Wielu ludzi ma problem z odróżnieniem tych dwóch rowerów, dlatego zamieszczam kilka wskazówek, które pomogą się upewnić z czym mamy doczynienia.

No to zaczynamy:
Krok 1 Emblemat na główce ramy:
Ukraina ma jaskółkę:
Ural natomiast jelenia:
W nowszych modelach w miejscu tabliczki znajdowała się naklejka.
*Niestety klej na którym były one mocowane był tak słaby, że słońce, deszcz i śnieg sprawiały w pewnym momencie po prostu odklejenie się jej od ramy.
Krok 2 Napis na rurze skośnej:
W ukrainie najczęściej ma taką postać:
Wersja na eksport:
Ural:
Tu nowszy model:
*Tutaj podobnie nakejka szybko odpadała z ramy.
Co jednak jesli trafimy na rower bez emblematu a rama jest pomalowana farbą lub nie ma naklejek? Tutaj można sugerowac się kilkoma innymi szczegółami.
Krok 3 Osłona na łańcuch:
W Ukrainie były one tłoczone:

Często malowano je w różnych kolorach - czarny, niebieski, zielony, czerwony...
W starszych modelch występowały również proste, bez lub z wytłoczeniem:
Osłona w Uralu była "prostrza" i w kolorze białym (w innych nie spotkałem):
* W starszych modelach Ural osłon nie miał, w nowszych mogły zostać po prostu zdemontowane.
Krok 4 Błotniki:
Ukraina miała je "trapezowate" malowane najczęściej na kolor biały:
Ural posiadał znowu płytkie z dwoma przetłoczeniami w kolorze białym:
*Starsze modele Urala miały błotniki malowane pod kolor ramy ze złotymi szparunkami, Ukraina miała szparunki białe.
Krok 5 Nakładka na widelec przedni:
Starsze modele Ukrainy miały nakładkę chromowaną:
Nowsze modele jej nie miały (celowy zabieg):
Ural miał chromowaną:
Krok 6 Numer ramy:
Ukraina miała go wybity pod siedzeniem z lewej strony:
Ural miał go z prawej:
*Urale miały rocznik wybijany po drugiej stronie, poza numerem ramy.
Krok 7 Osłona na suport:
Ural miał zamontowany na miskach dekielek z tworzywa:
Krok 8 Bagażnik:
Ukraina w starszych modelach miała bagażnik wybijany z arkusza blachy malowany pos kolor ramy z "łapką" chromowaną/niklowaną:
Nowsze modele posiadały gięty z prętów malowany pos kolor ramy oraz "łapką" chromowaną/niklowaną:
*Często przy blaszce do której mocowano bagażnik i błotnik puszczały spawy i była ona ponownie dospawywana do ramy:
Ural posiadał gięty z rurki, 'łapka" również chromowana/niklowana:
*Istniały również bagażniki przednie, zaś liczbę "modeli" oraz samoróbek bagażników trudno by zliczyć.
Krok 9 Felgi:
W Ukrainie po bokach były "pikowane":
W Uralu znowu "kreskowane":
*Felgi w Ukrainie z uwagi na szybkie rdzewienie mogły zostac zmienione.
Krok 10 Kierownica:
Ukraina miała "jaskółkę":
Mocowane (w nowszych modelach) na charakterystycznym mostku "łezce":
Ural w starszych wersjach również posiadał "jaskółkę" choć trochę bardziej zagiętą:
*Warto zwrócić uwagę na charakterystyczne "odwrócenie" mostka, tak wychodziło to fabrycznie, było jednak często przez właścicieli montowane "po ludzku".
W późniejszych dostawał "koziołka":
Myśle, że po tak wyczerpującym poradniku nie będzie już problemów z ustaleniem "Ural czy Ukraina?".