Niestety przepisy nie pomagają właścicielom Jawek
Argument, że silnik ma takie numery jak na tabliczce może być traktowany jedynie pomocniczo podczas dyskusji z diagnostą. Silnik nie jest bowiem "innym podobnym do ramy podstawowym elementem konstrukcyjnym"...
Myślę jednak, że numer silnika zgodny z ramą jest w stanie uprawdopodobnić, że motorower jest "z jednego kawałka" i nie kombinowaliśmy nic z numerami.
Postaram się przybliżyć wymogi dla motoroweru w oparciu o przepisy
rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, wklejając poniżej istotne dla nas fragmenty.
DZIAŁ V
Warunki techniczne motoroweru
2. Motorower powinien być (
czyli musi być) wyposażony w następujące światła:
1) jedno światło mijania barwy białej, umieszczone z przodu w pionowej płaszczyźnie symetrii pojazdu (...);
2) jedno tylne światło pozycyjne barwy czerwonej, umieszczone z tyłu w pionowej płaszczyźnie symetrii pojazdu (...);
3) tylne światło (światła) odblaskowe, o kształcie innym niż trójkąt (...);
4) boczne światło odblaskowe, o kształcie innym niż trójkąt, barwy żółtej samochodowej, w liczbie jedno lub dwa z każdej strony pojazdu (...);
5) jedno światło hamowania „stop” barwy czerwonej, umieszczone z tyłu pojazdu (...);
dotyczy pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 1 stycznia 2009 r.
4. Motorower powinien być (
czyli musi być) ponadto wyposażony w:
1)
numer rozpoznawczy lub numer identyfikacyjny pojazdu (VIN), umieszczony w sposób trwały na ramie lub innym podobnym podstawowym elemencie konstrukcyjnym oraz tabliczkę znamionową;
2) dwa niezależne, skutecznie działające hamulce (...);
3) dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku;
4) tłumik wydechu;
5) lusterko wsteczne umieszczone po lewej stronie pojazdu;
6) podpórkę (podpórki) (...);
7) uchwyt (uchwyty) dla pasażera (...);
7a) podnóżki lub inny sposób oparcia dla nóg dla kierującego i pasażera;
5. Poziom hałasu zewnętrznego, mierzony podczas postoju motoroweru z odległości 0,5 m, nie może przekraczać 90 dB.
Pod koniec rozporządzenia (§ 59 ust. 14) znajdziemy natomiast przepis, który stanowi, że:
Numeru identyfikacyjnego pojazdu (VIN), o którym mowa w § 53 ust. 4 pkt 1, nie wymaga się dla motoroweru zarejestrowanego przed dniem 1 stycznia 2003 r.
Chodzi tu jednak o VIN, zatem w mojej ocenie
numer rozpoznawczy jest wymagany bezwzględnie.
Dodam, że zgodnie z definicją, którą znajdziemy w ustawie Prawo o ruchu drogowym, VIN to
numer identyfikacyjny pojazdu nadany i umieszczony przez producenta.
Nie ma jednak definicji numeru rozpoznawczego.