez przeróbek.

Zalety w porównaniu do Twojej prądnicy:
- elektroniczny, bezstykowy zapłon;
- 25W na światło przednie;
- ok 10W na ładowanie akumulatora;
- praktycznie bezobsługowy.

Wady:
- cena jest przeważnie dosyć wysoka.

Na 12V też można przerobić. Gdyby wykorzystać wszystkie cewki na ładowanie, to z 30W będzie na to. Może udało by się bez przewijania, odpowiednio łącząc uzwojenia cewek, nie wiem, musiałbym potestować.

citroen-XM.pl
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 21-08-2013 17:14:33 przez BigSoft.)
21-08-2013 17:13:14
Znajdź wszystkie posty użytkownika
[+] 1 osoba postawiła piwo BigSoft za ten post.
MIREK.M2 Offline
Technik
*


Liczba postów: 896
Imię: Mirek
Skąd: RBR
Pojazd: Romet Pony
Post: #9
RE: Światła 12V w motorynce
a drut musi być sporo grubszy??? i ile go trzeba???

Big Grin Zapraszam http://www.chlopcyrometowcy.pl/showthread.php?tid=30568 Big Grin
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 21-08-2013 17:16:34 przez MIREK.M2.)
21-08-2013 17:15:24
Znajdź wszystkie posty użytkownika
BigSoft Niedostępny
Pomocny użytkownik


Liczba postów: 1,004
Imię: Przemo
Skąd: SI
Pojazd: Romet Chart
Post: #10
RE: Światła 12V w motorynce
Zależy do jakiej prądnicy. Do 023 nie przewijałem jeszcze, więc nie wiem jaki drut będzie optymalny. Do prądnicy Charta - to też zależy ile chcesz mieć w sumie mocy. Można te dwie ładowania oryginalne przewinąć drutem takim jakim, są nawinięte cewki świetlne (chyba 0,6 mm), tak, aby mieć 4 takie same cewki. Trzeba sprawdzić, czy da się je połączyć szeregowo (2 razem) i z 4 cewek zrobić 2 pary połączone szeregowo. Potem podłączyć to do dwóch mostków prostowniczych i masz ładowanie. Ile tego drutu? Na cewkę z 20 metrów licz, najwyżej Ci zostanie Tongue

citroen-XM.pl
21-08-2013 17:22:15
Znajdź wszystkie posty użytkownika
[+] 1 osoba postawiła piwo BigSoft za ten post.
MIREK.M2 Offline
Technik
*


Liczba postów: 896
Imię: Mirek
Skąd: RBR
Pojazd: Romet Pony
Post: #11
RE: Światła 12V w motorynce
(21-08-2013 17:22:15)BigSoft napisał(a):  Zależy do jakiej prądnicy. Do 023 nie przewijałem jeszcze, więc nie wiem jaki drut będzie optymalny. Do prądnicy Charta - to też zależy ile chcesz mieć w sumie mocy. Można te dwie ładowania oryginalne przewinąć drutem takim jakim, są nawinięte cewki świetlne (chyba 0,6 mm), tak, aby mieć 4 takie same cewki. Trzeba sprawdzić, czy da się je połączyć szeregowo (2 razem) i z 4 cewek zrobić 2 pary połączone szeregowo. Potem podłączyć to do dwóch mostków prostowniczych i masz ładowanie. Ile tego drutu? Na cewkę z 20 metrów licz, najwyżej Ci zostanie Tongue

Na razie myślę o i cewkach z 023

Big Grin Zapraszam http://www.chlopcyrometowcy.pl/showthread.php?tid=30568 Big Grin
21-08-2013 17:24:02
Znajdź wszystkie posty użytkownika
BigSoft Niedostępny
Pomocny użytkownik


Liczba postów: 1,004
Imię: Przemo
Skąd: SI
Pojazd: Romet Chart
Post: #12
RE: Światła 12V w motorynce
No to trzeba się pobawić. Zmierzyć grubość drutu oryginalnego i wtedy spróbować nawiąć takie cewki drutem o 0,1, a najlepiej o 0,2mm grubszym. Nikt Ci dokładnie nie powie jak będzie z mocą, no chyba, że z własnego doświadczenia (czyt. już tą prądnicę kiedyś tak robił).

citroen-XM.pl
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 21-08-2013 17:37:52 przez BigSoft.)
21-08-2013 17:37:14
Znajdź wszystkie posty użytkownika
[+] 1 osoba postawiła piwo BigSoft za ten post.
MIREK.M2 Offline
Technik
*


Liczba postów: 896
Imię: Mirek
Skąd: RBR
Pojazd: Romet Pony
Post: #13
RE: Światła 12V w motorynce
Sąsiad powiedział że oryginalne cewki dadzą radę ładować i będę musiał dać diody prostownicze (coś w to nie wierzę)

Big Grin Zapraszam http://www.chlopcyrometowcy.pl/showthread.php?tid=30568 Big Grin
21-08-2013 18:32:33
Znajdź wszystkie posty użytkownika
BigSoft Niedostępny
Pomocny użytkownik


Liczba postów: 1,004
Imię: Przemo
Skąd: SI
Pojazd: Romet Chart
Post: #14
RE: Światła 12V w motorynce
Niby jak to ma działać? Prądnica jest tak zaprojektowana, żeby oddała 20W mocy na światła (przednie + tylne) i jednocześnie nie przepalała żarówek (czyli cewki są tak obliczone, że generują tyle mocy ile potrzeba i nic więcej, bo gdyby cewki były mocniejsze, wzrosło by napięcie na żarówkach i je przepaliło. Tak się zachowują niedociążone cewki, dlatego jak np spali Ci się przednia żarówka, to zaraz z nią "leci" tylna, bo napięcie drastycznie wzrasta powyżej 6V, gdyż te 15W mocy które pobierała żarówka nie ma "gdzie się podziać").

Dodatkowo prosta sprawa. Dodasz diodę prostowniczą, to automatycznie masz spadek napięcia (na diodzie krzemowej ok 0,7V) - część mocy zostanie utracona właśnie w takiej postaci.

Szczerze - nie widzi mi się to. Szczególnie, że sąsiad proponuje Ci zapewne zastosowanie prostowania jednopołówkowego i cewki masowe, co automatycznie obniża ich sprawność podczas ładowania, bo wykorzystywane są tylko dodanie połówki sinusoidy, a ujemne są obcinane i masz wtedy 0.

Przykład? Proszę bardzo. Interesują Cię czerwone linie. Rozwiązanie z prostowaniem jednopołówkowym, zapewne to co na myśli ma sąsiad:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Wavefo...tifier.png

Tam gdzie masz połówkę sinusoidy - wtedy masz ładowanie. Jak widać przez pewien czas nie ma nic - masz 0, nie ładuje i potem znów ładuje.

Gdy zrobisz cewki bezmasowe i zastosujesz mostek prostowniczy, to będziesz miał tak:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Wavefo...tifier.png

Jak widać cały czas masz impulsy ładujące, czyli automatycznie większą sprawność prądnicy i układu ładowania.

citroen-XM.pl
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 21-08-2013 19:01:13 przez BigSoft.)
21-08-2013 18:59:45
Znajdź wszystkie posty użytkownika
[+] 1 osoba postawiła piwo BigSoft za ten post.
MIREK.M2 Offline
Technik
*


Liczba postów: 896
Imię: Mirek
Skąd: RBR
Pojazd: Romet Pony
Post: #15
RE: Światła 12V w motorynce
(21-08-2013 18:59:45)BigSoft napisał(a):  Niby jak to ma działać? Prądnica jest tak zaprojektowana, żeby oddała 20W mocy na światła (przednie + tylne) i jednocześnie nie przepalała żarówek (czyli cewki są tak obliczone, że generują tyle mocy ile potrzeba i nic więcej, bo gdyby cewki były mocniejsze, wzrosło by napięcie na żarówkach i je przepaliło. Tak się zachowują niedociążone cewki, dlatego jak np spali Ci się przednia żarówka, to zaraz z nią "leci" tylna, bo napięcie drastycznie wzrasta powyżej 6V, gdyż te 15W mocy które pobierała żarówka nie ma "gdzie się podziać").

Dodatkowo prosta sprawa. Dodasz diodę prostowniczą, to automatycznie masz spadek napięcia (na diodzie krzemowej ok 0,7V) - część mocy zostanie utracona właśnie w takiej postaci.

Szczerze - nie widzi mi się to. Szczególnie, że sąsiad proponuje Ci zapewne zastosowanie prostowania jednopołówkowego i cewki masowe, co automatycznie obniża ich sprawność podczas ładowania, bo wykorzystywane są tylko dodanie połówki sinusoidy, a ujemne są obcinane i masz wtedy 0.

Przykład? Proszę bardzo. Interesują Cię czerwone linie. Rozwiązanie z prostowaniem jednopołówkowym, zapewne to co na myśli ma sąsiad:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Wavefo...tifier.png

Tam gdzie masz połówkę sinusoidy - wtedy masz ładowanie. Jak widać przez pewien czas nie ma nic - masz 0, nie ładuje i potem znów ładuje.

Gdy zrobisz cewki bezmasowe i zastosujesz mostek prostowniczy, to będziesz miał tak:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Wavefo...tifier.png

Jak widać cały czas masz impulsy ładujące, czyli automatycznie większą sprawność prądnicy i układu ładowania.

Zrobię według twoich porad jutro lub pojutrze kupię mostki i żarówki i biorę się do roboty

Big Grin Zapraszam http://www.chlopcyrometowcy.pl/showthread.php?tid=30568 Big Grin
21-08-2013 19:05:41
Znajdź wszystkie posty użytkownika
Wątek zamknięty 





Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Ogar 205 dziwny dźwięk z ...
Ostatni post: wazniak96
Dzisiaj 11:58:05
» Odpowiedzi: 8
» Wyświetleń: 117
Delta RMR 24 - szarpiący ...
Ostatni post: MacRoial
Wczoraj 21:26:29
» Odpowiedzi: 11
» Wyświetleń: 470
problem z rocznikiem Wigr...
Ostatni post: wigryman
Wczoraj 00:15:11
» Odpowiedzi: 10
» Wyświetleń: 255
Romet sygnał
Ostatni post: sbanys
20-11-2024 09:35:46
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 381
Lub [Z] ramę goła do kom...
Ostatni post: Debesta
20-11-2024 06:08:48
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 99
Witam Panów mam na imię N...
Ostatni post: Debesta
20-11-2024 05:52:11
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 358
Jak zamowcować podnózki d...
Ostatni post: Debesta
20-11-2024 05:46:48
» Odpowiedzi: 13
» Wyświetleń: 499
Przywitanie
Ostatni post: Debesta
20-11-2024 05:32:51
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 72
Kolor Komara.
Ostatni post: łogór 200
20-11-2024 01:37:56
» Odpowiedzi: 18
» Wyświetleń: 19236
Identyfikacja modelu w ce...
Ostatni post: Korczas
19-11-2024 15:02:30
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 94
zawory w ogar 202 fl
Ostatni post: Milczak64
19-11-2024 02:19:22
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 247
202 Fi - wymiana oleju sk...
Ostatni post: Milczak64
19-11-2024 01:56:36
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 837
Ogar 202 na silniku 139fm...
Ostatni post: Milczak64
19-11-2024 01:41:16
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 87
Wigry1 problem z rocznik...
Ostatni post: zaz
19-11-2024 00:23:17
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 159
Kupno zabytkowego motoru ...
Ostatni post: wojakrob
18-11-2024 10:10:04
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 307

Reklama