Światła 12V w motorynce
|
Autor |
Wiadomość |
BigSoft
Pomocny użytkownik
Liczba postów: 1,004
Imię: Przemo
Skąd: SI
Pojazd: Romet Chart
|
RE: Światła 12V w motorynce
Powinieneś zacząć od pytania - czy cewki wydolą napięciowo i prądowo, żeby ładować akumulator. Bez tego będzie lipa
- światła chcesz zasilać z akumulatora? Przednie też?
- żarówki planujesz tej samej mocy?
Ładowanie widzę tu tak: cewki bezmasowe + 2 mostki prostownicze, po jednym na cewkę. + i - mostków razem do akumulatora.
citroen-XM.pl
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 21-08-2013 16:49:21 przez BigSoft.)
|
|
21-08-2013 16:49:02 |
|
1 osoba postawiła piwo BigSoft za ten post:1 osoba postawiła piwo BigSoft za ten post.
MIREK.M2 (08-21-2013)
|
BigSoft
Pomocny użytkownik
Liczba postów: 1,004
Imię: Przemo
Skąd: SI
Pojazd: Romet Chart
|
RE: Światła 12V w motorynce
Trzeba by było przewinąć cewki świetlne i od razu odseparować je od masy, tak, aby były bezmasowe. Zaraz zobaczę jakie tam są możliwości jeśli chodzi o przewinięcie, bo mam gdzieś taką prądniczkę.
Popatrzyłem i sądzę, że jest szansa, aby to zrobić. Trzeba wziąć pod uwagę, że cewki muszą być mocniejsze od oryginalnych (pomijam już to napięcie 12V, chodzi mi o moc), bo muszą ładować akumulator + zasilać żarówki. Chodzi o to, że jak staniesz np na skrzyżowaniu, masz wolne obroty, prądnica praktycznie nie ładuje, więc światła czerpią prąd z akumulatora. Jak ruszysz i jedziesz, prądnica ładuje i uzupełnia prąd, który przed chwilą pobrały żarówki na postoju. Jednak aby naładować akumulator, cewki muszą być na tyle mocne, żeby zasilić obie żarówki + ładować akumulator. Inaczej - będzie zawsze niedoładowany.
Myślę, że da się tam upakować grubszy drut i może nawet trochę więcej zwojów. Trzeba by się pobawić.
citroen-XM.pl
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 21-08-2013 17:05:26 przez BigSoft.)
|
|
21-08-2013 16:59:05 |
|
1 osoba postawiła piwo BigSoft za ten post:1 osoba postawiła piwo BigSoft za ten post.
MIREK.M2 (08-21-2013)
|
MIREK.M2
Technik
Liczba postów: 896
Imię: Mirek
Skąd: RBR
Pojazd: Romet Pony
|
|
21-08-2013 17:09:19 |
|
|
MIREK.M2
Technik
Liczba postów: 896
Imię: Mirek
Skąd: RBR
Pojazd: Romet Pony
|
|
21-08-2013 17:15:24 |
|
|
MIREK.M2
Technik
Liczba postów: 896
Imię: Mirek
Skąd: RBR
Pojazd: Romet Pony
|
|
21-08-2013 17:24:02 |
|
|
MIREK.M2
Technik
Liczba postów: 896
Imię: Mirek
Skąd: RBR
Pojazd: Romet Pony
|
|
21-08-2013 18:32:33 |
|
|
BigSoft
Pomocny użytkownik
Liczba postów: 1,004
Imię: Przemo
Skąd: SI
Pojazd: Romet Chart
|
RE: Światła 12V w motorynce
Niby jak to ma działać? Prądnica jest tak zaprojektowana, żeby oddała 20W mocy na światła (przednie + tylne) i jednocześnie nie przepalała żarówek (czyli cewki są tak obliczone, że generują tyle mocy ile potrzeba i nic więcej, bo gdyby cewki były mocniejsze, wzrosło by napięcie na żarówkach i je przepaliło. Tak się zachowują niedociążone cewki, dlatego jak np spali Ci się przednia żarówka, to zaraz z nią "leci" tylna, bo napięcie drastycznie wzrasta powyżej 6V, gdyż te 15W mocy które pobierała żarówka nie ma "gdzie się podziać").
Dodatkowo prosta sprawa. Dodasz diodę prostowniczą, to automatycznie masz spadek napięcia (na diodzie krzemowej ok 0,7V) - część mocy zostanie utracona właśnie w takiej postaci.
Szczerze - nie widzi mi się to. Szczególnie, że sąsiad proponuje Ci zapewne zastosowanie prostowania jednopołówkowego i cewki masowe, co automatycznie obniża ich sprawność podczas ładowania, bo wykorzystywane są tylko dodanie połówki sinusoidy, a ujemne są obcinane i masz wtedy 0.
Przykład? Proszę bardzo. Interesują Cię czerwone linie. Rozwiązanie z prostowaniem jednopołówkowym, zapewne to co na myśli ma sąsiad:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Wavefo...tifier.png
Tam gdzie masz połówkę sinusoidy - wtedy masz ładowanie. Jak widać przez pewien czas nie ma nic - masz 0, nie ładuje i potem znów ładuje.
Gdy zrobisz cewki bezmasowe i zastosujesz mostek prostowniczy, to będziesz miał tak:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Wavefo...tifier.png
Jak widać cały czas masz impulsy ładujące, czyli automatycznie większą sprawność prądnicy i układu ładowania.
citroen-XM.pl
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 21-08-2013 19:01:13 przez BigSoft.)
|
|
21-08-2013 18:59:45 |
|
1 osoba postawiła piwo BigSoft za ten post:1 osoba postawiła piwo BigSoft za ten post.
MIREK.M2 (08-21-2013)
|
MIREK.M2
Technik
Liczba postów: 896
Imię: Mirek
Skąd: RBR
Pojazd: Romet Pony
|
RE: Światła 12V w motorynce
(21-08-2013 18:59:45)BigSoft napisał(a): Niby jak to ma działać? Prądnica jest tak zaprojektowana, żeby oddała 20W mocy na światła (przednie + tylne) i jednocześnie nie przepalała żarówek (czyli cewki są tak obliczone, że generują tyle mocy ile potrzeba i nic więcej, bo gdyby cewki były mocniejsze, wzrosło by napięcie na żarówkach i je przepaliło. Tak się zachowują niedociążone cewki, dlatego jak np spali Ci się przednia żarówka, to zaraz z nią "leci" tylna, bo napięcie drastycznie wzrasta powyżej 6V, gdyż te 15W mocy które pobierała żarówka nie ma "gdzie się podziać").
Dodatkowo prosta sprawa. Dodasz diodę prostowniczą, to automatycznie masz spadek napięcia (na diodzie krzemowej ok 0,7V) - część mocy zostanie utracona właśnie w takiej postaci.
Szczerze - nie widzi mi się to. Szczególnie, że sąsiad proponuje Ci zapewne zastosowanie prostowania jednopołówkowego i cewki masowe, co automatycznie obniża ich sprawność podczas ładowania, bo wykorzystywane są tylko dodanie połówki sinusoidy, a ujemne są obcinane i masz wtedy 0.
Przykład? Proszę bardzo. Interesują Cię czerwone linie. Rozwiązanie z prostowaniem jednopołówkowym, zapewne to co na myśli ma sąsiad:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Wavefo...tifier.png
Tam gdzie masz połówkę sinusoidy - wtedy masz ładowanie. Jak widać przez pewien czas nie ma nic - masz 0, nie ładuje i potem znów ładuje.
Gdy zrobisz cewki bezmasowe i zastosujesz mostek prostowniczy, to będziesz miał tak:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Wavefo...tifier.png
Jak widać cały czas masz impulsy ładujące, czyli automatycznie większą sprawność prądnicy i układu ładowania.
Zrobię według twoich porad jutro lub pojutrze kupię mostki i żarówki i biorę się do roboty
Zapraszam http://www.chlopcyrometowcy.pl/showthread.php?tid=30568
|
|
21-08-2013 19:05:41 |
|
|
Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości
|
|