Ocena wątku:
- 0 głosów - 0 średnio
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
|
Autor |
Wiadomość |
Dinozaur
Nowy
Liczba postów: 14
Imię: Jarek
Skąd: Wroclaw
Pojazd: Inny
|
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
Witam, co do LO benzyny - to przekonalem sie o tym osobiscie wiele lat temu, ale rowniez niedawno, uruchamiajac 'Zaka - skladaka' : zaplon ustawilem na srodek 'fasolek' i Zak jechal na nim 25 / 26 km/h, lekko zapalal, nie kichal ani w gaznik, ani w wydech, no ale byl bardzo slaby [ benzyna 95 ], nie wkrecal sie ponad 2/3 obrotow maksymalnych.
Po wyprzedzeniu zaplonu o ok. 1,5 mm - zaczal jechac zwawiej / ok. 30 km/h [ fasolki na plytce sa u mnie chyba poszerzone przez kogos dawniej, byc moze do benzyny 86 lub 94, bo maja szerokosc ok. 16 - 18 mm ].
Znowu wyprzedzilem zaplon o 1,5 - 2 mm, jechal juz 35 km/h, ale jak wyprzedzilem do konca 'fasolek' - to jezdzi ok. 52 - 53 km/h.
Ani razu nie odkopnal pedalami przy zapalaniu ani nie 'kichnal' w gaznik czy w tlumik - odpala idealnie i ma duza moc.
Dawniejsze benzyny : 70 - 72 Okt., na ktore byly zbudowane Rysie i Zaki - mialy bardzo duza szybkosc spalania przy niskich stopniach sprezania silnikow / 6 - 6,5 : 1 i stad brala sie duza moc silnikow Rysia i Zaka.
Mialy tez na tak wybuchowym paliwie - dosc duze wyprzedzenie zaplonu 4 - 4.5mm przed GMP.
Dzisiejsza benzyna 95 - wymaga minimalnego stopnia sprezania silnika 9 - 9,2 : 1, zeby spalac sie w nim tak samo szybko - krotko, jak w starych silnikach te benzyny 70 - 75 Okt., zeby dawac im moc katalogowa.
Silnikom Rysia, Zaka, Komara i pochodnych brakuje ok. 2,5 - 3 stopni sprezania / do szybkiego spalania benzyny 94 - 95 Okt., a kluczowym parametrem pracy kazdego silnika benzynowego - jest koniec cyklu spalania, ktory musi sie zakonczyc do pozycji tloka w cylindrze 12 - 15 stopni po GMP, bo tylko wowczas silniki osiagaja moc zalozona przez konstruktora.
Dzisiejsza benzyna 95 - spala sie natomiast przy zbyt niskim stopniu sprezania 6,5 : 1 - nawet do pozycji tloka w cylindrze 120/130 stopni po GMP, czyli ok. 10 razy dluzej - niz paliwo z epoki, czyli to 72 - 75 Okt.
Skutkiem tego - silniki sie przegrzewaja i maja bardzo mala moc, bo zaledwie 0,6 - 0.8 KM, ktora i tak wystarczy [ z lekkim Jezdzcem ] do osiagniecia tych 35 / 40 km/h, tylko na dosc dlugin dystansie [ przyslowiowe odpychanie sie nogami przy ruszaniu ]...
Tylko Jawki i Simsonki byly przystosowane fabrycznie w przeszlosci do spalania benzyny 94 / 95 Okt. - bo mialy stopien sprezania 9,2 - 9,5 : 1, stad osiagaly dosc duze moce, mialy male spalanie i dosc maly skok wyprzedzenia zaplonu, zaledwie 1,5 - 2,5 mm...
Pozdrawiam.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 13-01-2025 15:32:11 przez Dinozaur.)
|
|
13-01-2025 15:24:03 |
|
|
Wiadomości w tym wątku |
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu - Dinozaur - 13-01-2025 15:24:03
|
Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości
|
|