Ocena wątku:
- 0 głosów - 0 średnio
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Paliwa E10 a silniki dwusuwowe/gaźnikowe
|
Autor |
Wiadomość |
Dinozaur
Nowy
Liczba postów: 34
Imię: Jarek
Skąd: Wroclaw
Pojazd: Inny
|
RE: Paliwa E10 a silniki dwusuwowe/gaźnikowe
Witam, jeszcze jedna uwaga, bo dopiero teraz zauwazylem - ze zastanawialiscie sie w dyskusji nad benzyna 'alkidowa / alkilatowa'..?
To nie ta benzyna, ale nadal jest produkowana benzyna 50/52 Oktan, na ktorej pracowaly przed wojna silniki o najnizszym sprezaniu 3,5 - 4,5 : 1, a mianowicie wszelkie najstarsze dwusuwy sprzed ok. 100 - 120 lat i silniki 4-suwowe 'IOE / SV' z lat nastych / 20-stych, itp.
Chodzi o benzyne 'ekstrakcyjna' - to paliwo, ktore jest 'produktem ubocznym' przy rafinacji ropy naftowej i nie nadaje sie do dzisiejszych silnikow uzytkowych - bo maja zbyt wysokie stopnie sprezania, od 9 - do 12 : 1 na ogol.
We Wroclawiu byl w latach 80/90-tych na duzej stacji 'CPN' prawie w centrum miasta osobny dystrybutor z benzyna 'ekstrakcyjna' i obsluga stacji mowila nam, ze ta benzyna ma wlasnie 50 / 52 Oktan i jest do silnikow o stopniu sprezania ponizej 5 : 1 / czyli wlasnie do najstarszych silnikow stacjonarnych - benzynowych, napedzajacych rozne maszyny rolnicze, itp.
Ale tankowali ja takze posiadacze 'Syren' , 'Wartburgow', 'Rometow', itp. - bo wystarczylo lekko opoznic w nich zaplon, np. do 1 - 1,5 mm przed GMP' i jezdzili na niej normalnie.
My tez ja stosowalismy do zabytkow [ bo byla bez ograniczen / bez 'kartek' ], ale mieszalismy ja z benzyna 'na kartki' - czyli 94 oktanowa.
Jak zmieszalismy te 94 z 'ekstracyjna : 'pol / na pol' - to wychodzila z tego benzyna ok. 72 - 74 Oktan, czyli idealna wrecz 'mieszanka' do naszych Junakow, M 72, K - 750, Urali, NSU, IZ-y, Standardow, Zundappow, itp. sprzetow, bo na takie paliwa byly one wlasnie wyprodukowane przed wojna i w latach 50/60-tych.
'Ekstrakcyjna 52 Okt.' - to wlasnie ta benzyna sprzed wojny, do ktorej dodawano 'etanol 99%' w ilosci 20 - 25% objetosciowo, zeby wyszla z tego 'benzyna spirytusowa 70 / 75 Okt.', na ktorej pracowaly juz nowoczesniejsze silniki OHV, wiec nie ma problemow - zeby miec 'paliwo z epoki 1930 / 1960' nawet dzisiaj, bo 'komponenty' sa dostepne...
Pozdrawiam.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 18-01-2025 11:47:57 przez Dinozaur.)
|
|
18-01-2025 11:46:50 |
|
|
Wiadomości w tym wątku |
RE: Paliwa E10 a silniki dwusuwowe/gaźnikowe - Dinozaur - 18-01-2025 11:46:50
|
Użytkownicy przeglądający ten wątek: 12 gości
|
|