Chart bezpośrednie napełnienie i wiele innych usprawnień
|
Autor |
Wiadomość |
hohowski
Nowy

Liczba postów: 1
Imię: Jacek
Skąd: Końskie
Pojazd: Romet Chart
|
RE: Chart bezpośrednie napełnienie i wiele innych usprawnień
(13-08-2013 22:33:02)BigSoft napisał(a): hohowski napisał(a):Czy ty kolego nie jesteś ze strony motorowerowo.pl? Ta strona zainspirowała mnie do poprawek w charcie. W pierwotnej wersji miał być zrobiony idealnie jak oryginał ale po poczytaniu troszke w iternecie zdecydowałem się na poprawki, a zaczynałem czytać właśnie od tej strony która przypadkiem wpadła mi w ręce.
Tak, nawet chyba trochę popisaliśmy wtedy 
hohowski napisał(a):Zrobiłem dwa iskrowniki na wzór tego z strony motorowerowo.pl z tą róznicą że mają one 4 przewinięte cewki, ale nie osiągnąłem zakładanego celu. Ładowania starcza na żarówkę 25 Watt i dlatego podjąłem sie zakupu innego zapłonu. Obecna ładowanie to super potęga, ciężko mi to opisać. Rozładowany akumulator wstaje w minutę od odpalenia. Światła oczywiście jak i cała instalacja w tym wykonaniu jest zasilana z akumulatora jak w normalnych motocyklach.
Właśnie - 4, a nie 6. Żeby osiągnąć taką moc jak w mojej prądnicy (120W czyli niewiele mniej od motoplatu), trzeba sześciu cewek. Bardzo duże znaczenie tam (i w każdej prądnicy) ma przesunięcie w fazie między cewkami, dlatego wg projektu na mojej stronie cewki są podzielone na dwie grupy z czego w każdej z grup 3 cewki są rozłożone względem siebie o 120 stopni. Dzięki temu nie mamy strat w mocy generowanej przez prądnicę.
U mnie co do wydajności jest tak samo. Mogę mieć wyładowany akumulator dosłownie do zera, że następuje już spływ masy czynnej z płyt akumulatora - wystarczy, że kopnę w starter i silnik zapali mimo, że cewki są wtedy obciążone, a zapłon pobiera energię również z nich ( z jednego bloku 3 cewek). Od razu mam światła, kierunki itp. W zasadzie mogę wywalić akumulator i wszystko lata z prądnicy łącznie z kierunkami. Oczywiście żarówka z przodu to H4 12V 55/60W Raz nawet przez przypadek rozładowałem akumulator, bo zapomniałem przełączyć stacyjkę na 0 (u mnie jest trochę przekaźników i kilka z nich rozładowało akumulator) i po kilkudziesięciu godzinach nawet podświetlenie licznika nie chciało zaświecić. Odpalił od kopa + cała elektryka działa + akumulator się ładuje. Do tego zmodyfikowany moduł zapłonowy, który generuje iskrę przy obrotach jakich nie osiągnie silnik spalinowy tego typu, bo po prostu za wolno się kręci i nie odpali.
Od razu dodam dla innych, że lepiej przy projektowaniu przeróbek na bazie prądnicy Charta - zrobić 3 cewki ładujące połączone równolegle i rozłożone co 120 stopni. W pierwszym Charcie miałem taką prądnicę, która była byle jak nawinięta (jeszcze dobrze nawijać nawet nie potrafiłem, moje początki w zasadzie) i osiągała ok 75W mocy na 3 cewkach, które właśnie były tak wykonane jak wyżej.
Mnie niestety nie udało się takich rezultatów osiągnąć. Co do przesunięcia fazowego cewek to zgadzam się ale rozgryzłem to poprzez kilkukrotne przelutowywanie cewek w najróżniejsze konfiguracje. W skarajnym połączeniu cewki chodziły na zwarciu i nie dawały nic prądu. Łączyłem jes też w jeden moduł składający się z trzech cewek i też efekt był kiepski. Pierwsze cztery cewki przewijał mi elektryk, pomyślałem więc że zrobił fuszerę, drugie nawijałem przez dwa dni sam, upocony i z obnolałymi paluchami od naciągania drutu zrobiłem to i efekt znów był marny tak jak mówię w obu przypadkach prądu starczało co najwyżej na żarówkę 25 W, ale nie chcę nikogo zniechęcać wręcz odwrotnie, może ja coś robiłem nie tak. Jakby ktoś był zainteresowany to mam jeszcze gdzieś sporo drutu do nawijania tych cewek które mogę odsprzedać za dobrą cenę. Mam też dwa sprawne takie już przerobione iskrowniki każdy z czterema cewkami przewiniętymi oraz chyba jeszcze mam dwa regulatory napięcia ale one mi już całkiem nie podobały się.
Co do Motoplata to jego siła tkwi nie w cewkach a w samych magnesach. Mają one potężną siłę przez co generują w maleńkich cewkach tak ogromny prąd. Założyłem na zapłon Motoplata magneto charta i odpalił pracował normalnie ale ładował jeszcze chyba słabiej niż na tych cewkach nawijanych przezemnie.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 13-08-2013 22:48:03 przez hohowski.)
|
|
13-08-2013 22:46:14 |
|
|
Wiadomości w tym wątku |
RE: Chart bezpośrednie napełnienie i wiele innych usprawnień - hohowski - 13-08-2013 22:46:14
|
Użytkownicy przeglądający ten wątek:
|
|