Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
Romet - Historia pokoleń
Autor Wiadomość
Tomasso94 Offline
Przebiegły Administrator :D
Administratorzy


Liczba postów: 4,036
Imię: Tomasz
Skąd: Będzin / Bydgoszcz
Pojazd: Romet Ogar 200
Post: #1
Romet - Historia pokoleń
Gdyby prześledzić światową produkcję motocykli i motorowerów lat 50-tych ubiegłego wieku to okazałoby się, że Polska nie wypadłaby wcale tak blado na arenie międzynarodowej. Wszystko za sprawą Zjednoczonych Zakładów Rowerowych „Romet” w Bydgoszczy.
Produkty tych zakładów były tak popularne, że praktycznie każdy kto stawiał swoje pierwsze kroki na jednośladach 15 czy 20 lat temu musiał dosiadać jednego z modeli ze stajni Rometa. Pomimo swojej prostoty konstrukcje te okazały się na tyle sprawdzone, że wiele modeli cieszy się niegasnącą popularnością do dnia dzisiejszego, a widok komarka czy motorynki na ulicach miast nikogo specjalnie nie szokuje. Najwyższa pora więc, aby poznać losy Zjednoczonych Zakładów Rowerowych „Romet” – historii polskich motorowerzystów.

A wszystko zaczęło się…
Historia produkcji motorowerów przez ZZR Romet sięga końca lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku. To wówczas zrodził się plan, aby rozszerzyć produkcję o motorowery.

Komar:
Silnik: dwusuwowy chłodzony powietrzem
Moc maksymalna: 1,4 KM przy 4000 obr./min.
skrzynia biegów: 2-biegowa
Masa motoroweru: 45kg
Spalanie: 1,8 do 2,0 l/100km
Prędkość: około 55 km/h


Był to pomysł nie tylko podyktowany potrzebami rynku, ale również pozycją międzynarodową. Ówczesny ustrój nie pozwalał, aby Polska Ludowa pozostała w tyle za kapitalistycznymi Niemcami czy Francją, które produkowały już własne motorowery . Specjaliści z Rometa przystąpili do projektowania pierwszego motoroweru głównie w oparciu o własne koncepcje. Pierwsze testowe modele, składane ręcznie z uwagi na brak zautomatyzowanej linii jak również specjalistycznego działu testowego sprawdzano w warunkach ruchu ulicznego. Konstrukcja pierwszego motoroweru opierała się o ramę z rur stalowych spawanych, ze sztywnym zawieszeniem koła tylnego. W produkcji kooperowało wiele zewnętrznych firm: rama, widelec, błotniki i obręcze były robione w Romecie , łańcuchy i oświetlenie w Poznaniu a silnik SM02 to autorskie dzieło Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego Psie Pole koło Wrocławia. Jak na ówczesne warunki silnik rozwijał magiczną moc 1, 4 KM i posiadał dwubiegową skrzynię i biegów, a rozruch za pomocą korb i pedałów.

Owadzi świat...
Pierwszy motorower dla mas został oznaczony kryptonimem MR 230 KOMAR. Tanią konstrukcję oparto praktycznie na konstrukcji prototypowej.



Motorynka Pony
Silnik: dwusuwowy chłodzony powietrzem
Moc maksymalna: 1,7 KM przy 4800 obr./min.
skrzynia biegów: 2-biegowa
Masa motoroweru: 40kg
Spalanie: 2,2 l/100km
Prędkość: około 50 km/h




Tylko w 1961 roku sprzedano blisko 4.000 sztuk tego modelu – co w ówczesnych warunkach stanowiło przeszło 30% udział we wszystkich motorowerach dostępnych na rynku. Konstruktorzy nie zachwycili się sukcesem i od razu doskonalili swoje dzieło. Wprowadzono drobne poprawki w zawieszeniu, jak również dodano na wyposażeniu standardowym charakterystyczną torbę narzędziową. Wkrótce przyszedł czas na wymianę silnika na bardziej dopracowaną konstrukcję - S 38 o mocy 1,4 KM z dwubiegowy z rozruchem pedałowym, którego produkcję uruchomiły Zakłady Metalowe DEZAMET w Nowej Dębie.
Komarem jeździli wszyscy: listonosze, urzędnicy, młodzież, dorośli, klasa robotnicza. Motorowery były dostępne tylko w sklepach GS i WPHW. Zainteresowanie było tak wielkie, że wkrótce Romet otworzył dodatkową fabrykę, a konstruktorzy intensywnie pracowali nad kolejnymi modelami. Szczytowy poziom produkcji tego motoroweru przypadł na koniec lat 60-tych XX wieku. W 1968 roku produkcja Rometa stanowiła już 98% całego rynku jednośladów na krajowym rynku.

Poszerzanie oferty:
Sukces rynkowy Komara oraz modernizacja fabryki pozwoliły na poszerzenie oferty Rometa. W 1976 roku wprowadzono do sprzedaży motorower wyposażony w silnik o niezwykłej mocy jak na ówczesne czasy – Ogar 200.



Ogar:
Silnik: dwusuwowy chłodzony powietrzem
Moc maksymalna 2KM przy 4500 obr/min
Skrzynia biegów: 3-biegowa
Masa motoroweru: 60kg
Spalanie: 2,5 do 3,5 l/100km
Prędkość: około 60km / h


3-biegowy silnik Dezamet rozwijał równe 2KM, co przy 17-calowych kołach pozwalało na sprawne poruszanie się w każdych warunkach. W 1980 roku wprowadzono kolejny model motoroweru - Kadet 780, wyposażony w silnik Dezamet oraz Kadet 110 Automatic – z silnikiem Jawa. Najmocniejszy w ofercie – Romet 50T rozwijał 2,5 KM mocy, co pozwalało rozpędzić go do blisko 65 km/h.
Ostatni model – Chart 210, produkowany od 1988 roku nawiązywał do współczesnych trendów i odbiegał stylistycznie jak i technologicznie od dotychczasowej produkcji Rometa. Z nowości należy wymienić seryjnie montowane kierunkowskazy, światło stop, hydrauliczne amortyzatory i dwuosobowe siodło kanapowe.

Ekspansja na rynki światowe:
Sukcesy na rynku krajowym zaowocowały również eksportem polskiego motoroweru na inne rynki. Tylko w 1966 roku na eksport trafiło przeszło 13.000 sztuk, a w szczytowym momencie eksport przekraczał 20.000 sztuk rocznie. Eksportem objęto rynki Szwecji, Niemiec, Irlandii – a nawet egzotycznej Nigerii i Turcji. Szacuje się, że na zagraniczne rynki trafiło aż 145.000 sztuk polskich motorowerów.
Prestiż Rometa na rynkach światowych wzrósł na tyle mocno, że w 1980 roku rozpoczęto rozmowy na temat produkcji nowego modelu w kooperacji z włoskim lub japońskim potentatem rynku motocyklowego.

Zmierzch świetności dawnego Rometa:
Kryzys przyszedł z początkiem 1990 roku. Wówczas to na polski rynek masowo zaczęto importować czeskie i niemieckie motorowery. Jawa i Simson – porównywalne cenowo zdecydowanie przewyższały krajowy produkt pod względem osiągów, jakości i walorów estetycznych. Próba ratowania pozycji przez wprowadzenie do sprzedaży nowoczesnego Charta okazały się spóźnione. Romet nie był przygotowany do działania w warunkach wolnego rynku i konkurencji,. Jako monopolista w produkcji rowerów i motorowerów w Polsce nie potrafił się w odpowiednim czasie przygotować do wali o klienta w nowych warunkach.

Romet Reaktywacja – Romet Motors
Romet niczym filmowy Matrix powrócił do życia w 2006 roku. Rometowski Pegaz zabłysnął ponownie za sprawą
Romet Motors - Firmy ARKUS&ROMET GROUP Sp. z o.o., producenta rowerów i skuterów , który przejął nie tylko markę, ale również dawną tradycję. W odmienionej postaci, z nowoczesnymi skuterami znów stara się walczyć o dawną pozycję na rynku.

*źródło: Romet Motors

- Volvo V70 II
- Honda Transalp 600V
- Romet Kadet 110 Automatic
- Romet Komar
- Romet Ogar 200
- Opel Astra G

*** ...i wtedy rzekł - Nie da się. ~ Tomasso94 ***
04-12-2010 16:52:13
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 1 osoba postawiła piwo Tomasso94 za ten post.
Reklama
Mikołaj Offline
Dziecko słoneczka :D
*


Liczba postów: 1,592
Imię: Mikołaj
Skąd: Bydgoszcz
Pojazd: Romet Ogar 200
Post: #2
RE: Romet - Historia pokoleń
nie zgadzam sie z ogarem 200 ja mam w dowodzie 68kg

OGAR 200 NA MOJEMOTO.PL
MOTORYNKA NA MOJEMOTO.PL

obraz
04-12-2010 23:17:10
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Mati Offline
Administrator
Administratorzy


Liczba postów: 757
Imię: Mateusz
Skąd: Bydgoszcz (Fordon)
Pojazd: Romet Ogar 205
Post: #3
RE: Romet - Historia pokoleń
To masz błąd. Model 205 waży 58 kg, 200 60 kg (wg. danych katalogowych). Wjedź na 2 wagi łazienkowe i sprawdź, tylko najpierw płyny spuść z niego i narzędzia wyjmijBig Grin
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 06-12-2010 18:00:58 przez Przemek.)
06-12-2010 10:57:43
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
krzysiu562 Offline
Nowy
*


Liczba postów: 66
Imię: Krzysiu
Skąd: Sadki
Pojazd:
Post: #4
RE: Romet - Historia pokoleń
ja mam w dowodzie że ogar 200 waży 62kg
11-12-2010 11:54:55
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Mikołaj Offline
Dziecko słoneczka :D
*


Liczba postów: 1,592
Imię: Mikołaj
Skąd: Bydgoszcz
Pojazd: Romet Ogar 200
Post: #5
RE: Romet - Historia pokoleń
bo my mamy wage z brudem a ksiazkowo pomijali brudyTongue

OGAR 200 NA MOJEMOTO.PL
MOTORYNKA NA MOJEMOTO.PL

obraz
11-12-2010 12:54:39
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Mikołaj Offline
Dziecko słoneczka :D
*


Liczba postów: 1,592
Imię: Mikołaj
Skąd: Bydgoszcz
Pojazd: Romet Ogar 200
Post: #6
RE: Romet - Historia pokoleń
ogara 200 byl wprowadzono do seryjnej prodkukcji pod koniec 1983r. a ogara 205 zaczeto produkowac albo w 1985 albo 1986

OGAR 200 NA MOJEMOTO.PL
MOTORYNKA NA MOJEMOTO.PL

obraz
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 16-03-2011 14:53:11 przez Mikołaj.)
16-03-2011 14:46:49
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
filozof Offline
Filozof
*


Liczba postów: 56
Imię: Sebastian
Skąd: Poręba Spytkowska
Pojazd: Romet Ogar 200
Post: #7
RE: Romet - Historia pokoleń
nieprawda ja mam ogara 200 z 1986 roku
nieprawda ja mam ogara 200 z 1986 roku i ogara 205 z 1987 roku

Znam się na wszystkim (koledzy nazywają mnie mechanikiem lub filozofem)
Robię to co kocham ... pcham Rometa
Oto moje maszyny :
Romet Ogar 200 86r.
Romet Ogar 205 87r.
Romet Pony 85r.
Fiat 126p dostałem od taty !
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 22-10-2012 17:21:19 przez filozof.)
22-10-2012 17:20:51
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Przemek Niedostępny
Klubowicz
*


Liczba postów: 1,740
Imię: Przemek
Skąd: Bydgoszcz
Pojazd: Romet Chart
Post: #8
RE: Romet - Historia pokoleń
I jak to ma sie do tematu?

22-10-2012 17:27:45
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Rometfun20123 Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 157
Imię: Kamil
Skąd: Chełm
Pojazd: Romet Kadet
Post: #9
RE: Romet - Historia pokoleń
Sorry , ale Romet Motors nie ma wiele wspólnego z dawnym Rometem , teraz robią tam gównie chińskie kible.
Zero Made In Poland,(no poza składaniem) tylko nazwa i znaczek został niestety.

"Romet my MOTÓR my live"
Jeśli mój post okazał się pomocny kliknij pomógł Smile.
--------------------------------------------------------------
Park maszynSmile.
Romet Kadet M-780 1989R
Czezet 175 typ 487 1986r
Czezet 175 typ 487 1987r (w częściach)
24-10-2012 22:18:57
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Rudy102 Niedostępny
ASSKICKER


Liczba postów: 618
Imię: Paweł
Skąd: United States of America
Pojazd: Inny
Post: #10
RE: Romet - Historia pokoleń
Ej no bez przesady 8kg brudu mieć? Zdarzało mi się ze jakieś 1.5kg błota było ale bez przesady Big Grin
24-10-2012 22:33:09
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
arku93 Offline
Nowy
*


Liczba postów: 34
Imię: Arek
Skąd: Goleszów
Pojazd: Romet Ogar 200
Post: #11
RE: Romet - Historia pokoleń
Zgadzam się z Rometfun20123. Chociaż mimo wszystko z tych nowych Rometów model RR 50 (1012r.) prezentuje się dość ciekawie. Oczywiście w porównaniu z pozostałymi motorowerami z tego rocznika.

Zapraszam na mojego fotobloga Smile http://arku93.flog.pl
27-11-2012 03:24:52
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
janosikmz19822 Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 172
Imię: Łukasz
Skąd: Pruszków
Pojazd: Romet 50-T-1
Post: #12
RE: Romet - Historia pokoleń
Od 1976 roku robili Romety 50T1 ,50TS1,50T3 s silnikiem 019 dezamet 3 biegi .
27-11-2012 08:39:04
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Petronas Offline
Wiecznie karany ;)
*


Liczba postów: 887
Imię: Tomek
Skąd: Leżajsk
Pojazd: Romet 2375
Post: #13
RE: Romet - Historia pokoleń
A ja mam napisane w dowodzie że data pierwszej rejestracji w kraju: ,marzec 1980r

Notatka od kw112, 10-11-2014 20:23:57

Za archeologa +4pkt.

10-11-2014 18:20:39
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
simi81 Offline
Pasjonata marki
*


Liczba postów: 2,021
Imię: Kamil
Skąd: Częstochowa
Pojazd: Romet Ogar 200
Post: #14
RE: Romet - Historia pokoleń
Jak weźmiecie parenaście dowodów z jakichkolwiek rometów, to każdy dowód będzie się czymś na pewno różnił. W urzędzie drukują to jak popadnie, nie zależy im tak bardzo na perfekcji.

Garaż Simiego
1. Romet ogar 200 -1989
2. Fiat 126p -1986
3. FSO Polonez Caro -1996
4. Zaporożec ZAZ 968A -1978
5. Romet Wagant -1989
6. Romet Wigry 3 -1982
7. Romet Jubilat 2 -1989
8. Romet universal -1988
9. Romet Mińsk - 1988

I reszta niezidentyfikowanego złomu :F
10-11-2014 18:32:56
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
nie_mientki Offline
Pomocny użytkownik


Liczba postów: 6,375
Imię: Michał
Skąd: Puławy
Pojazd: Romet 50-T-1
Post: #15
RE: Romet - Historia pokoleń
Archeologia to styl życia.

Kurde, temat chyba starszy niż mój staż tutaj.
10-11-2014 19:14:22
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 2 użytkowników postawiło piwo nie_mientki za ten post.
Odpowiedz 





Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
problem z rocznikiem Wigr...
Ostatni post: wigryman
Dzisiaj 00:15:11
» Odpowiedzi: 10
» Wyświetleń: 219
Delta RMR 24 - szarpiący ...
Ostatni post: Debesta
Wczoraj 18:17:45
» Odpowiedzi: 10
» Wyświetleń: 422
Romet sygnał
Ostatni post: sbanys
Wczoraj 09:35:46
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 362
Lub [Z] ramę goła do kom...
Ostatni post: Debesta
Wczoraj 06:08:48
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 79
Witam Panów mam na imię N...
Ostatni post: Debesta
Wczoraj 05:52:11
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 331
Jak zamowcować podnózki d...
Ostatni post: Debesta
Wczoraj 05:46:48
» Odpowiedzi: 13
» Wyświetleń: 473
Przywitanie
Ostatni post: Debesta
Wczoraj 05:32:51
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 61
Kolor Komara.
Ostatni post: łogór 200
Wczoraj 01:37:56
» Odpowiedzi: 18
» Wyświetleń: 19195
Identyfikacja modelu w ce...
Ostatni post: Korczas
19-11-2024 15:02:30
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 84
zawory w ogar 202 fl
Ostatni post: Milczak64
19-11-2024 02:19:22
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 230
202 Fi - wymiana oleju sk...
Ostatni post: Milczak64
19-11-2024 01:56:36
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 818
Ogar 202 na silniku 139fm...
Ostatni post: Milczak64
19-11-2024 01:41:16
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 72
Wigry1 problem z rocznik...
Ostatni post: zaz
19-11-2024 00:23:17
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 145
Kupno zabytkowego motoru ...
Ostatni post: wojakrob
18-11-2024 10:10:04
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 239
diagnoza skrzynia czy spr...
Ostatni post: Natalia Skorupska
17-11-2024 19:17:07
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 626

Reklama