Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 0 głosów - 0 średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
Autor Wiadomość
Dinozaur Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 171
Imię: Jarek
Skąd: Wroclaw
Pojazd: Inny
Post: #19
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
Wszystko mozliwe z ta 'elektroda', bo staram sie jak moge - ozywic 'zaginiona wiedze oktanowa' z przeszlosci, bo dawniej wiedzieli o LO benzyn - Znajomi, ktorzy byli pasjonatami motoryzacji i chodzili do ZSZ 'Samochodowki' lub Technikum Samochodowego / Mechanicznego, itp.
Od Nich wlasnie dowiedzialem sie o 'dostrajaniu' zaplonu silnikow / do LO benzyn wlanych do baku, bo kazda benzyna wymagala innego wyprzedzenia zaplonu - zeby spalac sie w calosci ladunku / do tych 12 - 15 stopni po GMP tloka.
Ten parametr pracy silnika benzynowego okazal sie najbardziej istotny - krytyczny dla osiagniecia pelnej mocy i nie przegrzewania sie silnika, jak rowniez do bardzo malego spalania paliwa.
Pierwszy raz wyprobowalem to 'dostrajanie zaplonu do oktanow' w motorku NSU 251 OSL z 1940r., ktory byl fabrycznie na benzyne 74/75 Okt. i na niej osiagal 108 / 110km/h w trakcie testu sprzed wojny czasopisma 'Das Motorrad - 1938'.
Jak go kupowalem, to sprzedajacy zademonstrowal mi jak ustawiac zaplon do 'niebieskiej 78 Okt.', a jak do 'zoltej 94 Okt.', bo obie dostepne benzyny - mialy juz 'za duzo Oktanow' i silnik sie na nich przegrzewal - byl slaby i za duzo spalal...
Jak ustawilem - dostroilem zaplon doswiadczalnie przez 2-3 dni i wyprobowalem na szosie - to motorek spalal tej benzyny 78 Okt. w 2 osoby zaledwie 2,4 - 2,7L / 100 km i jezdzil prawie 122 km/h [ w co nikt dzisiaj nie wierzy - nota bene ], ale w glowicy silnika ktos wczesniej 'gmeral' - powiekszal zawory, polerowal kanaly, inaczej frezowal gniazda, itp.
Benzyna 78 Okt. byla w produkcji lub 'w terenie' mozna ja bylo dostac jeszcze na poczatku lat 90 - tych, z czego bardzo sie wszyscy cieszylismy, bo wymagala tylko niewielkiego wyprzedzenia zaplonu ponad nastawy fabryczne - wystarczylo na ogol dodac te 1,5 - 2 mm / ponad 'fabryke' i zabytkowe sprzety jezdzily 'jak wsciekle', malo palily i nie przegrzewaly sie w ogole [ np. w M 72 czy K - 750 nie byly potrzebne zadne 'podkladki termiczne' pomiedzy gazniki a cylindry i benzyna 78 nie gotowala sie w komorach plywakowych gaznikow, jak dzisiaj 'gotuje sie 95-tka' bez takich 15mm podkladek z tekstolitu - bakelitu ]...
Pozdrawiam.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 13-01-2025 16:59:02 przez Dinozaur.)
13-01-2025 16:53:29
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 


Wiadomości w tym wątku
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu - Dinozaur - 13-01-2025 16:53:29




Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Romet Wigry 3 1987r.
Ostatni post: RometW
Dzisiaj 12:43:08
» Odpowiedzi: 5
» Wyświetleń: 410
Kupię tuleję rolgazu do k...
Ostatni post: tomekh
Dzisiaj 12:27:09
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 27
blaszka odpreznika
Ostatni post: jakemdural
Wczoraj 21:56:22
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 59
Cześć z Legionowa
Ostatni post: PiotrS
Wczoraj 20:28:23
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 61
Sposób montażu podnóżków ...
Ostatni post: Lubiestaremoto
Wczoraj 18:17:42
» Odpowiedzi: 9
» Wyświetleń: 289
Problemy z platynkami
Ostatni post: Leczyk_Junior
Wczoraj 11:45:00
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 161
Przeglądy w 2024
Ostatni post: sbanys
17-10-2025 23:05:42
» Odpowiedzi: 23
» Wyświetleń: 3963
Problem ze sprzeglem
Ostatni post: Bartecubi
17-10-2025 19:26:49
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 109
Romet UNIVERSAL 1977
Ostatni post: wigryman
17-10-2025 05:27:01
» Odpowiedzi: 6
» Wyświetleń: 338
Identyfikacja roweru volt...
Ostatni post: dzemtruskawkowy
16-10-2025 21:09:37
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 99
Brak maksymalnej mocy, pr...
Ostatni post: Norweski Zomowiec
15-10-2025 17:42:59
» Odpowiedzi: 52
» Wyświetleń: 3275
Kultowy model roweru ZZR ...
Ostatni post: Aleksander
13-10-2025 23:10:51
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 182
Romet 50-T-1 brak mocy
Ostatni post: k1el_on
13-10-2025 19:43:20
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 387
Jaki korbowód do komara?
Ostatni post: Bob_Harley
13-10-2025 11:38:44
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 249
Moja Pierwsza - Romet Pon...
Ostatni post: Piotrekdriver1
13-10-2025 07:47:59
» Odpowiedzi: 113
» Wyświetleń: 47874

Reklama