Ocena wątku:
- 2 głosów - 5 średnio
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Samouczek - Rejestracja "na żółte"
|
Autor |
Wiadomość |
T_NIK
Uczeń
Liczba postów: 186
Imię: Tomek
Skąd: SI
Pojazd: Romet 50-T-1
|
RE: Przywileje i ograniczenia pojazdu zarejestrowanego na "zabytek"
Wiem że odkop spory ale może komuś się przyda …..
Przychodzi taki moment, że postanawiamy aby nasz pojazd (motocykl, samochód, motorower) pozyskał „Żółte” Tablice Rejestracyjne. Temat nie jest skomplikowany ale może komuś przyda się kilka praktycznych informacji jak przechodzimy tę ścieżkę (opracowanie na podstawie moich doświadczeń przy rejestracji samochodu ale analogicznie jest w przypadku jednośladu tylko ceny poszczególnych kroków są niższe)
Na początek definicja:
Pojazd zabytkowy – wedle ustawy „Prawo o ruchu drogowym” jest to pojazd, który na podstawie specjalnych przepisów został wpisany do rejestru zabytków ruchomych lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków, a także pojazd wpisany do inwentarza muzealiów, zgodnie z odrębnymi przepisami.
W praktyce wszyscy posiadacze pojazdów zabytkowych wpisują swoje samochody tylko do ewidencji zabytków nie do rejestru. Pozwala to na posiadanie „żółtych” tablic a nie narzuca takich obostrzeń ze strony konserwatora zbytków jak w przypadku wpisania do rejestru.
W przypadku wpisania samochodu do rejestru (nie ewidencji) posiadacz pojazdu zabytkowego może starać się o pozyskanie dotacji do remontu zabytku jednak ścieżka do tego nie jest mi jeszcze znana.
Zaczynamy od podstaw. Na początek wymagania wobec pojazdu:
- 25 lat wiek pojazdu. Dodatkowo dany model pojazdu musi być wycofany z produkcji od przynajmniej 15 lat (na chwilę obecną tak jest w ustawie ale ma to zostać zmienione i niektórzy konserwatorzy samowolnie wymagają już 30 lat)
- lub pojazd uznany przez uprawnionego rzeczoznawcę samochodowego za pojazd unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji.
- pojazd wchodzący w skład kolekcji pojazdów zabytkowych (potwierdza to rzeczoznawca)
Wiemy że mamy 25 letni pojazd i model nie jest już produkowany od 15 lat co dalej?. Kolejnym krokiem jest tak zwana „Biała Karta” a dokładniej rzecz ujmując Karta Ewidencji Ruchomych Zabytków Techniki
Teoretycznie przedmiotowy dokument można wykonać samemu (czyste druki można znaleźć w Internecie), w praktyce warto zlecić to rzeczoznawcy ze względu na wymaganą przez niektórych konserwatorów wraz z „Białą kartą” Opinią Kwalifikacyjną – niezbędną do złożenia wraz z Białą Kartą u Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków (nie każdy konserwator wymaga). Należy też pamiętać, iż oryginał białej karty musi zostać wykonany na papierze o odpowiedniej wielkości i gramaturze oraz zdjęcia nie mogą być wydrukowane tylko wywołane i wklejone w białą kartę.
Dodatkowo rzeczoznawca w ramach jednej usługi wykonuje „Wniosek o Przeprowadzenie Badania Zgodności Pojazdu Zabytkowego z Warunkami Technicznymi” dokument będzie nam potrzebny w czasie późniejszym kiedy będziemy musieli udać się na stację diagnostyczną (nie wszystkie stacje wymagają ale wiem że sa takie które bez tego nie podejdą do pojazdu)
Pytanie zasadnicze ile taka usługa ze strony rzeczoznawcy kosztuje, z moich doświadczeń dla Fiata 126p kwota waha się pomiędzy 450,00 pln netto a 570,00 pln netto w zależności od rzeczoznawcy.
Mamy trzy najważniejsze dokumenty ( z tego Biała karta w dwóch egzemplarzach). W tym momencie wypisujemy podanie do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z prośbą o wpisanie pojazdu do Ewidencji Ruchomych Zabytków Techniki. Do podania dołączamy dwa oryginały „Białych Kart” oraz opinie Kwalifikacyjną.
Czekamy ustawowe 14 dni i dostajemy na adres domowy list polecony z potwierdzeniem odbioru zawierający formalne pismo od konserwatora zabytków potwierdzające wpisanie pojazdu do ewidencji. Dobra wiadomość usługa wpisania do ewidencji jest bezpłatna.
Mając w ręce potwierdzenie od konserwatora wpisania do ewidencji dokładamy do tego Wniosek o Przeprowadzenie Badania Zgodności Pojazdu Zabytkowego z Warunkami Technicznymi wykonany wcześniej przez rzeczoznawcę i udajemy się na Okręgową Stację Diagnostyczną wykonać przegląd. Niestety nie bezpłatny ale na ten moment chociaż bezterminowy. Koszt wykonania przeglądu dla Fiata 126p w zależności od stacji od 100.00 do 300,00 złotych brutto. Ja płaciłem 160,00. Czas trwania przeglądu wraz z wypisaniem dokumentów około 30 minut.
Po pozytywnym przejściu badania otrzymujemy od diagnosty dwa dokumenty:
1. Zaświadczenie o przeprowadzonym Badaniu co do Zgodności z Warunkami Technicznymi Pojazdu Zabytkowego
2. Protokół Oceny Stanu Technicznego Pojazdu Zabytkowego
W tym momencie pozostaje nam tylko udać się do wydziału komunikacji zamówić żółte tablice rejestracyjne. Niestety zamówić ponieważ nie wszystkie urzędy posiadają takowe na stanie i często są one zamawiane pod klienta po spełnieniu warunków i określeniu rodzaju tablic (prostokątne lub kwadratowe)
Idąc do urzędu zabieramy trzy dokumenty:
1. Potwierdzenie przez Konserwatora Zabytków Wpisania do Ewidencji;
2. Zaświadczenie o przeprowadzonym Badaniu co do Zgodności z Warunkami Technicznymi Pojazdu Zabytkowego
3. Protokół Oceny Stanu Technicznego Pojazdu Zabytkowego
Wpłacamy w kasie urzędu 200,50 pln brutto czekamy tydzień i cieszymy się nowymi żółtymi tablicami w swoim wspaniałym samochodzie
Dla motocykla/motoroweru sam proces wygląda bardzo podobnie. Niestety ustawodawca nie przewidział żółtych tablic w rozmiarze motorowerowym. Powoduje to zamieszanie ponieważ po przejściu całego procesu możemy pozostać na białych lub otrzymać do motoroweru tablicę w rozmiarze motocyklowym co wygląda dziwnie ale takie przypadki się zdarzają.
Na chwilę obecną w mojej opinii sam proces rejestracji pojazdu nie niesie za sobą żadnych wad poza finansowymi które niestety nie są małe. Pamiętajmy jednak że całość odnosi się w oparciu że pojazd wpisujemy do ewidencji zabytków nie do rejestru
FLAMING WIGRY 3 DUET http://www.chlopcyrometowcy.pl/showthread.php?tid=38475
PELIKAN http://www.chlopcyrometowcy.pl/showthread.php?tid=41577
WIGRY 2 http://www.chlopcyrometowcy.pl/showthread.php?tid=42250
http://www.chlopcyrometowcy.pl/showthread.php?tid=38340
|
|
07-08-2018 10:40:59 |
|
2 użytkowników postawiło piwo T_NIK za ten post:2 użytkowników postawiło piwo T_NIK za ten post.
seler1500 (08-07-2018), Szatek (08-07-2018)
|
Wiadomości w tym wątku |
RE: Przywileje i ograniczenia pojazdu zarejestrowanego na "zabytek" - T_NIK - 07-08-2018 10:40:59
|
Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości
|
|