Ocena wątku:
- 0 głosów - 0 średnio
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
|
Autor |
Wiadomość |
Dinozaur
Nowy
Liczba postów: 14
Imię: Jarek
Skąd: Wroclaw
Pojazd: Inny
|
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
Wszystko mozliwe z ta 'elektroda', bo staram sie jak moge - ozywic 'zaginiona wiedze oktanowa' z przeszlosci, bo dawniej wiedzieli o LO benzyn - Znajomi, ktorzy byli pasjonatami motoryzacji i chodzili do ZSZ 'Samochodowki' lub Technikum Samochodowego / Mechanicznego, itp.
Od Nich wlasnie dowiedzialem sie o 'dostrajaniu' zaplonu silnikow / do LO benzyn wlanych do baku, bo kazda benzyna wymagala innego wyprzedzenia zaplonu - zeby spalac sie w calosci ladunku / do tych 12 - 15 stopni po GMP tloka.
Ten parametr pracy silnika benzynowego okazal sie najbardziej istotny - krytyczny dla osiagniecia pelnej mocy i nie przegrzewania sie silnika, jak rowniez do bardzo malego spalania paliwa.
Pierwszy raz wyprobowalem to 'dostrajanie zaplonu do oktanow' w motorku NSU 251 OSL z 1940r., ktory byl fabrycznie na benzyne 74/75 Okt. i na niej osiagal 108 / 110km/h w trakcie testu sprzed wojny czasopisma 'Das Motorrad - 1938'.
Jak go kupowalem, to sprzedajacy zademonstrowal mi jak ustawiac zaplon do 'niebieskiej 78 Okt.', a jak do 'zoltej 94 Okt.', bo obie dostepne benzyny - mialy juz 'za duzo Oktanow' i silnik sie na nich przegrzewal - byl slaby i za duzo spalal...
Jak ustawilem - dostroilem zaplon doswiadczalnie przez 2-3 dni i wyprobowalem na szosie - to motorek spalal tej benzyny 78 Okt. w 2 osoby zaledwie 2,4 - 2,7L / 100 km i jezdzil prawie 122 km/h [ w co nikt dzisiaj nie wierzy - nota bene ], ale w glowicy silnika ktos wczesniej 'gmeral' - powiekszal zawory, polerowal kanaly, inaczej frezowal gniazda, itp.
Benzyna 78 Okt. byla w produkcji lub 'w terenie' mozna ja bylo dostac jeszcze na poczatku lat 90 - tych, z czego bardzo sie wszyscy cieszylismy, bo wymagala tylko niewielkiego wyprzedzenia zaplonu ponad nastawy fabryczne - wystarczylo na ogol dodac te 1,5 - 2 mm / ponad 'fabryke' i zabytkowe sprzety jezdzily 'jak wsciekle', malo palily i nie przegrzewaly sie w ogole [ np. w M 72 czy K - 750 nie byly potrzebne zadne 'podkladki termiczne' pomiedzy gazniki a cylindry i benzyna 78 nie gotowala sie w komorach plywakowych gaznikow, jak dzisiaj 'gotuje sie 95-tka' bez takich 15mm podkladek z tekstolitu - bakelitu ]...
Pozdrawiam.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 13-01-2025 16:59:02 przez Dinozaur.)
|
|
13-01-2025 16:53:29 |
|
|
Wiadomości w tym wątku |
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu - Dinozaur - 13-01-2025 16:53:29
|
Użytkownicy przeglądający ten wątek: 20 gości
|
|