Ocena wątku:
- 0 głosów - 0 średnio
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Paliwa E10 a silniki dwusuwowe/gaźnikowe
|
Autor |
Wiadomość |
Dinozaur
Nowy

Liczba postów: 52
Imię: Jarek
Skąd: Wroclaw
Pojazd: Inny
|
RE: Paliwa E10 a silniki dwusuwowe/gaźnikowe
No tak, z tym - ze ja pamietam, jak na paliwie 78 / Komar Sport 'szedl na kolo' pode mna...
Junaki M 07 / M 10 z kolei w latach 60 - 80tych jezdzily na benzynie 75 / 78 Okt. do 132 km/h [ najszybszy we Wroclawiu ], a 'srednio 122 - 125 km/h' i spalaly 3 - 3,5 L / 100 km.
Dzisiaj, z tymi samymi licznikami VDO lub 'Mera' - Junaki maja na hamowni od 9 - do 11 KM i osiagaja zaledwie 102 / 105 km/h i spalaja tej 95-tki nawet 5 - 6 L / 100 km, czyli nawet 2 razy wiecej paliwa 95 Okt.
Znajomi z forum 'junak sfm' zarzucali mi, ze : 'wtedy nie bylo pomiarow GPS, to nie mozna bylo zmierzyc precyzyjnie predkosci'.
Ale jak zapytalem : 'dlaczego w takim razie te same liczniki z epoki / wskazuja dzisiaj o 22 / 25 km/h mniej, niz 40 lat temu' - nikt nie wiedzial, co odpowiedziec..?
'Komar' byl celowo zdlawiony w epoce - mial podane '3 mm przed GMP', zeby byl 'zamulony - powolny'/ natomiast silniki zabytkowe zawsze dostraja sie do aktualnego paliwa [ zwiekszenie wyprzedzenia zaplonu ] na najwieksza moc, bo czasem nie da sie podniesc stopnia sprezania do 9 : 1.
I kazdy Konstruktor silnikow benzynowych z epoki mowil wtedy, ze cyt.: 'kazdy silnik benzynowy powinien byc zasilany paliwem o jak najnizszej LO - na ktorej nie zachodzi w nim spalanie stukowe', wlasnie po to, zeby benzyna spalala sie maksymalnie szybko i tylko w komorze spalania [ po to ona jest w glowicy i tak sie nazywa : 'komora spalania' ], zanim tlok 'ruszy w dol' w cylindrze [ calkowite spalanie zassanego ladunku mialo sie zakonczyc do pozycji tloka w cylindrze 12 - 15 stopni o.w.k. po GMP ] - bo tylko wtedy silnik osiagal moc konstrukcyjna...
W Junakach M 07 / M 10 - spalanie dzisiejszej 95-tki trwa az poza otwarcie zaworow wydechowych [ czyli poza 110 - 120 stopni po GMP ] i z wydechow wylatuja 'ognie spalania' / zamiast spalin...
Stad Junaki przegrzewaja sie nawet do 250 - 270 stopni C [ glowice ] i mozna odniesc wrazenie - ze w 'zwyklych dwusuwach' moze sie to odbywac dosc podobnie.
Pozdrawiam.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 18-01-2025 21:45:13 przez Dinozaur.)
|
|
18-01-2025 21:43:24 |
|
|
Wiadomości w tym wątku |
RE: Paliwa E10 a silniki dwusuwowe/gaźnikowe - Dinozaur - 18-01-2025 21:43:24
|
Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości
|
|