W związku z częstym zadawaniem w/w pytania postanowiłem napisać krótki poradnik jak sprawdzać poszczególne cewki iskrownika. No to leci kabarecik:
Sprawdzanie impulsatora:
Bierzemy taki o to miernik (multimetr) i ustawiamy go na pomiar rezystancji (
), ustawiamy zakres na 200
. Pierwszą końcówkę miernika (bez różnicy jakiego koloru) przykładamy do białego przewodu wychodzącego w kostce, którą wpina się do modułu, a drugi koniec miernika przykładamy do masy czyli najlepiej bezpośrednio do stojana (aluminiowa podstawa). Jeśli na mierniku nadal pokazuje nam się "1" to znaczy, że jest przerwa w obwodzie. W takim razie przykładamy pierwszą końcówkę miernika bezpośrednio do impulsatora (dolne wyjście w impulsatorze), jeśli otrzymamy jakiś opór np. ~28
tzn. że przerwa występuje gdzieś w przewodzie, jeśli nadal pokazuje nam się "1" tzn. że mamy przerwę w obwodzie cewki (przyjmujemy, że impulsator zwany również cewką wyzwalającą jest spalony). Prawidłowa rezystancja impulsatora wynosi ~0,28
.
Sprawdzanie cewki zasilającej: (nawinięta z wierzchu grubym drutem, znajduje się zaraz obok impulsatora)
Ustawiamy zakres na 2000
. Pierwszą końcówkę miernika (bez różnicy jakiego koloru) przykładamy do zielonego przewodu, wychodzącego w kostce, którą wpina się do modułu, a drugi koniec miernika przykładamy do masy czyli najlepiej bezpośrednio do stojana (aluminiowa podstawa). Jeśli na mierniku nadal pokazuje nam się "1" to znaczy, że jest przerwa w obwodzie. W takim razie przykładamy pierwszą końcówkę miernika bezpośrednio do lutu cewki (zaraz przy karkasie), jeśli otrzymamy jakiś opór np. ~750
tzn. że przerwa występuje gdzieś w przewodzie, jeśli nadal pokazuje nam się "1" tzn. że mamy przerwę w obwodzie cewki (przyjmujemy, że cewka zasilająca jest spalona). Rezystancja cewki zasilającej - przepisowo ~750 ohm (może być od 700 do 770 nawet).
Cewkę zasilającą możemy jeszcze sprawdzić mierząc napięcie. W tym przypadku stator jest zamontowany w silniku wraz z kołem magnesowym. Wypinamy z modułu tylko zielony przewód, ustawiamy zakres na mierniku 200V oczywiście prądu przemiennego (~). Pierwszą końcówkę miernika (bez różnicy jakiego koloru, ponieważ mamy do czynienia z prądem przemiennym) przykładamy do zielonego przewodu, który wypięliśmy z kostki, która idzie do modułu, a drugi koniec miernika przykładamy do masy czyli najlepiej bezpośrednio do stojana (aluminiowa podstawa) lub do korpusu silnika czy do metalowych elementów ramy. Kopiemy w starter nie za mocno, nie za lekko. Napięcie, czyli różnica potencjałów powinno wynosić ok 100V w zależności od siły kopnięcia. Jeśli na mierniku nie pokazuje nam się żadne napięcie tzn. że cewka jest spalona, lub ma przebicie na masę.
Sprawdzanie cewek świetlnych:
Cewki świetlne sprawdzamy tak samo jak cewkę zasilającą, czyli pierwszą końcówkę miernika przykładamy do czerwonego przewodu, który znajduje się w kostce oświetleniowej, tej drugiej obok modułowej, a drugi koniec przykładamy do masy. Dokładnie nie pamiętam ale rezystancja powinna wynosić ~10
. Napięcie cewki sprawdzamy również tak samo jak cewki zasilającej. Cewki świetlne możemy również sprawdzić "na krótko" za pomocą żarówki 6V. Do czerwonego przewodu podpinamy się pod jedno włókno żarówki z drugi koniec żarówki czyli trzonek dotykamy do masy, przy pracującym silniku. Przy sprawnej cewce żarówka powinna zapalić się.
Sprawdzanie cewek ładowania:
Cewki ładowania sprawdzamy również na 2 sposoby. Możemy pomierzyć rezystancję pomiędzy wszystkimi 3 cewkami pomiędzy sobą, czyli pierwsza z drugą, druga z trzecią i trzecia z pierwszą itd. Nie dotykamy żadną końcówką miernika do masy! Cewki ładowania w Charcie są bezmasowe.
Możemy jeszcze sprawdzić napięcie cewek ładowania, mierząc napięcie stałe za mostkiem prostowniczym. Ustawiamy miernik na napięcie stałe np. na 200V i dotykamy czerwonym przewodem do + mostka a czarnym przewodem z miernika do - mostka. Napięcie powinno wynosić ponad napięcie znamionowe Charta czyli ponad 6V.
Sprawdzanie modułu: Mierzymy rezystancję tak jak na obrazku.
TO NIE MÓJ PORADNIK WIĘC NIE DAWAJCIE MI BANA