Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 0 głosów - 0 średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
"Popularny" PAFARO - połowa lat 50-tych
Autor Wiadomość
wigryman Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 142
Imię: elvis
Skąd: legnica
Pojazd: Inny
Post: #1
"Popularny" PAFARO - połowa lat 50-tych
Witam ponownie.
Kolejny odrestaurowany model w kolekcji.

Tym razem to wczesny „Popularny”. Połowa lat 50-tych sygnowany emblematem PAFARO.
Pierwotnie mógł to być również „Ambasador”, ale zdecydowałem się zrobić go na „Popularnego” z jednego względu. Widząc napis „Ambasador” młodsze pokolenie uznało by go za jakiegoś holendra albo niemca, a napis „Popularny” rozwiewa wszelkie wątpliwości, że to nasz rodzimy zabytek.

Ten będzie mi służył do poruszania się na co dzień po mieście, więc zrobiłem go w takiej trochę „bieda” wersji. Po prostu, nie wiem dlaczego, nie lubię błotników ani bagażników. Rama, koła, siodło, kierownica. Zamiast połysku dałem lakier w macie, bardziej podkreśla wiek roweru. Pozostało mi dołożyć dzwonek, linkę hamulca i można się lansować.

Dłubanina przy nim trochę się przeciągała, wiadomo – zima. Nie chciałem też rozpisywać się co do remontu jak przy innych moich egzemplarzach – ile można pisać to samo.

Jedyną nową zagwozdką było dla mnie nitowanie emblematu, a nie bardzo wiedziałem na początku jak się do tego zabrać.

Po pierwsze tabliczka przyszła w formie płaskiej. Musiałem ją wygiąć w ładny łuk. Zrobiłem sobie formę do jej wygięcia (pozytyw i negatyw) z dwóch rur o różnych średnicach, z czego ta dociskająca miała średnicę zewnętrzną dokładnie jak średnica główki ramy „Popularnego” a ta druga, wklęsła to przepołowiona główka ramy jakiejś starej „Ukrainy” o średnicy wewnętrznej minimalnie większej niż średnica „Popularnego”. Potem tabliczka w woreczek z polietylenu, żeby się nie porysowała, i pomiędzy profile. Delikatnie młoteczkiem i pięknie wygięta tabliczka była już gotowa.

Druga sprawa to, że otworki w tabliczce minimalnie rozstrzelone względem główki ramy. Musiałem w główce ramy minimalnie przesunąć jeden otworek, o jakieś 0,2-0,3mm. Bez tego nie było szans żeby nit wszedł w otwór. Nie byłem pewien czy nit będzie solidnie trzymał po takiej operacji, więc najpierw tabliczka poszła na klej cyjanoakrylowy, a nity to już kosmetyka. Zastanawiałem się jak je zakuć od środka, ale okazało się, że nity które przyszły razem z tabliczką tego nie wymagają. Były lekko ryflowane więc po ich delikatnym wbiciu same się mocno ustabilizowały.

Jeśli ktoś z Was miał do czynienia z zakuwaniem tabliczek do główki ramy, niech w wolnej chwili da znać jak sobie poradził.

Pozdrawiam i czekam na rowerową pogodę.

Poniżej stan pierwotny i końcowy (no prawie końcowy).

       
16-02-2025 13:15:19
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Reklama
usertm Offline
Ekonomista
*


Liczba postów: 48
Imię: Maciej
Skąd: Kolno
Pojazd: Romet Komar
Post: #2
RE: "Popularny" PAFARO - połowa lat 50-tych
Cześć, bardzo ładnie wyszło!

Nie szkoda Ci takich ładnych opon do jazdy na codzień?

Szkoda, że nie postowałeś całego progresu. Może i to samo, ale takie postępy i prace zawsze fajnie się ogląda.

Pozdrawiam Cool
21-02-2025 23:27:58
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Dinozaur Offline
Nowy
*


Liczba postów: 82
Imię: Jarek
Skąd: Wroclaw
Pojazd: Inny
Post: #3
RE: "Popularny" PAFARO - połowa lat 50-tych
Witam, to zakuwanie nitow od srodka - trzeba wyczuc : rure gruboscienna o duzej bezwladnosci lub pelny walek o mniejszej srednicy niz glowka ramy wewnatrz / wkrecasz w duze imadlo przykrecone do stolu, nakladasz glowke ramy na pret, wciskasz nity z tabliczka - do samej powierzchni glowki ramy, do konca i trzeba przylozyc scisle 'zaglawiacz' do glowek nitow i teraz : lekko podnoszac rame, zeby nity od wewnatrz oparly sie o ten walek, ale nie wysuwaly sie 'do gory' - uderzac lekkim mlotkiem w 'zaglawiacz' z wyczuciem / zeby glowka ramy, tabliczka i 'zaglawiacz' - jednoczesnie przesuwaly sie razem lekko 'w dol' i tak z wyczuciem ze 2 -3 razy, zeby nie uszkodzic glowek nitow, ale zeby jednoczesnie - rozplaszczyly sie koncowki nitow od wewnatrz...
Najlepiej wyprobowac to wczesniej na jakiejs 'sztukowej - zlomowej' glowce ramy, zeby wlasnie wyczuc, jak trzymac wszystko razem i jednoczesnie dociskac w 'dol' , uderzac lekko mlotkiem, itp.
Jesli nity sa 'ameliniowe' - to w miare latwo dojsc do wprawy, gorzej z miedzianymi - trzeba mocniej uderzac mlotkiem, ale tez da sie to wyczuc...
Pozdrawiam.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 22-02-2025 00:10:54 przez Dinozaur.)
22-02-2025 00:10:11
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
wigryman Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 142
Imię: elvis
Skąd: legnica
Pojazd: Inny
Post: #4
RE: "Popularny" PAFARO - połowa lat 50-tych
Dinozaur - pomysł dobry, tylko jak będę trzymał zagłownik i młotek, to kto będzie delikatnie podnosił ramę, żeby nity się nie wysunęły. Czekam aż mi druga para rąk urośnie Smile

Ale na poważnie - z tym ustabilizowanym wałkiem podsunąłeś mi pewną koncepcję. Przy następnym nitowaniu spróbuję włożyć nity łebkami od środka, i gdy rama pod własnym ciężarem je dociśnie, wtedy na wystające trzpienie pozostaje nałożyć blaszkę, i precyzyjnym zagłownikiem z wyczuciem ukształtować nowe główki.

Spróbuję na początek bez blaszki, same nity. Teoretycznie powinno się udać. Ciekaw jestem estetyki tych nowych łebków. Z aluminiowymi nitami nie powinno być problemów.

Pozdrawiam i dzięki za odzew.
24-02-2025 15:53:01
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 





Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
komar przetarty tłok i cz...
Ostatni post: Dinozaur
Wczoraj 22:09:54
» Odpowiedzi: 61
» Wyświetleń: 10192
Wigry 2 1976 - Remont woj...
Ostatni post: usertm
Wczoraj 21:27:44
» Odpowiedzi: 36
» Wyświetleń: 4935
Wagant z piwnicy i jego d...
Ostatni post: wigryman
Wczoraj 15:43:46
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 177
Kupię silnik 003 do komar...
Ostatni post: Korczas
08-04-2025 22:54:58
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 69
[Poradnik] Dezamet 019 (R...
Ostatni post: magos125
08-04-2025 22:47:00
» Odpowiedzi: 9
» Wyświetleń: 24855
Pęknięty karter
Ostatni post: Norweski Zomowiec
08-04-2025 22:05:14
» Odpowiedzi: 13
» Wyświetleń: 451
Powitaanie
Ostatni post: MacRoial
08-04-2025 17:07:26
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 72
Silnik po 6 kilometrach o...
Ostatni post: Dinozaur
08-04-2025 12:53:04
» Odpowiedzi: 37
» Wyświetleń: 1640
Kupię kartery silnika 003...
Ostatni post: Korczas
07-04-2025 19:06:41
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 84
Liczba oktanowa a ustawie...
Ostatni post: Dinozaur
07-04-2025 13:46:59
» Odpowiedzi: 53
» Wyświetleń: 3485
Cześć wszystkim!
Ostatni post: skiczek
07-04-2025 09:03:48
» Odpowiedzi: 9
» Wyświetleń: 301
Ogar 205 1987
Ostatni post: romek
07-04-2025 05:00:45
» Odpowiedzi: 10
» Wyświetleń: 629
Kupię mocowanie błotnika ...
Ostatni post: Korczas
06-04-2025 21:52:07
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 201
Ślizgająca kopka Romet Ko...
Ostatni post: Bob_Harley
06-04-2025 17:13:59
» Odpowiedzi: 9
» Wyświetleń: 401
Problem z przeniesieniem ...
Ostatni post: Labores
06-04-2025 16:50:40
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 293

Reklama