Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 0 głosów - 0 średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Komar to kopia Jawy
Autor Wiadomość
Kanilox Offline
Moplikowiec
*


Liczba postów: 3,490
Imię: Kamil
Skąd: Zabrze
Pojazd: Romet Chart
Post: #1
Komar to kopia Jawy
Witam wszystkich zachęconych zdawało by się niedorzecznym tytułem do przeczytania artykułu o tym jak nasza jest konstrukcja motoroweru Komar była wzorowana na zagranicznej konstrukcji Jawy.

Zacznijmy od przedstawienia pojazdów

Komar na sztywnym zawieszeniu tylnym mr230 / mr231 / mr232 / 2320



mr230
- lata produkcji 1960 - 1962
mr231
- lata produkcji 1962 - 1964
mr232 i 2320
- lata produkcji 1962/3 - 1971

Jawa Satadion s11





- pierwsze prototypy 1956
- seryjna produkcja 1957

Rozwiązania konstrukcyjne stosowane w Jawie były kopiowane na przestrzeni wielu lat dlatego można zauważyć różne elementy z modelu s11 w różnych modelach komara na sztywnym zawieszeniu

Na pierwszy rzut oka podobieństwo może nie jest uderzające ale przyjrzyjmy się szczegółom
Zaczynając od góry przodu
- Kremowe manetki stosowane od modelu mr232
- Kierownica rowerowa stosowane w mr230 (tu raczej inspiracja od sr2)
- Zawieszenie przednie na krótkich wahaczach pchanych ze sprężynami (możliwa inspiracja również od sr2)
- Okrągły bak z kremowym korkiem i często pasem przez środek w kolorze ramy stosowane w mr232
- Silnik o do złudzeniu podobnym kształcie do s38 ale o tym później
- Koła 19 cali na małych bębnach
- Siodełko na centralnej sprężynie z szarą gumą
- Bagażnik mocowany na tylnym błotniku
- Kolorystyka szary + niebieski stosowana w mr232
- Rama o bardzo podobnym kształcie z typowym sztywnym wahaczu
- Tylne mocowania błotnika tyle że różnica jest taka że mocowania błotnika górne są zastąpione mocowaniami bez pośrednio do bagażnika


Zainteresujmy się teraz trochę silnikiem s38 który jak by się zdawało jest konstrukcją Polską

Silnik Dezamet s38 motoroweru Komar


Silnik:
Pojemność skokowa 49,8 ccm³
Średnica tłoka: 38 mm
skok wału: 44 mm
Stopień kompresji: 1 : 6,5
Moc: 1,4 KM przy 4000 obrotach/min
Maksymalny moment obrotowy: 2,8Nm
Obroty maksymalne: brak danych
Smarowanie miszanką oleju z paliwem: 1 : 25
Skrzynia
Zmiana biegów w lewej manetce kierownicy
Liczba biegów: 2
Przełożenie pierwszego biegu: 1 : 1,92
Przełożenie drugiego biegu: 1 : 1 (bezpośrednio)

Silnik JAWA 50 typ 552 motoroweru Jawa stadion s11

Parametry

Silnik:
Pojemność skokowa 49,8 ccm³
Średnica tłoka: 38 mm
skok wału: 44 mm
Stopień kompresji: 1 : 7,5
Moc: 1,5 KM przy 4250 obrotach/min
Maksymalny moment obrotowy: 0,27 kgm
Obroty maksymalne: 6000 obrotów/min
Smarowanie miszanką oleju z paliwem: 1 : 25
Skrzynia
Zmiana biegów w lewej manetce kierownicy
Liczba biegów: 2
Przełożenie pierwszego biegu: 1 : 2,01 (16) 13 x 18 (11)
Przełożenie drugiego biegu: 1 : 1 (bezpośrednio)

Porównajmy teraz wygląd karterów
Kartery Jawy



Kartery Komara





Tu już podobieństwa są widoczne gołym okiem, jedyną mocno widoczną różnicą jest to że łańcuch jest po drugiej strony.

Jak widać Polscy konstruktorzy nie poprzestali na kopiowaniu konstrukcji Jawy s11 i jej silnika bo później powstał Komar 2 który by wyraźnie inspirowany konstrukcją Jawy s22

Więcej o samych motorowerach
Komar z ruchomym tylnym zawieszeniem 2330
- lata produkcji 1969 - 1973



Jawa stadion s22
- Produkowany w 1960




I tu znowu lista wspólnych elementów
- Przednie zawieszenie które już zaczęto stosować w mr232
- Napęd licznika mocowany w ten sam sposób
- Głębokie błotniki
- Tylny błotnik jest integralną częścią z ramą
- Bagażnik mocowany na przodzie do ramy a na tyle bardzo podobnym mocowaniem do błotnika
- Blaszana obudowa przedniego reflektora z klaksonem pod reflektorem będąca integralnym elementem z przednim zawieszeniem
- Bardzo podobny tłumik
- Bardzo podobne amortyzatory z aluminiowymi maskownicami sprężyn
- Małe kanapowe siodełko

Podsumowując Komar może nie był w pełni Polską konstrukcją ale czy dziś to coś zmienia? Raczej nie, wszystkie Polskie samochody też były produkowane na licencjach, były kopiami lub bardzo wzorowały się na zagranicznych konstrukcjach.


Zapraszam do dyskusji.

Żródła
http://www.stadion-jawetta.deg.cz/
http://jacomoto.pl/
http://www.jawa-50.cz
https://sprzedajemy.pl/
http://olx.pl/
i inne

Jeszcze kilka znajomo wyglądających części jakby z Komara




(Ten post był ostatnio modyfikowany: 01-05-2016 16:23:23 przez Kanilox.)
01-05-2016 16:05:12
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 7 użytkowników postawiło piwo Kanilox za ten post.
Reklama
Odpowiedz 


Wiadomości w tym wątku
Komar to kopia Jawy - Kanilox - 01-05-2016 16:05:12
RE: Komar to kopia Jawy - Kanilox - 02-05-2016, 01:06:20
RE: Komar to kopia Jawy - Quake96 - 02-05-2016, 01:16:58
RE: Komar to kopia Jawy - Kanilox - 02-05-2016, 01:25:52
RE: Komar to kopia Jawy - Błażej - 02-05-2016, 11:44:22
RE: Komar to kopia Jawy - Kanilox - 02-05-2016, 16:46:56
RE: Komar to kopia Jawy - Jakub - 02-05-2016, 17:59:19
RE: Komar to kopia Jawy - Kanilox - 02-05-2016, 18:19:47
RE: Komar to kopia Jawy - joozek - 02-05-2016, 19:02:41
RE: Komar to kopia Jawy - Kanilox - 02-05-2016, 20:28:12
RE: Komar to kopia Jawy - VRka :D - 02-05-2016, 19:07:56
RE: Komar to kopia Jawy - joozek - 02-05-2016, 23:23:56
RE: Komar to kopia Jawy - Quake96 - 02-05-2016, 23:36:37
RE: Komar to kopia Jawy - joozek - 02-05-2016, 23:50:37
RE: Komar to kopia Jawy - Kanilox - 03-05-2016, 01:07:45
RE: Komar to kopia Jawy - Quake96 - 02-05-2016, 23:57:30
RE: Komar to kopia Jawy - jurek_j - 03-05-2016, 11:28:43
RE: Komar to kopia Jawy - Błażej - 03-05-2016, 19:25:49




Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Witam i zarazem pytanko ?
Ostatni post: junior532
Dzisiaj 14:10:39
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 38
Nowy romecik - 50 T-1
Ostatni post: MacRoial
Dzisiaj 10:59:40
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 96
Komar 3 1978 – słaba iskr...
Ostatni post: Dinozaur
Dzisiaj 07:45:59
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 77
Kupię czesci Romet t 50
Ostatni post: zmd-52
Wczoraj 21:41:56
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 368
Mój pierwszy Ogar 200
Ostatni post: Quake96
Wczoraj 14:11:07
» Odpowiedzi: 1533
» Wyświetleń: 831718
Komar 2352W '78 - Madziar...
Ostatni post: romek
Wczoraj 10:51:49
» Odpowiedzi: 27
» Wyświetleń: 5587
Pytania o odnośnie składa...
Ostatni post: romek
07-06-2025 23:39:02
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 139
Romet ale jaki model
Ostatni post: usertm
07-06-2025 10:41:57
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 152
Zatarty S38
Ostatni post: Dinozaur
07-06-2025 01:43:18
» Odpowiedzi: 27
» Wyświetleń: 1636
Romet kadet 023
Ostatni post: romek
06-06-2025 15:57:21
» Odpowiedzi: 12
» Wyświetleń: 428
Schemat instalacji dla Ro...
Ostatni post: damian94
06-06-2025 13:44:36
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 18628
Działanie stacyjki w Sims...
Ostatni post: Bob_Harley
05-06-2025 21:16:48
» Odpowiedzi: 23
» Wyświetleń: 1902
Ogar 205 1987
Ostatni post: romek
05-06-2025 05:55:07
» Odpowiedzi: 47
» Wyświetleń: 3602
Ustawienie gaźnika 16N3 w...
Ostatni post: Bob_Harley
04-06-2025 22:34:01
» Odpowiedzi: 33
» Wyświetleń: 2524
Romet Kadet M780W '88 tab...
Ostatni post: romek
04-06-2025 19:05:54
» Odpowiedzi: 32
» Wyświetleń: 3588

Reklama