Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 0 głosów - 0 średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[Chart] Modzimy elektrykę w Charcie :)
Autor Wiadomość
stqc Offline
Moderator
Moderatorzy


Liczba postów: 3,745
Imię: Maciek
Skąd: Mikołajki NMR
Pojazd: Romet Chart
Post: #1
Modzimy elektrykę w Charcie :)
Siemka sprawa jest prosta i krótka potrzebuje przerywacz na 6v 2*21w przerywacz ma nie być bimetaliczny tylko elektroniczny zauważyłem że do kupienia jest tylko 12v Sad Więc do głowy wpadł mi pomysł aby zrobić go samemu tylko prosił bym kogoś o dokładny schemat z lekkim wyjaśnieniem :F


A i czy oryginalne cewki dadzą rade uciągnąć żarówkę H4 6v 35/35w ?

Jak tak to od czego odbłyśnik ?

xyz
08-07-2013 22:22:00
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Reklama
damian94 Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 267
Imię: Damian
Skąd: Podlasie
Pojazd: Romet Chart
Post: #2
RE: Modzimy elektrykę w Charcie :)
Oryginalne cewki spokojnie pociągną halogen 12v 35/35W. Osobiście testowałem. Na wysokich obrotach było jakieś 17v przy żarówce :F. Odbłyśnik możesz włożyć taki jaki jest w poradniku BigSofta o przeróbce przedniej lampy.
10-07-2013 20:15:45
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
BigSoft Niedostępny
Pomocny użytkownik


Liczba postów: 1,004
Imię: Przemo
Skąd: SI
Pojazd: Romet Chart
Post: #3
RE: Modzimy elektrykę w Charcie :)
http://motorowerowo.pl/2012/06/03/elektr...kowskazow/

Jest trochę skomplikowany, to fakt (poniosło mnie jak to projektowałem :F), ale można coś podobnego zrobić prościej, jak chcesz to przerobię ten schemat na wersję uproszczoną.

PS. Ten przerywacz nie ma problemu z chwilowym opóźnieniem, które pojawia się po włączeniu kierunkowskazu przełącznikiem, jak to większość tego typu układów na ne555 dostępnych w sieci ma Wink Startuje od razu.

PS2. Tak wiem, ten jest na 12V, ale na ne555 można zrobić też na 6V, polecam zastosować wtedy przekaźniki. Jak chcecie, to zaprojektuję coś takiego na 6V w prostszej wersji i opublikuję w ciągu kilku dni.

citroen-XM.pl
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 10-07-2013 22:07:50 przez BigSoft.)
10-07-2013 22:04:07
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
sebasuper Offline
Elektronik
*


Liczba postów: 52
Imię: Seba
Skąd: Kamienna Góra
Pojazd: Romet Chart
Post: #4
RE: Modzimy elektrykę w Charcie :)
Ale po co przekaźniki, to kolejna rzecz która może sie zepsuć, normalny mosfet na 6 v będzie działać, a budowa układu jest banalnie prosta, wystarczy ne555 i tranzystor wykonawczy. Nie wiem po co tak skomplikowałeś twój schemat Smile

Ps. w tym pierwszym schemacie należy użyć w zasilaczu stabilizator 4805. Moduły wykonawcze 'wywalić' a użyć tylko nóżki 3 w generatorze astabilnym (impuls) podłączyć go po prostu do tranzystora mosfet (opcjonalnie przez rezystor 10-40 ohm) do bramki (gate), source podłączamy do masy, a dren przez żarówkę do plusa. I mamy prosty przerywacz na 6v Smile
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 12-07-2013 01:45:17 przez sebasuper.)
12-07-2013 01:37:44
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
stqc Offline
Moderator
Moderatorzy


Liczba postów: 3,745
Imię: Maciek
Skąd: Mikołajki NMR
Pojazd: Romet Chart
Post: #5
RE: Modzimy elektrykę w Charcie :)
(10-07-2013 22:04:07)BigSoft napisał(a):  PS2. Tak wiem, ten jest na 12V, ale na ne555 można zrobić też na 6V, polecam zastosować wtedy przekaźniki. Jak chcecie, to zaprojektuję coś takiego na 6V w prostszej wersji i opublikuję w ciągu kilku dni.

Ja już czekam z niecierpliwością :F

xyz
12-07-2013 09:36:35
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
BigSoft Niedostępny
Pomocny użytkownik


Liczba postów: 1,004
Imię: Przemo
Skąd: SI
Pojazd: Romet Chart
Post: #6
RE: Modzimy elektrykę w Charcie :)
(12-07-2013 01:37:44)sebasuper napisał(a):  Ale po co przekaźniki, to kolejna rzecz która może sie zepsuć
Podałem przykład innego rozwiązania na wyjściu przerywacza. W moim schemacie przecież są mosfety, właśnie po to, aby układ był mniej awaryjny.

sebasuper napisał(a):normalny mosfet na 6 v będzie działać
O ile będzie dobrze wysterowany i dobrany do układu. Przy 5V (jak zasilisz ne555 z 5V, to 6V na wyjściu nie będzie) mosfet może się nieźle grzać, no chyba, że znajdziemy jakiś fajny tranzystorek z niskim rds(on), który przy poborze ok 4A będzie zimny, ew. letni, a na tym też mi zależało - żeby nie trzeba było radiatora.

sebasuper napisał(a):, a budowa układu jest banalnie prosta, wystarczy ne555 i tranzystor wykonawczy. Nie wiem po co tak skomplikowałeś twój schemat Smile

Zaraz wyjaśnię po co Smile

sebasuper napisał(a):Ps. w tym pierwszym schemacie należy użyć w zasilaczu stabilizator 4805.

Przy instalacji 12V nie ma to sensu, ponadto ten stabilizator 7808 nie jest tam zastosowany ot tak. Zaraz wyjaśnię dlaczego.

sebasuper napisał(a):Moduły wykonawcze 'wywalić' a użyć tylko nóżki 3 w generatorze astabilnym (impuls) podłączyć go po prostu do tranzystora mosfet (opcjonalnie przez rezystor 10-40 ohm) do bramki (gate), source podłączamy do masy, a dren przez żarówkę do plusa. I mamy prosty przerywacz na 6v Smile

Już wyjaśniam po co taki układ.

1. Stabilizator 7808. Zastosowałem go z dwóch powodów: ne555 może być zasilany napięciem od 4,5V do 18V. Zasilam go z 8V, po prostu powyżej tej dolnej granicy. Zauważyłem też, że układ jest jakby mniej wrażliwy na zakłócenia, jeżeli zasilimy go większym napięciem od minimalnego. Drugi powód w sumie taki na siłę - stabilizator ma ciut lżejsze życie, bo zbija tylko od 4 do 6,4V, a nie 7 do 9,4V.

2. Piszesz wywalić moduły wykonawcze i podłączyć jeden tranzystor prosto do ne555. Ok. Tylko, że wtedy musiałbym zasilić kierunkowskazy przez przełącznik w manetce. Rozwiązanie, które zastosowałem polega na tym, że przełącznik w manetce podaje tylko 12V na logikę układu, a ten w zależności od tego, która strona ma migać - wznawia pracę generatora ne555 i odblokowuje odpowiedni moduł wykonawczy. Dzięki temu przez styki w manetce płynie bardzo niski prąd, nie wypalają się styki. Kolejna zaleta, to to, że ne555 sterowany jest złączem "reset" co eleminuje około sekundowe opóźnienie w sytuacji, gdy załączany jest cały układ. Widziałem (i testowałem) też rozwiązania takie, że ne555 pracował cały czas po włączeniu zasilania stacyjką, a żarówki włączało się przełącznikiem w manetce. Wtedy też albo trafiamy na moment, że żarówki świecą od razu, bo akurat tranzystor był wysterowany, albo trafiamy na moment, kiedy tranzystor nie jest wysterowany i żarówki nie świecą - czyli mamy znów opóźnienie. Jest to na dłuższą metę wkurzające, szczególnie w mieście, wiem z własnego doświadczenia. Od razu dodam, po co te elementy dodatkowe do resetu. Otóż te elementy dodatkowe są dobrane tak, aby uniknąć pewnego psikusa, który wystąpi na 100% jak dostanie się woda do manetki. Obojętnie czy w czasie jazdy, jak pada deszcz, czy po umyciu motoroweru. Jak woda jest w manetce - na układ (reset) dostaje się 12V. Prądowo jest to znikome "zwarcie", ale napięcie wystarczy aby odblokować układ. Jednocześnie wysterowane są dwa moduły wykonawcze w taki sposób, że każdy jest zablokowany. Mamy więc w takiej sytuacji pracujący generator i wyłączone żarówki. Elementy są tak dobrane i układ przetestowany, że wszystko działa jak należy.

3. Piszesz o podłączeniu żarówki przez mosfet, dren do żarówki, źródło do masy. Problem w tym, że często jest tak, np w Charcie (a przerywacz był robiony pod niego, nie ukrywam), że żarówka sterowana jest plusem. Trzeba więc podawać +12V na żarówkę, a nie zamykać jej obwód do masy, bo wtedy trzeba przerabiać instalację, a w przypadku mojego rozwiązania wystarczy przepiąć kilka kabelków i wszystko śmiga jak w oryginale. Stąd też mosfety z kanałem P. Oczywiście tranzystory są tak sterowane i dobrane do układu, że nie wymagają żadnego radiatora. Jedynie czego brakuje w tym przerywaczu, to sygnalizacja spalonej żarówki.


Tak, zdaję sobie sprawę, że ten układ jest dość przekombinowany i najprostszy przerywacz można zrobić na kilku, a nie kilkunastu elementach. Ale ja to robiłem dla siebie, skonstruowałem to tak, aby wyeliminować wady tych najprostszych przerwaczy. Ten schemat tak naprawdę nie był robiony pod publikę, tylko dla mnie, ale po czasie stwierdziłem, że udostępnię, bo może komuś się przyda.

citroen-XM.pl
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 12-07-2013 22:29:27 przez BigSoft.)
12-07-2013 22:27:38
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 1 osoba postawiła piwo BigSoft za ten post.
stqc Offline
Moderator
Moderatorzy


Liczba postów: 3,745
Imię: Maciek
Skąd: Mikołajki NMR
Pojazd: Romet Chart
Post: #7
RE: Modzimy elektrykę w Charcie :)
Odkopię ale BS czekam z niecierpliwością na schemat przeywaczna prostego na 6v Wink

Aha i coś się doczytałem o jakiś przekaźniku 6v wiec jak możesz to pokaż to w schemacie Smile

xyz
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 07-08-2013 13:25:29 przez stqc.)
07-08-2013 13:13:51
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 





Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Ogar 205 dziwny dźwięk z ...
Ostatni post: Norweski Zomowiec
Wczoraj 22:12:59
» Odpowiedzi: 5
» Wyświetleń: 85
Delta RMR 24 - szarpiący ...
Ostatni post: MacRoial
Wczoraj 21:26:29
» Odpowiedzi: 11
» Wyświetleń: 462
problem z rocznikiem Wigr...
Ostatni post: wigryman
Wczoraj 00:15:11
» Odpowiedzi: 10
» Wyświetleń: 250
Romet sygnał
Ostatni post: sbanys
20-11-2024 09:35:46
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 378
Lub [Z] ramę goła do kom...
Ostatni post: Debesta
20-11-2024 06:08:48
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 93
Witam Panów mam na imię N...
Ostatni post: Debesta
20-11-2024 05:52:11
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 354
Jak zamowcować podnózki d...
Ostatni post: Debesta
20-11-2024 05:46:48
» Odpowiedzi: 13
» Wyświetleń: 497
Przywitanie
Ostatni post: Debesta
20-11-2024 05:32:51
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 71
Kolor Komara.
Ostatni post: łogór 200
20-11-2024 01:37:56
» Odpowiedzi: 18
» Wyświetleń: 19225
Identyfikacja modelu w ce...
Ostatni post: Korczas
19-11-2024 15:02:30
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 92
zawory w ogar 202 fl
Ostatni post: Milczak64
19-11-2024 02:19:22
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 244
202 Fi - wymiana oleju sk...
Ostatni post: Milczak64
19-11-2024 01:56:36
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 829
Ogar 202 na silniku 139fm...
Ostatni post: Milczak64
19-11-2024 01:41:16
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 81
Wigry1 problem z rocznik...
Ostatni post: zaz
19-11-2024 00:23:17
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 155
Kupno zabytkowego motoru ...
Ostatni post: wojakrob
18-11-2024 10:10:04
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 293

Reklama