|
|
Tuning Sałek s38 - działa :)
|
| Autor |
Wiadomość |
Dinozaur
Uczeń

Liczba postów: 202
Imię: Jarek
Skąd: Wroclaw
Pojazd: Inny
|
RE: Tuning Sałek s38 - działa :)
Postaram sie krotko : niezrozumienie procesow spalania w komorach spalania glowic silnikow benzynowych, stopni sprezania silnikow i odpowiadajacych im LO benzyn do ich zasilania, itp. czynnikow - spowodowalo w spoleczenstwie powstanie wielu 'mitow z mchu i paproci o wielkiej mocy Oktanow'...
Glowny 'mit ludowy' dotyczyl benzyny wysokooktanowej, czyli tzw. 'zoltej 94 Oktan'.
Mit urosl na podatnym gruncie - poniewaz tego paliwa wymagaly tzw. 'zachodnie bryki' i Fiaty 125p / 131 - 132p', itp.
Nikt z 'mitomanow' powtarzajacych mit o 'rakietowych wlasciwosciach benzyny zoltej 94 Oktan' nigdy sie nawet nie zajaknal o tym - ze takie paliwo wymaga bardzo wysokich stopni sprezania silnikow / przewaznie ponad 9 : 1 i dopiero wtedy moze pokazac swoje wlasciwosci / czyli silnik osiagnie wysoka moc dlatego, ze ma wysoki stopien sprezania, a nie dlatego - ze benzyna ma '94 Oktany'...
No ale tzw. 'stugebna plotka ludowa' powtarzala z uporem, ze cyt.: 'jakbys zalal do zbiornika zolta 94 albo lotnicza 100 Oktan - to bys latal tym motocyklem 200 km/h nawet z tym ciezkim wozkiem'...
Slyszalem takie 'madre uwagi' od postronnych obserwatorow - gdziekolwiek zatrzymywalem sie swoim motocyklem z silnikiem OHV z 1936 - 39r., ktory byl przed wojna zbudowany na paliwo 'BA / BS 75 Oktan', bo mial stopien sprezania 6 : 1 zaledwie.
I nie trafialy do takich 'ludowych madrali' zadne argumenty, ze to nie paliwo '94 Oktan' spowoduje - ze motocykl bedzie chodzil idealnie i 'wkrecal sie jak pila spalinowa', bo brakuje mu co najmniej 3 - 3,5 stopnia kompresji, zeby spalal taka wysokooktanowa benzyne bardzo szybko, bo jak im mowilem : 'przed wojna, zeby benzyna miala 90 - 95 Oktan, to do benzyny 'czystej 50 Oktan' dodawano 20 / 25% objetosciowo odwodnionego etanolu i do tego jeszcze 15 / 20% benzolu i wtedy taka mieszanka nadawala sie do silnikow sportowych samochodow i motocykli - majacych stopnie sprezania silnikow co najmniej 8,5 - 9 : 1'.
Natomiast silniki uzytkowe, popularne - mialy maksymalnie stopnie sprezania 6,5 - 7 : 1 i do nich bylo wlasnie ogolnie dostepne na stacjach benzynowych paliwo 'BA / BS 70 - 75 Oktan' i na takim jezdzily najlepiej - bo najszybciej je spalaly, czyli wg zalozen ich Konstruktorow.
Ale tzw. 'ludowi znawcy oktanowi - mitomani' wiedzieli przewaznie 'swoje' - niestety, ze to tylko : 'benzyna lotnicza 100 Oktan' moze spowodowac 'rakietowe osiagi zabytkowego pojazdu' / nie bylo z kim w ogole gadac...
Pozdrawiam.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 10-12-2025 00:07:16 przez Dinozaur.)
|
|
| 09-12-2025 23:59:03 |
|
1 osoba postawiła piwo Dinozaur za ten post:1 osoba postawiła piwo Dinozaur za ten post.
Elektronik (12-10-2025)
|
| Wiadomości w tym wątku |
RE: Tuning Sałek s38 - działa :) - Dinozaur - 09-12-2025 23:59:03
|
Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości
|
|