Dorzucę swoje trzy grosze, ponieważ mam od nowości rower APOLLO model "Fantazja", koła 24". Rocznik 1994, to chyba końcówka produkcji tych rowerów.
Oczywiście koszyk i sakwy są dołożone. A jeżeli kogoś interesuje jak rower wyglądał w oryginale, to informuję... Rower na zdjęciu ma następujące nieoryginalne części:
- kierownica (ta jest od Wigry 3, oryginalna była typu "U", podobna do tej z Wigry 2),
- siedzenie (oryginalne było plastikowe pokryte pianką, rozleciało się dość szybko),
- pedały (oryginalnie były czarne plastiki z Wrześni).
- tylna piasta trzybiegowa Sachs (oryginalnie było jednobiegowe torpedo Romet).
- przedni hamulec (oryginalnie był metalowy czarny Romet),
- chwilowo brakuje mu dynama i przedniej lampy.
Ta seria rowerów była składana z komponentów o dość różnorodnym pochodzeniu: piasty i korby z Rometu, opony (jeszcze) czechosłowackie "Barum", oświetlenie z (jeszcze) ZSRR. Największą ciekawostką jest dla mnie tylne koło na 28 szprychach (tak mała ilość szprych była wówczas stosowana raczej tylko w kołach 20" a nie 24"). Koło przednie ma już "normalne" 36 szprych. Wszystko to fabrycznie
Wg mnie rowery APOLLO z pierwszej połowy lat 90. to w linii prostej kontynuacja rowerów marki FSM. Do mojego roweru "Fantazja" była dołączona "Instrukcja obsługi rowerów APOLLO", na której widniało logo FSM i adres jednego z zakładów FSM w Czechowicach-Dziedzicach, więc tam zapewne te rowery były produkowane. Ponadto nieco wcześniej były też identyczne rowery "FSM Fantazja" - jest tu taki jeden na forum.
Znane mi rowery APOLLO z tego czasu to:
- Fantazja
- Karlik (to właśnie ten czerwony z pierwszego postu, brakuje mu naklejki z tą nazwą)
- Reksio (dziecięcy)
- była też damka na kołach 26"
- widziałem też męski rower typu MTB na kołach 28"
Trzeba pamiętać, że pierwsza połowa lat 90. to przekształcenie FSM w FIAT Auto Poland. Być może zmiana "marki" produkowanych tam rowerów wynika właśnie z tych przekształceń. Może był to powrót do korzeni - marka APOLLO istniała w Czechowicach chyba już przed II wojną, ale nie znam dokładnie tej historii (acz naklejka na główce ramy z rokiem "1920" zdaje się to potwierdzać). Ktokolwiek wie coś więcej - pisać

Chętnie dowiem się czegoś więcej, rzeczywiście bardzo mało informacji o tych rowerach.