|
|
Tuning Sałek s38 - działa :)
|
| Autor |
Wiadomość |
Dinozaur
Uczeń

Liczba postów: 202
Imię: Jarek
Skąd: Wroclaw
Pojazd: Inny
|
RE: Tuning Sałek s38 - działa :)
Dlatego np. ciesze sie - ze zostalem ok. miesiaca temu bardzo pozytywnie zaskoczony przez Znajomego duzo mlodszego ode mnie, ktory ma te wiedze 'oktanowo - zaplonowa' w miare opanowana i np. odpala swoje i cudze najstarsze motocykle [ od poczatku XXw. - do lat ok. 1926 / 28 ] - na benzynie jak z epoki, czyli na 'czystej 50 / 55 Oktan' : przeprowadza wszelkie regulacje gaznikow i zaplonu z takim paliwem, a nastepnie / 'komponuje mieszanke' ok. 60 - 70 Oktan juz do ich zasilania i jazdy..?
Kto by pomyslal - ze 'gosc ledwie po 30-stce' ma w ogole o tym jakies pojecie...?
Jesli ta wiedza - byla calkowicie zaginiona od czasu zakonczenia produkcji benzyny 'niebieskiej 78 Oktan' na przelomie 1989 / 90r. i to nawet dla ludzi, ktorzy jezdzili w latach 60 / 70 / 80-tych na tym paliwie..?
Dawniej, w latach 60/70-tych byla to wiedza na tyle powszechna - ze przyslowiowy 'uczen ZSZ Samochodowki' w wieku 16 - 17 lat, jesli byl pasjonatem motoryzacji - to znal te zagadnienia 'od podszewki' niejako - ze szkoly, a dzisiaj - okazuje sie to wrecz 'wiedza tajemna', znana dopiero na szczeblu 'dr - doc. z Politechniki'..?
Nawet na 'Y - T' w filmach z warsztatow - niektorzy Mechanicy juz wspominaja, ze np. silniki SV 750 / musza byc do dzisiejszego paliwa 'doprezone do 9,5 - 10,5 : 1', zeby prawidlowo spalaly benzyne 95 Okt. - chodzi wlasnie o te slynna 'dlugosc cyklu spalania', ktory zawsze powinien sie zakonczyc / tuz po przejsciu tloka przez GMP, bo tylko wowczas silnik rozwija pelna moc, ktora zalozyl Konstruktor.
Natomiast jak Junaki 350 i silniki pokrewne, podobne konstrukcyjnie i o niskich stopniach sprezania / spalaja dzisiaj srednio 200% ilosci paliwa 95 Okt., przy spalaniu 40 lat temu o polowe mniejszej ilosci benzyny '78 Oktan' i rozwijaja jednoczesnie zaledwie 60% mocy katalogowej z przeszlosci - to kazdy powienien sie zorientowac, ze 'cos jest nie tak'..?
Ja mam skale porownawcza : bo jezdzilem moimi motocyklami na benzynach od 70 - do 180 Oktan i stad wiem, ze moc silnika spadala do zaledwie 10 - 15% na paliwie o najwyzszej LO - bo silnikowi brakowalo ok. 8,5 - 9 stopni kompresji do jego szybkiego spalania.
No ale coz - podobno wg 'badan naukowych : az 65 - 70% ludzi nie rozumie tekstu drukowanego'..? Przeczyta cos i nie wie, 'o czym to bylo'..? I to nie tylko u nas - takze na calym swiecie jest to podobny '% niezrozumienia tekstu / nieprzyswajanie przeczytanych wiadomosci', niestety...
I na koniec : tajemnica 'poliszynela' 'jest / byly' od lat 60/70-tych 'kombinacje w sportach motorowych', a mianowicie - 'dolewanie do paliwa rajdowego 90 oktanowego / benzyny niskooktanowej 60 - 70 Oktan', zeby 'poprawic czasy OS-ow' / poprzez zwiekszenie mocy silnikow rajdowych o 15 - 20 %...
Podobno 'zawsze znalazl sie sposob - zeby zrobic dolewke' i poprawic moc silnikow i wyniki /np. zwyciezyc w wyscigu, pomimo plombowania wlewow zbiornikow, itp. 'utrudnien'..?
Najgorzej maja na dzisiejszych benzynach 95 silniki o najnizszym sprezaniu, czyli takie ponizej 4 : 1, ktore byly fabrycznie zbudowane na benzyny 'czyste 50 - 55 Oktan', bo to wlasnie w nich moc spada czasem do 25 - 30% i one beda jezdzily mimo wszystko, bo np. maja zeliwne tloki i duze kola zamachowe - wiec udaje sie je 'rozpedzic' do jakichs obrotow, przy czym zeliwne tloki 'nie spuchna im z przegrzania' i dzieki temu maja moment obrotowy - ktory rusza je z miejsca / 'i jakos tam - turlaja sie'...
'Ktos sie odgrazal' tutaj na forum jakis czas temu, ze: przeprowadzi proby silnikow na benzynach od 60 - do 80 Oktan, ale cos ucichl i chyba tylko ten moj Znajomek przeprowadzi je szybciej, bo wspominal miesiac temu nawet o testach na hamowni / na roznych benzynach od 50 - do 95/98 Oktan, wlasnie na przykladzie silnika o sprezaniu 4 : 1...
Pozdrawiam.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 13-12-2025 17:45:34 przez Dinozaur.)
|
|
| 13-12-2025 17:39:59 |
|
|
| Wiadomości w tym wątku |
RE: Tuning Sałek s38 - działa :) - Dinozaur - 13-12-2025 17:39:59
|
Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości
|
|