Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
Romet Chart, typ 210 Elektronik 12V/120W by BigSoft
Autor Wiadomość
BigSoft Niedostępny
Pomocny użytkownik


Liczba postów: 1,006
Imię: Przemo
Skąd: SI
Pojazd: Romet Chart
Post: #181
RE: Romet Chart, typ 210 Elektronik 12V/120W by BigSoft
To zależy od wersji prądnicy. Nie polecam się ładować w 6 cewek, jest to nie opłacalne, zbyt dużo problemów po drodze do rozwiązania. Ja taką prądnicę zrobiłem raz, pracowała u mnie ładnych kilka lat i więcej robił nie będę, nawet dla siebie, no chyba, że postanowię przerobić układ wyzwalania iskry oraz zasilić moduł przez przetwornicę - w co szczerze wątpię. Raczej będę kombinował z rozwiązaniem 4 lub 5 cewkowym, tj 4 cewki ładujące akumulator, a jedna osobna do zasilania transformatora. Za nie długo składam nowy silnik i tam mam zamiar zrobić słabszą prądnicę, ale wystarczającą, żeby zasilić H4 55W z przodu i całą resztę.

Problem z regulatorem jest taki, że standardowo w tego typu prądnicach stosuje się regulator równoległy, zwierający na dany czas cewkę do masy. Coś takiego jak tutaj:


Takie urządzonko działa wystarczająco dobrze i jest proste w konstrukcji. Niestety w sytuacji, gdy przed mostkiem prostowniczym mamy wpięty transformator do zasilania modułu zapłonowego taki układ się nie sprawdzi, ponieważ w momencie zwarcia cewki do masy przez tyrystor - tracimy energię do ładowania kondensatora w module zapłonowym. W efekcie silnik nie może wkręcić się na obroty, bo obcina mu iskrę w losowych momentach.

W przypadku 6 cewek wykorzystanych do ładowania akumulatora, cewki z transformatorem muszą mieć inny regulator, np szeregowy. Niestety on też nie pracuje tak jakbyśmy tego chcieli. Dla tego odradzam. Zrobiłem taki projekt w ramach ciekawostki i własnej ciekawości, ile się da wycisnąć z tego sprzętu, ale praktycznie jest on nie opłacalny i problemowy. 6 cewek ładujących w Charcie będzie miało sens tylko w przypadku zasilania modułu zapłonowego z akumulatora poprzez przetwornicę napięcia. Wtedy nie potrzebujemy transformatora zasilającego i możemy spokojnie zastosować standardowy regulator równoległy.

Mogę podzielić się schematem, tylko, że... nie pamiętam jaką wersję prądnicy robiłem dla JZGM, a to ma znaczenie...


PS. Powyższy schemat jest przewidziany do ograniczenia napięcia na żarówkach, gdy nie ma akumulatora, ale można go z powodzeniem wykorzystać do ładowania aku, wystarczy podłączyć przez stacyjkę so + obwód elektroniki po prawej stronie za mostkiem, a sam + z mostka bezpośrednio do klemy akumulatora. Schemat do ładowania w załączniku.

PS2. Wartości elementów są przeznaczone dla instalacji 6V.


Załączone pliki Miniatury
   

citroen-XM.pl
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 06-07-2018 21:57:21 przez BigSoft.)
06-07-2018 21:34:17
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Reklama
Odpowiedz 


Wiadomości w tym wątku
RE: Romet Chart, typ 210 Elektronik 12V/120W by BigSoft - BigSoft - 06-07-2018 21:34:17




Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Jakie gwintowniki/narzynk...
Ostatni post: Piotrekdriver1
Dzisiaj 14:26:51
» Odpowiedzi: 7
» Wyświetleń: 153
Gdańska Jawa Babetta 210
Ostatni post: buras_tft
Dzisiaj 01:11:56
» Odpowiedzi: 6
» Wyświetleń: 1209
Iskra na platynkach
Ostatni post: Merfix
Dzisiaj 00:53:58
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 99
kola i wahacz
Ostatni post: grissley
Dzisiaj 00:27:23
» Odpowiedzi: 13
» Wyświetleń: 4961
Czyżby T-3 nie istniał?
Ostatni post: romek
Wczoraj 22:32:30
» Odpowiedzi: 63
» Wyświetleń: 51998
Wał 023 pełny czy orginal
Ostatni post: schabowy07
Wczoraj 21:27:33
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 77
nwm co napisać
Ostatni post: galkahalka
Wczoraj 21:21:58
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 218
opona - stomil czy współc...
Ostatni post: grz3513k
Wczoraj 21:15:41
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 77
Romet ogar 200 strzela w ...
Ostatni post: Jakub.200
Wczoraj 18:38:53
» Odpowiedzi: 11
» Wyświetleń: 328
Oś koła motorynka.
Ostatni post: Piotrekdriver1
Wczoraj 17:41:39
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 103
Przecięty dowód komar
Ostatni post: romek
Wczoraj 17:40:51
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 173
Przednie zawieszenie w Og...
Ostatni post: grissley
Wczoraj 03:48:41
» Odpowiedzi: 25
» Wyświetleń: 1959
Tuning Sałek s38 - działa...
Ostatni post: Dinozaur
13-12-2025 17:39:59
» Odpowiedzi: 40
» Wyświetleń: 2672
Tylna oś Romet Zenit.
Ostatni post: ROMECIARZ1
13-12-2025 17:06:07
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 93
siema wszystkim
Ostatni post: galkahalka
12-12-2025 16:38:16
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 133

Reklama