Ocena wątku:
- 0 głosów - 0 średnio
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
|
Autor |
Wiadomość |
Dinozaur
Nowy
Liczba postów: 14
Imię: Jarek
Skąd: Wroclaw
Pojazd: Inny
|
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
W przypadku Junakow M 07 / M 10 wydawalo mi sie, ze trzeba zaplon wyprzedzac bardziej 'liniowo', bo skoro byly zbudowane na benzyne 72 / 75, a benzyna 95 ma do nich za duzo o 20 Okt. - to spalanie jej bedzie 'tylko 3-5 razy wolniejsze', np. do polowy suwu pracy, przez co moc silnika spadnie o 1/4 najwyzej.
Okazalo sie jednak, ze przy braku w silniku 2 - 2,5 stopni sprezania / zeby benzyna 95 spalala sie w Junaku tak szybko, jak 72/75 Okt. w latach 50-tych powoduje, ze spalanie 95-tki trwa az poza otwarcie zaworu wydechowego / czyli do ok. 110 - 120 stopni po GMP - ok. lub ponad 10 razy dluzej, niz benzyny 75.
Okazalo sie jednak, ze brak 'tylko 2' stopni sprezania - powoduje spadek mocy silnika Junak M 07 / M 10 - do zaledwie 9 - 10 / 11 KM [ zbadane kilkakrotnie na hamowni ], a motocykl osiaga predkosc maksymalna zaledwie 102 / 105 km/h z licznikiem VDO lub 'Mera'.
Tymczasem na benzynie 78 Okt. 40 lat temu i momencie zaplonu przyspieszonym tylko o 1,5 - 2 mm / ponad 'fabryke' - Junaki osiagaly 125 - 127 km/h, a najszybszy Junak M 10 we Wroclawiu - osiagal 132 km/h, z tymi samymi licznikami VDO i 'Mera'...
I z 10 lat temu wpadl mi w rece artykul z 1963r. z USA z testem drogowym Junaka Scramblera o mocy 18 KM i bardzo dokladnymi pomiarami, np. : blad szybkosciomierza przy 10 km/h wynosil 4 %, ale juz przy maksymalnej predkosci osiaganej z moca 18 KM / 79,5 - 80 mph blad wynosil tylko 1 %, czyli ok. 1,5 km/h.
Artykul byl przesmiewczy - szyderczy i wytykal wszelkie braki i 'ociezalosc Junaka Scramblera', ale podali wowczas bardzo rzetelnie jego osiagi - moc silnika, predkosc, obroty, itp. I np. dzisiaj takie Junaki, po kosztownych remontach i prawidlowym dotarciu - osiagaja 20 / 25 km/h mniej i spalaja nawet o 50% wiecej benzyny 95 Okt.
Podejrzewam nawet, ze do tego testu Junaka w USA - mogli uzyc jeszcze kaloryczniejszej benzyny 68 - 70 Okt., bo taka byla tam wowczas dosc popularna, np. do silnikow Harley Davidson WLA 'trike', ktore jezdzily jako policyjne patrolowe pojazdy w miastach.
Najlepiej obejrzec film Inzyniera - silnikowca, pt. 'Regulacje silnika', to Gosc - ktory wydawal 'Motocykl - Magazyn Motocykli Klasycznych'. Chyba najwiecej wie o paliwach, ich LO i odpowiadajacych im stopniach sprezania silnikow benzynowych.
Pozdrawiam.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 13-01-2025 22:40:41 przez Dinozaur.)
|
|
13-01-2025 22:37:32 |
|
|
Wiadomości w tym wątku |
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu - Dinozaur - 13-01-2025 22:37:32
|
Użytkownicy przeglądający ten wątek: 2 gości
|
|