Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
Silnik 023 poszukiwane wszelkie informacje
Autor Wiadomość
romek Offline
019 rzondzi
*


Liczba postów: 2,571
Imię: Marcin
Skąd: NOS
Pojazd: Romet Komar
Post: #2
RE: Silnik 023 poszukiwane wszelkie informacje
Ja to widzę tak, możesz oczywiście użyć mojego opisu jak i zdjęć. Suche dane sam dopisz.

Silnik Dezamet typu 023

Silnik motorowerowy klasy 50 cm3, dwubiegowy, produkowany w Zakładach Metalowych Predom-Dezamet (później Dezamet oraz Bernard Moteurs Poland) w Nowej Dębie od roku 1978 do drugiej połowy lat 90. Potocznie (jak jego poprzednik 017) nazywany potocznie ,,kwadraciakiem’’. Jest rozwinięciem silnika typu 017, główną zmianą jest zmiana biegów dźwignią nożną przez prosty zmieniacz biegów zamiast rączki pokrętnej na kierownicy. Silnik w dalszym ciągu bardzo mocno bazował na rozwiązaniach technicznych silnika S38.

Silnik w trakcie produkcji przechodził zmiany konstrukcyjne, poniżej lista wybranych:

-usunięcie mocowania do ramy za głowicę (ok. 1984, najprawdopodobniej na wniosek Rometu który zmodernizował ramę motorynki 50-M-2)
-przeniesienie numerów silnika spod cylindra na górę silnika obok gaźnika (nieznana data)
-kilkukrotne zmiany pokryw (na samym początku lewa pokrywa z napisem PREDOM-DEZAMET a prawa gładka, potem dodane na nią logo, później (ok. 1990) usunięty z lewej pokrywy człon PREDOM, w końcu ok. 1994 w związku z przejęciem działu silników przez firmę Bernard Moteurs Poland lewy dekiel z napisem BMP, a na prawym owalny odlew pośrodku)
-zmiana wałka zmieniacza biegów wraz z dźwignią (z drobnego na gruby wielowypust), zmiana ok. 1988-1989r., prawdopodobnie unifikacja z silnikiem 027)
-w późniejszych latach produkcji (ciężko ustalić konkretne daty) silnik doczekał się kilku odmian z których poszczególne były dedykowane do różnych motorowerów. Różniły się min. gaźnikami (GM12F1, GM12F2, BING SRE 14, do tego ostatniego zmieniony cylinder oraz puszka szmerów ssania), zapłonem, (klasyczny iskrownik oraz elektroniczny w dwóch wersjach) oraz kołem łańcuchowym zdawczym (najprawdopodobniej chodzi tutaj o koło zębate z wypustem po wewnętrznej stronie które musi współpracować z tulejką dystansową o odpowiedniej długości). Silniki z gaźnikiem Bing oraz zapłonem elektronicznym były przeznaczone przede wszystkim do motorynek Stella oraz na eksport do Ukrainy (motorower Karpaty).

Silnik był montowany do motorowerów:

-Romet 2375
-Romet Komar 2352*
-Romet Pony 50-M-2 oraz Pony 301
-Romet Kadet M780 oraz Kadet M781
-Romet Ogar 205
-Dezamet Stella 756 i pochodne
-Karpaty 4 (eksport silników)
-możliwe były również wersje do pracy stacjonarnej choć tu pewności nie ma

* - wiele źródeł internetowych twierdzi że istniał model 2352W który charakteryzował się właśnie silnikiem typu 023. Dziś na fali importu motorowerów z Węgier wiemy że w rzeczywistości 2352W to oznaczenie Komara przeznaczonego na eksport tamże. Motorowery te (przynajmniej w większości) mają jednak silniki typu 017. Można jednak założyć z dużą dozą prawdopodobieństwa że silniki 023 trafiały również w krótkich seriach do Komarów. Podobnie można spotkać informację że silnik 023 krótkoseryjnie w roku 1982 trafiał do motorowerów 50-T-1. W praktyce 50-T-1 z 1982r. od 2375 z tego samego roku różni się jedynie sygnałem dźwiękowym (50-T-1 bateryjny, 2375 dzwonek), rurką zamiast puszki szmerów ssania (50-T-1 puszka, 2375 rurka) oraz oczywiście silnikiem i układem wydechowym. W Internecie można jednak spotkać dokładne zdjęcia nieużywanego motoroweru 2375 z puszką szmerów oraz skany dokumentów potwierdzających że jest to 2375. Najprawdopodobniej tu działała zasada ,,fabryka dawała co miała’’ i tak też było z silnikami 023 w Komarach 2352.


____________________

Tutaj masz ciekawy skan https://www.chlopcyrometowcy.pl/showthre...?tid=39048 ale to musiałbyś do kolegi napisać. Ja jednak czerpałem z tego informacje.

_______________________

Silnik w wersji z dźwignią na gruby frez (tak naprawdę kartery są starsze ale tego na zdjęciu nie widać Smile


Silnik w wersji z dźwignią na drobny frez


Silnik BMP (najprawdpodobniej kupiony jako część zamienna)

(Ten post był ostatnio modyfikowany: 22-08-2022 11:29:44 przez romek.)
22-08-2022 11:15:47
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 1 osoba postawiła piwo romek za ten post.
Odpowiedz 


Wiadomości w tym wątku
RE: Silnik 023 poszukiwane wszelkie informacje - romek - 22-08-2022 11:15:47




Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Problem ze sprzęgłem Rome...
Ostatni post: Merfix
Dzisiaj 17:49:56
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 26
komar 2351
Ostatni post: joozek
Dzisiaj 11:43:34
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 149
Remont rometa Polo M-760
Ostatni post: joozek
Dzisiaj 11:39:12
» Odpowiedzi: 39
» Wyświetleń: 5015
Powitać wszystkich
Ostatni post: MarianoItaliano84
Dzisiaj 11:33:48
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 29
Filtr powietrza który lep...
Ostatni post: Merfix
Dzisiaj 09:34:27
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 88
Romet komar nie ma mocy
Ostatni post: Dinozaur
Wczoraj 12:10:24
» Odpowiedzi: 14
» Wyświetleń: 591
Linka do motorynki
Ostatni post: romek
Wczoraj 08:10:20
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 117
Uszczelka pod głowicą rom...
Ostatni post: Merfix
12-06-2025 20:15:48
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 212
Przerwa w kole.
Ostatni post: romek
11-06-2025 23:34:55
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 189
Mój pierwszy Ogar 200
Ostatni post: Quake96
11-06-2025 22:37:31
» Odpowiedzi: 1534
» Wyświetleń: 837127
Komar po szlifie na dotar...
Ostatni post: romek
11-06-2025 17:37:44
» Odpowiedzi: 159
» Wyświetleń: 28521
Komar 3 1978 – słaba iskr...
Ostatni post: 2stroke4life
11-06-2025 15:48:30
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 312
Romet kadet 023
Ostatni post: Merfix
10-06-2025 18:09:28
» Odpowiedzi: 19
» Wyświetleń: 887
Romet ogar 205 słabo jedz...
Ostatni post: 2stroke4life
10-06-2025 12:55:11
» Odpowiedzi: 7
» Wyświetleń: 1723
Nowy romecik - 50 T-1
Ostatni post: usertm
09-06-2025 23:37:22
» Odpowiedzi: 5
» Wyświetleń: 344

Reklama