Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 2 głosów - 3 średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[Wiki] Romet Chart 210 - historia ogólna
Autor Wiadomość
JGNZM Offline
Chartełowiec
Moderatorzy


Liczba postów: 1,247
Imię: Mikołaj
Skąd: Wielkopolskie
Pojazd: Romet Chart
Post: #1
[Wiki] Romet Chart 210 - historia ogólna
Uwaga! Pisząc ten wątek kilka lat temu (około 2018-2019) posługiwałem się wówczas dostępną mi wiedzą. Niektóre stwierdzenia w aktualnym świetle mogą okazać się już nieaktualne.

Chyba czas opisać ten motorower Wink

Jak wiadomo, konkurencyjne marki, typu Simson, Jawa produkowały znacznie lepsze motorowery niż nasze krajowe. Te ostatnie charakteryzowała przede wszystkim prostota konstrukcji i wykonania ale też nie bez powodu, bo Romet od długiego czasu borykał się z problemami finansowymi.
W 1985 roku zamknięto też fabrykę motocykli WSK w Świdniku, co skutkowało brakiem produkcji jakichkolwiek motocykli w Polsce. Tak więc popyt nie malał, produkcja za to owszem. W międzyczasie Romet nawiązał współpracę z Mińskiem, i zaczęto produkować motocykl Mińsk 125.
Ale mowa o Charcie. Otóż jak tylko okazało się, że silnik 019 z Zakładów Metalowych Dezamet nie spełnia wymogów oraz ogólnie sprawiał więcej problemów niż powinien, postanowiono stworzyć nową klasę silników. W skrócie idąc dobrym tropem, zauważając wieloletni błąd, postanowiono już nie udoskonalać konstrukcji S-38. Postanowiono stworzyć silnik zupełnie od nowa.I tak powstał Dezamet 027.
Nie udało mi się potwierdzić w 100% skąd pochodzi ta konstrukcja, jest jednak bardzo podobna wizualnie do włoskich silników Minarelli.
Podstawowym założeniem było stworzyć motorower nowej klasy, określono ją mianem "lekki motocykl". W Zakładach Metalowych Nowa Dęba powstał silnik i testowano prototyp (jeździł na próbnych tablicach rejestracyjnych powiatowych dla Nowej Dęby).
Tak więc od mniej więcej 1981/82 roku zaczęto pracę nad samym silnikiem, prawdopodobnie w tym okresie projektowano resztę motoroweru.

Wciąż nie posiadam danych jakie konkretnie były założenia w konstrukcji tego motoroweru, ale widocznie planowano stworzyć produkt mogący konkurować z motorowerami z Niemiec czy Czechosłowacji.
Już w 1985 roku zaprezentowano prototyp Charta, który to chyba każdy zna. Można zauważyć dość sporo różnic w porównaniu do seryjnego Charta. I uwaga, Chart od zawsze był nazwany CHART 210!!! 310 to prawdopodobnie literówka, bo Romet stosował zawsze kod 2xx dla motorowerów.

Od razu w oczy rzucają się inne:
  • dolna część widełek
  • metalowe klamki hamulca i sprzęgła
  • błotniki
  • silnik
  • amortyzatory tylne
  • napęd licznika (na przednim kole)
  • licznik - prawdopodobnie standardowy dla Rometów
  • dźwignia zmiany biegów na wielokarb, starego typu (tzw. drobny frez)
  • brak stacyjki w schowku po lewej stronie
W 1987 roku po raz kolejny zaprezentowano kolejną wersję Charta, tym razem ostateczną. Zmienione zostały naklejki, wygląd zewnętrzny silnika (oraz kilka zmian wewnątrz).
Ujawniono wówczas, że Chart jest dość dużą nowinką techniczną na polskim rynku motoryzacyjnym, bowiem jako pierwszy posiadał fabrycznie w każdym egzemplarzu zapłon elektroniczny, akumulator, kierunkowskazy oraz światło STOP reagujące na przedni i tylny hamulec.
*CIĄG DALSZY NASTĄPI*
03-01-2022 00:23:45
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 3 użytkowników postawiło piwo JGNZM za ten post.
Reklama
Odpowiedz 


Wiadomości w tym wątku
[Wiki] Romet Chart 210 - historia ogólna - JGNZM - 03-01-2022 00:23:45




Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Polo Lux 75
Ostatni post: zaz
Dzisiaj 05:58:52
» Odpowiedzi: 10
» Wyświetleń: 687
Renowacja trzech rowerów ...
Ostatni post: Rometowiec_SJZ
Dzisiaj 00:13:04
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 1092
Wartość siodełka zzr
Ostatni post: Rometowiec_SJZ
Wczoraj 23:32:47
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 49
Pęknięty karter
Ostatni post: Szczepan
Wczoraj 15:59:24
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 207
Kupię ramę WSK 175.
Ostatni post: Elektronik
Wczoraj 15:19:00
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 81
Liczba oktanowa a ustawie...
Ostatni post: Dinozaur
Wczoraj 14:24:14
» Odpowiedzi: 63
» Wyświetleń: 8873
Kupię pamiątki romet
Ostatni post: Wojtas29
Wczoraj 11:32:33
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 60
Nieczytelny numer ramy og...
Ostatni post: romek
Wczoraj 08:38:52
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 96
romet zenit
Ostatni post: zaz
27-10-2025 23:54:23
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 92
[K] Mocowanie tłumika oga...
Ostatni post: tooobiasz
27-10-2025 19:32:50
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 88
Kierunkowskazy rowerowe r...
Ostatni post: Wojtas29
27-10-2025 16:59:46
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 82
Kierunkowskazy rowerowe r...
Ostatni post: Wojtas29
27-10-2025 12:33:10
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 86
Mocowanie tłumika ogar 2...
Ostatni post: tooobiasz
27-10-2025 11:32:10
» Odpowiedzi: 12
» Wyświetleń: 7553
Karter ogar 205 023, napr...
Ostatni post: wazniak96
27-10-2025 09:47:54
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 264
Kapa/dekle silnika komar ...
Ostatni post: romek
27-10-2025 08:17:15
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 147

Reklama