Wszystko zalezy glownie od stopnia sprezania danego silnika : Rys, Zak, Komar - maja sprezanie 6,5 : 1 - dlatego byly zbudowane na te najszybciej spalajace sie benzyny 70 - 75 Okt. i pomimo tego Rys / Zak mialy podane wyprzedzenie zaplonu az 4,5mm przed GMP, stad mialy najwieksza moc - dochodzaca do 1,7 - 1,8 KM nawet - tylko po zmianie przepisow okazaly sie zbyt szybkie jako 'motorowery'...
Chart ma chyba sprezanie 8 czy 8,5 : 1 - to zdawaloby sie niewielka roznica, ale juz te 1,5 - 2 stopnie sprezania wiecej / przyspieszaja znacznie szybkosc spalania benzyn - dlatego juz byl zbudowany na benzyne 85 / 86 Okt., zeby nie wystepowalo w nim spalanie stukowe - stad mniejsze wyprzedzenie zaplonu.
Moze moglby nawet pracowac dosc wydajnie na paliwie 78 Okt., ale trzeba by bylo jeszcze zmniejszyc wyprzedzenie [ z powodu bardziej 'wybuchowej' benzyny 78 ] - do 1 czy 1,5 mm przed GMP. Podejrzewam tez - ze nie byloby problemu przy zasileniu go 75 Okt. - ale przy wyprzedzeniu zaledwie 0,5 - 0,7 mm przed GMP.
Caly cykl spalania jest scisle zwiazany ze : stopniem sprezania silnika, wyprzedzeniem zaplonu, LO paliwa, temperatura zasysanego powietrza, wilgotnoscia, itp.
Najszybciej spalaly sie benzyny 45 / 52 Okt. - zas najwolniej 180 / 200 Okt., ale te wymagaja juz stopni sprezania 14 - 16 : 1 / zeby paliwo 180 Okt. spalalo sie tak samo szybko, jak benzyna 50 Okt. przy stopniu sprezania 4 - 4,5 : 1.
Dlatego dawniej istnialy precyzyjne tabele / zaleznosci stopni sprezania silnikow - od LO benzyn przeznaczonych do ich zasilania, a przy braku odpowiednich paliw - trzeba bylo mocno 'zonglowac' wyprzedzeniem zaplonu wlasnie :
(Ten post był ostatnio modyfikowany: Wczoraj 01:54:51 przez Dinozaur.)
Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.