Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 2 głosów - 5 średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Samouczek - Rejestracja "na żółte"
Autor Wiadomość
T_NIK Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 186
Imię: Tomek
Skąd: SI
Pojazd: Romet 50-T-1
Post: #39
RE: Przywileje i ograniczenia pojazdu zarejestrowanego na "zabytek"
Wiem że odkop spory ale może komuś się przyda …..

Przychodzi taki moment, że postanawiamy aby nasz pojazd (motocykl, samochód, motorower) pozyskał „Żółte” Tablice Rejestracyjne. Temat nie jest skomplikowany ale może komuś przyda się kilka praktycznych informacji jak przechodzimy tę ścieżkę (opracowanie na podstawie moich doświadczeń przy rejestracji samochodu ale analogicznie jest w przypadku jednośladu tylko ceny poszczególnych kroków są niższe)

Na początek definicja:

Pojazd zabytkowy – wedle ustawy „Prawo o ruchu drogowym” jest to pojazd, który na podstawie specjalnych przepisów został wpisany do rejestru zabytków ruchomych lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków, a także pojazd wpisany do inwentarza muzealiów, zgodnie z odrębnymi przepisami.
W praktyce wszyscy posiadacze pojazdów zabytkowych wpisują swoje samochody tylko do ewidencji zabytków nie do rejestru. Pozwala to na posiadanie „żółtych” tablic a nie narzuca takich obostrzeń ze strony konserwatora zbytków jak w przypadku wpisania do rejestru.
W przypadku wpisania samochodu do rejestru (nie ewidencji) posiadacz pojazdu zabytkowego może starać się o pozyskanie dotacji do remontu zabytku jednak ścieżka do tego nie jest mi jeszcze znana.

Zaczynamy od podstaw. Na początek wymagania wobec pojazdu:
- 25 lat wiek pojazdu. Dodatkowo dany model pojazdu musi być wycofany z produkcji od przynajmniej 15 lat (na chwilę obecną tak jest w ustawie ale ma to zostać zmienione i niektórzy konserwatorzy samowolnie wymagają już 30 lat)
- lub pojazd uznany przez uprawnionego rzeczoznawcę samochodowego za pojazd unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji.
- pojazd wchodzący w skład kolekcji pojazdów zabytkowych (potwierdza to rzeczoznawca)


Wiemy że mamy 25 letni pojazd i model nie jest już produkowany od 15 lat co dalej?. Kolejnym krokiem jest tak zwana „Biała Karta” a dokładniej rzecz ujmując Karta Ewidencji Ruchomych Zabytków Techniki


Teoretycznie przedmiotowy dokument można wykonać samemu (czyste druki można znaleźć w Internecie), w praktyce warto zlecić to rzeczoznawcy ze względu na wymaganą przez niektórych konserwatorów wraz z „Białą kartą” Opinią Kwalifikacyjną – niezbędną do złożenia wraz z Białą Kartą u Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków (nie każdy konserwator wymaga). Należy też pamiętać, iż oryginał białej karty musi zostać wykonany na papierze o odpowiedniej wielkości i gramaturze oraz zdjęcia nie mogą być wydrukowane tylko wywołane i wklejone w białą kartę.
Dodatkowo rzeczoznawca w ramach jednej usługi wykonuje „Wniosek o Przeprowadzenie Badania Zgodności Pojazdu Zabytkowego z Warunkami Technicznymi” dokument będzie nam potrzebny w czasie późniejszym kiedy będziemy musieli udać się na stację diagnostyczną (nie wszystkie stacje wymagają ale wiem że sa takie które bez tego nie podejdą do pojazdu)
Pytanie zasadnicze ile taka usługa ze strony rzeczoznawcy kosztuje, z moich doświadczeń dla Fiata 126p kwota waha się pomiędzy 450,00 pln netto a 570,00 pln netto w zależności od rzeczoznawcy.

Mamy trzy najważniejsze dokumenty ( z tego Biała karta w dwóch egzemplarzach). W tym momencie wypisujemy podanie do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z prośbą o wpisanie pojazdu do Ewidencji Ruchomych Zabytków Techniki. Do podania dołączamy dwa oryginały „Białych Kart” oraz opinie Kwalifikacyjną.
Czekamy ustawowe 14 dni i dostajemy na adres domowy list polecony z potwierdzeniem odbioru zawierający formalne pismo od konserwatora zabytków potwierdzające wpisanie pojazdu do ewidencji. Dobra wiadomość usługa wpisania do ewidencji jest bezpłatna.

Mając w ręce potwierdzenie od konserwatora wpisania do ewidencji dokładamy do tego Wniosek o Przeprowadzenie Badania Zgodności Pojazdu Zabytkowego z Warunkami Technicznymi wykonany wcześniej przez rzeczoznawcę i udajemy się na Okręgową Stację Diagnostyczną wykonać przegląd. Niestety nie bezpłatny ale na ten moment chociaż bezterminowy. Koszt wykonania przeglądu dla Fiata 126p w zależności od stacji od 100.00 do 300,00 złotych brutto. Ja płaciłem 160,00. Czas trwania przeglądu wraz z wypisaniem dokumentów około 30 minut.
Po pozytywnym przejściu badania otrzymujemy od diagnosty dwa dokumenty:
1. Zaświadczenie o przeprowadzonym Badaniu co do Zgodności z Warunkami Technicznymi Pojazdu Zabytkowego
2. Protokół Oceny Stanu Technicznego Pojazdu Zabytkowego

W tym momencie pozostaje nam tylko udać się do wydziału komunikacji zamówić żółte tablice rejestracyjne. Niestety zamówić ponieważ nie wszystkie urzędy posiadają takowe na stanie i często są one zamawiane pod klienta po spełnieniu warunków i określeniu rodzaju tablic (prostokątne lub kwadratowe)
Idąc do urzędu zabieramy trzy dokumenty:
1. Potwierdzenie przez Konserwatora Zabytków Wpisania do Ewidencji;
2. Zaświadczenie o przeprowadzonym Badaniu co do Zgodności z Warunkami Technicznymi Pojazdu Zabytkowego
3. Protokół Oceny Stanu Technicznego Pojazdu Zabytkowego
Wpłacamy w kasie urzędu 200,50 pln brutto czekamy tydzień i cieszymy się nowymi żółtymi tablicami w swoim wspaniałym samochodzie
Dla motocykla/motoroweru sam proces wygląda bardzo podobnie. Niestety ustawodawca nie przewidział żółtych tablic w rozmiarze motorowerowym. Powoduje to zamieszanie ponieważ po przejściu całego procesu możemy pozostać na białych lub otrzymać do motoroweru tablicę w rozmiarze motocyklowym co wygląda dziwnie ale takie przypadki się zdarzają.

Na chwilę obecną w mojej opinii sam proces rejestracji pojazdu nie niesie za sobą żadnych wad poza finansowymi które niestety nie są małe. Pamiętajmy jednak że całość odnosi się w oparciu że pojazd wpisujemy do ewidencji zabytków nie do rejestru

FLAMING WIGRY 3 DUET http://www.chlopcyrometowcy.pl/showthread.php?tid=38475
PELIKAN http://www.chlopcyrometowcy.pl/showthread.php?tid=41577
WIGRY 2 http://www.chlopcyrometowcy.pl/showthread.php?tid=42250
http://www.chlopcyrometowcy.pl/showthread.php?tid=38340
07-08-2018 10:40:59
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 2 użytkowników postawiło piwo T_NIK za ten post.
Odpowiedz 


Wiadomości w tym wątku
RE: Przywileje i ograniczenia pojazdu zarejestrowanego na "zabytek" - T_NIK - 07-08-2018 10:40:59




Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Ogar 205 dziwny dźwięk z ...
Ostatni post: romek
Dzisiaj 19:29:01
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 33
problem z rocznikiem Wigr...
Ostatni post: wigryman
Dzisiaj 00:15:11
» Odpowiedzi: 10
» Wyświetleń: 235
Delta RMR 24 - szarpiący ...
Ostatni post: Debesta
Wczoraj 18:17:45
» Odpowiedzi: 10
» Wyświetleń: 441
Romet sygnał
Ostatni post: sbanys
Wczoraj 09:35:46
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 370
Lub [Z] ramę goła do kom...
Ostatni post: Debesta
Wczoraj 06:08:48
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 86
Witam Panów mam na imię N...
Ostatni post: Debesta
Wczoraj 05:52:11
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 340
Jak zamowcować podnózki d...
Ostatni post: Debesta
Wczoraj 05:46:48
» Odpowiedzi: 13
» Wyświetleń: 488
Przywitanie
Ostatni post: Debesta
Wczoraj 05:32:51
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 66
Kolor Komara.
Ostatni post: łogór 200
Wczoraj 01:37:56
» Odpowiedzi: 18
» Wyświetleń: 19216
Identyfikacja modelu w ce...
Ostatni post: Korczas
19-11-2024 15:02:30
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 88
zawory w ogar 202 fl
Ostatni post: Milczak64
19-11-2024 02:19:22
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 239
202 Fi - wymiana oleju sk...
Ostatni post: Milczak64
19-11-2024 01:56:36
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 822
Ogar 202 na silniku 139fm...
Ostatni post: Milczak64
19-11-2024 01:41:16
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 77
Wigry1 problem z rocznik...
Ostatni post: zaz
19-11-2024 00:23:17
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 152
Kupno zabytkowego motoru ...
Ostatni post: wojakrob
18-11-2024 10:10:04
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 254

Reklama