Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 0 głosów - 0 średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[Kadet] Jaki silnik 023 czy 019 i czy warto remontować
Autor Wiadomość
Jorginsson Offline
OBR filia w Szczecinie
*


Liczba postów: 585
Imię: Jerry
Skąd: Szczecin (ZS)
Pojazd: Romet 50-TS-1
Post: #9
RE: Jaki silnik 023 czy 019 i czy warto remontować
Powtarzałem to już wiele razy i powtórzę jeszcze pewnie nie raz - 019 nie jest taki straszny jak go malują (no, w pewnym sensie, ale o tym dalej), a z reguły najgłośniej krzyczą i marudzą na ten silniczek (głównie skrzynkę biegów) ci, którzy zwyczajnie nie potrafią go eksploatować, serwisować i naprawiać... Do tego z racji nieco większej (choć jednak odczuwalnie) mocy oraz właśnie tych nieszczęsnych trzech biegów - wydawało im się, że to już w sumie wyczynowy motor na tor - i tym samym szybko doprowadzali je do ruiny... Owszem, aparat zmiany biegów jak i całe działanie skrzynki przekładniowej nie są przykładem kunsztu inżynierii... nawet jak na czasy w których tą konstrukcje opracowano... Za to tak jak mówi kolega Wodnik - w późniejszych wersjach przeprojektowano kluczowe elementy odpowiadające za główne mankamenty tej przekładni i w efekcie odpowiednio wyregulowana, zdystansowana, ale także użytkowana - działa jak powinna... niesłychane...? Cóż, takie opinie słyszałem już od wielu osób, nie tylko te złe, więc coś chyba jednak jest na rzeczy...
Kolega Szatek opracował przyzwoite kompendium wiedzy o tym silniczku i dystansowaniu skrzynki biegów tu i tu, skinderr na swoim kanale też go omawiał, ale i dla każdego fachowca nie powinno to być jakieś nadzwyczajne wyzwanie... No ale...
Dezamet 019 jest (dla mnie) trochę jak "samospełniająca się przepowiednia" - problem w tym, że właśnie jest z nim problem - części są przeważnie w mocno "średnim" stanie, bo spora ich większość na rynku wtórnym to właśnie efekty nieudolnych, bezowocnych napraw i/lub są nadmierne zużyte... na skutek nieprawidłowej obsługi właśnie... Confused
No i mamy takie o to błędne koło - z racji nikłej dostępności ludzie w desperacji "ratują się" tymi wyeksploatowanymi częściami, ale pomimo nawet najlepszych chęci to wciąż nie chce (i nie będzie...) działać... facepalm
Jakby tego było mało - coraz trudniej trafić dedykowany do tego silnika gaźniczek GM-13f, a w zasadzie to nie tyle co sam korpus, co dyszę paliwową w rozmiarze 55...
I o ile zero-dziewiętnastkę na upartego zasilimy sobie w inny sposób, to zamiennika aparatu zmiany biegów osobiście nie widziałem (uwaga - na allegro jest jedna aukcja błędnie... miejmy nadzieję Rolleyes podpisana jako wersja "3b"). Mam 3 szt. używanych, oryginalnych "poliftów" i choć stan każdego z nich był przez sprzedawców opisywany jako "dobry", to wszystkie jak jeden mają luzy nie do przyjęcia... pozostaje regeneracja...
Są za to poszczególne elementy przekładni - kiedyś widziałem nawet kompletną, nową i na pierwszy rzut oka poprawioną (na pewno zmienioną) wersję - nie wiem jednak czy by się spisywała, a i nie mogę jej teraz akurat trafić (jeśli ktoś ma link to poproszę). Warto jednak wspomnieć, że nie była tania. Słyszałem różne opinie dotyczące jakości tych zamienników, ale miło że w ogóle są.
Na szczęście nie wygląda to aż tak beznadziejnie - z pozostałymi częściami jest już dużo lepiej - są oryginały jak i zamienniki, można nawet powiedzieć, że jest w czym wybierać.
Osobiście inwestowałbym w 019 i to nie jest też swoją drogą frazes, bo te silniczki zaczynają być coraz droższe - nawet o 50% ceny 023 w podobnym stanie. Przylgnęła do niego "łatka" awaryjnego, choć nie do końca sprawiedliwie - na pewno jest bardziej kłopotliwy, wymagający bym powiedział, będzie też wymagał nieco większych (w zależności od stanu skrzyni biegów i automatu) nakładów finansowych przy remoncie, więcej tzw. troski (dystansowanie, regulacje) oraz odpowiedniego traktowania (choć to ostatnie powinno być oczywiste, no ale cóż - nie jest...), za to gdy spełni się te warunki to dostajemy w zamian odczuwalnie mocniejszy motor z prawidłową dla niego ilością przełożeń Wink
Znów się rozpisałem więc w telegraficznym skrócie: jeśli kartery i tryby w Twojej zero-dziewiętnastce są ok, to kapitalny remont tego silniczka opłaci Ci się tak, czy inaczej...
Natomiast nie jestem za remontowaniem tego gniota 023, o którym piszesz, bo z Twojej relacji wynika, że był ostro maltretowany przez jakiegoś gamonia spod znaku młotka i przecinaka... Ziemniak ma rację - wszystko da się naprawić, ale to będzie zwyczajnie mniej opłacalne pod wieloma względami, o ile w ogóle...

Notatka od Szatek, 24-05-2020 22:25:47

Poprawiłem drugi link bo nie działał Smile



24-05-2020 16:37:38
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 5 użytkowników postawiło piwo Jorginsson za ten post.
Odpowiedz 


Wiadomości w tym wątku
RE: Jaki silnik 023 czy 019 i czy warto remontować - Jorginsson - 24-05-2020 16:37:38




Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 2 gości


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Czemu 14MC uchodzi za zły...
Ostatni post: kaziq
Dzisiaj 12:37:01
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 264
[S] Sprzedam Rometa Z150
Ostatni post: MZtkowicz
Dzisiaj 09:53:29
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 401
Zblokowany silnik
Ostatni post: Merfix
Dzisiaj 00:17:17
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 198
Kupię dokumenty do komara
Ostatni post: Merfix
Dzisiaj 00:12:09
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 52
Remont
Ostatni post: łogór 200
Wczoraj 22:14:06
» Odpowiedzi: 34
» Wyświetleń: 2714
Ogar 200 naprawa
Ostatni post: Perkoz1984
Wczoraj 20:13:22
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 51
Zlecę mały remont
Ostatni post: marcin1479
Wczoraj 19:50:27
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 200
Prostowanie napięcia 12V ...
Ostatni post: Thomassino
Wczoraj 16:10:43
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 152
Romet 50-t-1 1982r.
Ostatni post: Jarek_i_romet
Wczoraj 14:10:49
» Odpowiedzi: 21
» Wyświetleń: 709
Odnawianie części rowerow...
Ostatni post: Karli1088
Wczoraj 00:27:35
» Odpowiedzi: 12
» Wyświetleń: 24156
Ogar 205 1987
Ostatni post: grz3513k
Wczoraj 00:26:25
» Odpowiedzi: 58
» Wyświetleń: 7217
Wigry 2 1976 - Remont woj...
Ostatni post: usertm
20-08-2025 23:09:34
» Odpowiedzi: 40
» Wyświetleń: 7662
Komar 2351 + wyjaśnienie ...
Ostatni post: MacRoial
20-08-2025 22:22:02
» Odpowiedzi: 6
» Wyświetleń: 293
50T-1, 200 albo 205 - któ...
Ostatni post: łogór 200
20-08-2025 00:46:09
» Odpowiedzi: 227
» Wyświetleń: 18065
inne gaźniki
Ostatni post: Dinozaur
19-08-2025 12:34:56
» Odpowiedzi: 8
» Wyświetleń: 3694

Reklama