Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
Jak przerobić osie kół przód tył, z łożysk wiankowych na na kulkowe
Autor Wiadomość
joozek Offline
senior


Liczba postów: 2,411
Imię: Józek
Skąd: Lubin
Pojazd: Inny
Post: #35
RE: Jak przerobić osie kół przód tył, z łożysk wiankowych na na kulkowe
Z racji wielu zapytań, oraz okazji, że ostatnio znów się zająłem taką przeróbką, sporządziłem nową dokumentację; odręczne schematy i zdjęcia.
Poproszę jednak kogoś z "zielonych" o wrzucenie tych zdjęć na hosting forumowy, by nie zginęły dla potomnych Rolleyes Ja nie mam nerwa ich zmniejszać i wstawiać tam pojedynczo Wink
Ok, zaczynamy.
Najpierw przypomnę, że przeróbka dotyczy piast z dotychczas zamontowanymi bieżniami, kulkami łożyskowymi i konusami. Oznacza to , że stare bieżnie są w wymiarze zewnętrznym 32 mm. Przypomnę, też, że najlepiej je usunąć po wcześniejszym ogrzaniu płomieniem palnika gazowego. Po ostygnięciu, myjemy dokładnie i wymiarujemy tuleję wewnętrzna piasty (suwmiarka). Wbrew opinii, przeróbka wymaga precyzji pomiarów i dokładnego zdystansowania całej osi z tulejami.
PIASTA PRZEDNIA
Potrzebne nam będą; 2 łożyska 6201 o wymiarach 12 x 32 x 10. Ja używam polskie FŁT lub PPL z uszczelnieniami 2RS. Jedno z nich od wewnętrznej strony tulei usuwam i smaruję dodatkową ilością smaru łożyskowego. Do tego oś fi 12 mm, o długości 155 mm. Musimy zrobić oś dwu-stopniową. Do niedawna robiłem to z pręta nierdzewnego A2 fi 12, ale niestety ma jedną wadę, przy mocnym dokręceniu nakrętkami z A2, gwinty potrafią się zapiec, a nawet zerwać. Dlatego do tej przeróbki użyłem gotowej osi tylnej fi 12. Kupinem w Jack Motors współczesny, polski zestaw z nakrętkami (czarne, oksydowane). Pozostałe materiały to wałek stalowy fi 18 lub nierdzewny A2 - do wykonania tulei dystansowych i poliamidowy fi 26 mm do tulejki ustalającej.









Zwróćcie uwagę na tuleję dystansującą łożyska. Musi być dokładnie dobrana, dlatego podałem wymiary długości 38, 37 i 36 mm - takie stosowałem. Często też była potrzeba zdystansowania jej długości podkładkami dystansującymi 0,3 0,5 mm.
Ktoś się zapyta dlaczego? Jeśli tuleję zastosujemy za długą, piasta po skręceniu, będzie się przestawiać bocznie, w prawo i lewo o luz w gniazdach łożyskowych o wartość za długiej tulei. W praktyce tuleja za długa o 1 mm, oznacza przestawianie się koła np 19" (Komar) o prawie 1 cm. Nie dopuszczalne podczas jazdy Undecided
Jeśli tuleję zrobimy zbyt krótką, to po skręceniu całości, łożyska się ścisną do siebie i unieruchomią. Wink Proszę się nie łudzić, ze z czasem się "rozluźnią" Wink
Ok, teraz tulejki dystansujące dekiel piasty (szczęko-trzymacz) i ślimak prędkościomierza. Na rysunku wkradł się błąd - fi wewnętrzne tulei ma być 10,3 mm. Też nie powinny być dowolne. Wymiar zewnętrzny 18 mm jest równy wymiarowi pierścienia wewnętrznego łożyska, tak by przylegała do niego całą powierzchnią. I tu podobna sytuacja - można je zdystansować podkładkami płaskimi 0,3 0,5 a nawet 1 mm.
Ok, całość skręcamy tylko 2 nakrętkami niskimi; M10 x 1 mm na zewnątrz, z zastosowaniem cienkich podkładek płaskich 0,5 mm. Długość pozostawionych gwintów ok 22 mm.






Zwróćcie uwagę na ostatnie zdjęcie. Szczelina pomiędzy piastą, a deklem szczęko-trzymacza powinna wynosić ok 2, 3 mm tak by się o siebie nie obcierały ( są z alu wiec się szybko zetrą). Nie może też być zbyt duża, by bród nie dostawał się do środka, no i potem, może nie zmieścić się między lagami Wink

PIASTA TYLNA

1. łożyska takie same 6201
2. gotowa oś tylna pod łożyska maszynowe fi 12
3. tuleja metalowa dystansująca łożyska
4. tuleja pcv ustalająca

Opis zbędny, wszystko na zdjęciach.





W tylnym kole, oprócz tulei dystansującej łożyska, dajemy tylko jedną tulejkę pod dekiel szczęko-trzymacza. Skręcamy dwoma nakrętkami niskimi z zewnątrz, stosując od strony dekla podkładkę cienką fi 12 x 0,5 mm, a pod strony zębatki grubą fi 12 x 3 mm. Niestety ostatnie zdjęcie gdzieś mi uciekło Rolleyes

Ok, to tyle Wink prościutkie, no nie ??? - "male piwo przed śniadaniem"

Denerwować się, to tracić własne zdrowie z powodu cudzej głupoty
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 13-07-2020 13:30:46 przez joozek.)
13-07-2020 13:26:26
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 5 użytkowników postawiło piwo joozek za ten post.
Odpowiedz 


Wiadomości w tym wątku
RE: Jak przerobić osie kół przód tył, z łożysk wiankowych na na kulkowe - joozek - 13-07-2020 13:26:26




Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Karter ogar 205 023, napr...
Ostatni post: baczek007
Dzisiaj 21:09:54
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 59
Oleje Castrol
Ostatni post: Bob_Harley
Dzisiaj 15:11:35
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 96
Kapa/dekle silnika komar ...
Ostatni post: Korczas
Dzisiaj 13:58:36
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 37
Ogar 205 - 023. Uszkodzen...
Ostatni post: baczek007
Dzisiaj 12:24:05
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 40
Kupię auta z PRL
Ostatni post: zaz
Dzisiaj 12:17:19
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 39
Polo Lux 75
Ostatni post: RometW
Wczoraj 21:20:31
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 264
Czy ogar 200 z zapłonem c...
Ostatni post: Bob_Harley
Wczoraj 20:47:53
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 84
WSK 175 1980r Custom
Ostatni post: skinder
Wczoraj 12:42:10
» Odpowiedzi: 33
» Wyświetleń: 39234
Zapłon cdi kadet samorobi...
Ostatni post: romek
Wczoraj 07:17:39
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 103
Klakson romet ogar 205
Ostatni post: romek
24-10-2025 18:50:24
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 85
Części Ogar 200
Ostatni post: wazniak96
24-10-2025 13:00:49
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 166
Identyfikacja roweru ZZR
Ostatni post: schabowy07
23-10-2025 18:20:27
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 153
Siema. co słychać?
Ostatni post: łogór 200
23-10-2025 10:58:46
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 155
Romet "góral" z 1997 roku
Ostatni post: Tomasz-pr110
23-10-2025 09:25:57
» Odpowiedzi: 12
» Wyświetleń: 653
Brak maksymalnej mocy, pr...
Ostatni post: Fearevil
22-10-2025 23:22:31
» Odpowiedzi: 57
» Wyświetleń: 3861

Reklama