Ciekawe pojazdy
|
Autor |
Wiadomość |
Motorowerzystka
Mekanik xD
![*](http://www.chlopcyrometowcy.pl/images/zawodowiec.png)
Liczba postów: 2,110
Imię: Ania
Skąd: Dzikie Mazury
Pojazd: Inny Romet
|
RE: Ciekawe pojazdy
Rokon
Dane techniczne:
Układ jezdny - 2x2, stały napęd na przednie i tylne koło
Silnik - Kohler, 1-cylindrowy, 4-suwowy, chłodzony powietrzem
Moc - 6,6 KM przy 4.000 obr/min
Przeniesienie mocy - Automatyczna 3-biegowa skrzynia przekładniowa
Prędkość minimalna - 1 km/h
Prędkość maksymalna - 64 km/h
Zbiorniki paliwa - 10-litrowy odporny na uderzenia bak z polietylenu oraz zbiorniki w kołach 2 x 17 litrów
Paliwo - benzyna bezołowiowa
Zużycie paliwa - 1,7 litra na godzinę
Hamulce - tarczowe na przednim i tylnym kole, uruchamiane ręcznie
System elektryczny - 12 V z alternatorem 90 W
Układ wydechowy - tłumik z łapaczem iskier
Koła - 15” typu bębnowego, aluminiowe
Opony - 5,9x15” bezdętkowe lub 8x12” dętkowe
Waga - 94 kg
Rozstaw osi - 129,5 cm
Prześwit - 38 cm
Wysokość do siodełka - 76 cm
Wysokość do kierownicy - 107 cm
Szerokość - 79 cm
Długość - 200 cm
Głębokość brodzenia - 61 cm
Nachylenie podjazdu - 60 o
"Rokon jeździ w terenie tak trudnym, że zupełnie niedostępnym dla wszelkich innych pojazdów mechanicznych. Może sprawnie poruszać się po błotach, mokradłach, piaszczystych wydmach, śnieżnych zaspach, w gęstym lesie, pokonywać rowy, uskoki, wzniesienia, powalone drzewa, głazy, skaliste rumowiska, hałdy przemysłowe, gruzowiska. Może podjeżdżać pod bardzo strome wzniesienia o nachyleniu nawet 60o i dokonywać podobnie stromych zjazdów, brodzić z marszu w wodzie do głębokości 61 cm i przy pustych zbiornikach kołowych posiadając pływalność może być przeprawiany bez problemu przez głębokie przeszkody wodne! Nacisk na grunt jaki wywiera (3,5 psi) jest niższy niż nacisk ludzkiej stopy a jak stwierdzili użytkujący go brazylijscy marines, radzi sobie z terenami błotnistymi lepiej, niż sprawdzony w najgorszych warunkach gąsienicowy transporter M-113. Dzięki dobremu wyważeniu zwiększonemu jeszcze w przypadku balastu w kołach, oraz dzięki temu, że wszelkie regulacje wykonuje się manetkami kierownicy i wolne nogi mogą służyć jako podparcie, Rokon jest prawie w ogóle niewywrotny.
Solidna budowa ogólna, wysoki prześwit – 38 cm – i pokrycie najistotniejszych elementów ochronnymi osłonami czyni z Rokona pojazd bardzo odporny na wszelkie uszkodzenia mechaniczne. Przy pokonywaniu najtrudniejszych odcinków wymagających wolnej jazdy może się stabilnie poruszać z prędkością minimalną 1 km/h. Nie osiąga wysokiej prędkości maksymalnej gdyż jest przeznaczony głównie do jazdy w terenie, a prędkość maksymalną 64 km/h (w praktyce do ok. 72 km/h) można uznać za zapewniającą wystarczającą mobilność własną na drogach utwardzonych. Ze względu na posiadanie unikalnych zbiorników kołowych mogących mieścić wodę i/lub dodatkowe paliwo, Rokon ma bezkonkurencyjną zdolność do długotrwałych działań w odcięciu od zaopatrzenia. Pojazd zużywa maksymalnie 1,7 litra benzyny na godzinę jazdy, pełny bak mieszczący 10 litrów starcza na 6-9 godzin jazdy co zapewnia zasięg określany niekiedy na 500 km. Każdy ze zbiorników kołowych może pomieścić po 17 litrów benzyny więc przy takim samym przeliczeniu zasięg motocykla z pełnym bakiem i dwoma zbiornikami kołowymi wypełnionymi paliwem wynosiłby 2200 km (!!!), jednak ze względu m.in. na niższą niż maksymalna średnią prędkość jazdy przyjmuje się z dużą ostrożnością zasięg w takiej konfiguracji na 1000 km!
Oprócz możliwości przewożenia 1-2 osób w najtrudniejszym terenie Rokon jest też zdumiewająco uniwersalnym transporterem i ciągnikiem, nie bez powodu w pewnym okresie stosowano wobec niego nazwę Mototraktor.
W zestawie wyposażenia dodatkowego posiada ponad 30 różnych akcesoriów w tym 15 pozycji narzędzi rolniczych. – pełni przy nich rolę małego traktora ogrodniczego. Z wojskowego punktu widzenia na uwagę zasługuje boczny wózek towarowy przyłączany do motocykla w ciągu mniej niż 2 minut bez specjalnych narzędzi. Przy pomocy tego wózka można przewozić ładunek o łącznej masie 226 kg i ma on odpowiednią powierzchnię i mocowania by np. stabilnie przewozić beczkę 200-litrową.
Natomiast przy pomocy różnych przyczep motocykl może regularnie holować ładunki o masie ok. 500 kg i przeciągać na krótkich odcinkach ładunki do 1000 kg. Poza tym, Rokon przystosowany jest jeszcze do napędzania swoim silnikiem pozostających na dodatkowym wyposażeniu przewoźnych generatorów prądu i pomp. Ofertę można by zapewne rozszerzyć o inne agregaty jak np. sprężarkę napędzającą zestaw narzędzi pneumatycznych itp."
|
|
11-12-2017 12:19:26 |
|
|
Użytkownicy przeglądający ten wątek:
|
|