Ocena wątku:
- 0 głosów - 0 średnio
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Silnik 223 ustawianie zaplonu na czujnik zegarowy
|
Autor |
Wiadomość |
ovad2002@hotmail.com
Nowy

Liczba postów: 16
Imię: Grzegorz
Skąd: Sint-Michielsgeste
Pojazd: Romet Pony
|
Silnik 223 ustawianie zaplonu na czujnik zegarowy
Przegladajac wasze posty na temat ustawiania zaplonu....macie fantazje!!!
Pomijam sprawy krecenia zaplonem i ustawiania przerwy na przerywaczach, bo to akurat umiecie bardzo dobrze, tyle,ze malo kto z was wie jaka powinna byc wartosc wyprzedzenia zaplonu na czujniku zegarowym....Wychodza wasze braki z podstaw matematyki. Moj wywod bedzie krotki:
Swieca jest wkrecona pod katem 45 st. co przeklada sie na ,,Pierwiastek z dwoch''. Wartosc zaplonu np. 2,0mm przed GMP mnozysz przez ten nieszczesny pierwiastek z dwoch, ktory wynosi 1,41
1.8mm x 1,41= 2,53 obrotu na czujniku zegarowym
2.0mm x 1,41= 2,82
Jestem zbyt dokladny aby zdejmowac glowice. Nastepny tutorial: Zwiekszenie mocy w instalacji elektrycznej
|
|
24-11-2022 11:21:55 |
|
|
ovad2002@hotmail.com
Nowy

Liczba postów: 16
Imię: Grzegorz
Skąd: Sint-Michielsgeste
Pojazd: Romet Pony
|
RE: Silnik 223 ustawianie zaplonu na czujnik zegarowy
(24-11-2022 15:48:04)łogór 200 napisał(a): A po co ustawiać zapłon czujnikiem zegarowym, w silniku z zapłonem opartym na przerywaczu i brakiem przyspieszacza odśrodkowego?Ma to tyle samo sensu co gaszenie pożaru samochodu, kilogramową gaśnicą z marketu.
Do tego wystarczy kawałek gwoździa.Szczytem precyzji jest tutaj linijka lub suwmiarka
Gwozdzie, sreberka, guma do zucia, na grubosc paznokcia. Lzy kota zamiast oleju
(24-11-2022 14:50:31)Dawdzio napisał(a): Chyba mam zbyt wielką fantazję, bo nie ogarniam. Może za dużo wagarowałem, ale wydłuż z łaski swojej swój wywód, żeby ludzie ze słabą wiedzą i brakiem logiki także zrozumieli.
Milimetry razy "pierwiastek z dwóch" równa się "obroty na czujniku zegarowym". Co to za jednostka te obroty?
Zaskakujesz zrozumieniem. Zatkalo mnie....ale spoko.
Raz jeszcze ,,Pierwiastek z 2'' = 1.41. ehhh, moze lepiej ustaw zaplon na paznokiec, gwozdzia,poddaje sie :-D Nie jest moja wina,ze masz problem z matematyka z 3 klasy szkoly podstawowej oraz nie potraficz czytac ze zrozumieniem. Nie bede tego tlumaczyl. Ubaw jest niezly.
Notatka od Dawdzio, 30-11-2022 10:35:30
Ja za to chętnie wytłumaczę za co dostajesz punkty:
Brak polskich znaków diakrytycznych, błędy ortograficznie, interpunkcja - 3 pkt
Prosiłem, nie pomogło. Ale racja, ubaw jest niezły.
|
|
|
24-11-2022 16:21:55 |
|
|
wazniak96
Smerf Mechanizator

Liczba postów: 664
Imię: Dawid
Skąd: Lębork
Pojazd: Romet Ogar 205
|
RE: Silnik 223 ustawianie zaplonu na czujnik zegarowy
Generalnie teza jak i wyniki są prawidłowe choć w opisie nakręcone i musiałem się zastanowić coby zrozumieć. Generalnie już to kiedyś gdzieś opisywałem..
Spiesząc z wytłumaczeniem... W Jawce otwór świecy jest pod kątem 45 stopni względem płaszczyzny ruchu tłoka tak więc wykonując pomiaru 2mm przed GMP poprzez otwór świecy ustawienie jest co nieco przekłamane.
Dla uproszczenia - do zapisu pierwiastka będę używał zapisu "sqrt(x)".
Przejdźmy do obliczeń. Zachodzi tutaj sytuacja trójkąta prostokątnego z dwoma kątami 45 stopni:

Gdzie:
alfa = 45 stopni,
b = 2mm,
szukana długość: c
Obliczyć możemy to za pomocą cos(alfa) --> cos(alfa) = b/c
b / c = cos(45 stopni)
b / c = sqrt(2) / 2
b * 2 = c * sqrt(2)
c = (2 * b) / sqrt(2)
c = b * sqrt(2)
Nie jest to taka prosta matematyka. Przynajmniej w moich czasach trygonometrii i porządnej redukcji wyrażeń algebraicznych uczono mnie w liceum (nie wiem jak to się ma do postawy, byłem na rozszerzeniu). Nie mówiąc już, że trygonometrii używam tak często, że musiałem se to przypomnieć.
Sprawy uproszenia kąta 45stopni do pierwiastka z 2 nawet nie komentuję bo dla większości rodaków będzie niezrozumiałe (i nie ma co tu się naśmiewać - wiedza nieużywana wylatuje z głowy). Druga sprawa, że cały wywód sprawdza się tylko przy jawce i kącie 45 stopni.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 24-11-2022 20:50:49 przez wazniak96.)
|
|
24-11-2022 20:45:51 |
|
|
ovad2002@hotmail.com
Nowy

Liczba postów: 16
Imię: Grzegorz
Skąd: Sint-Michielsgeste
Pojazd: Romet Pony
|
RE: Silnik 223 ustawianie zaplonu na czujnik zegarowy
Kąt 45 st. zamieniasz na mnożnik czyli w tym wypadku ,,pierwiastek z 2'', czyli jak chcesz mieć zapłon na 2mm ustawiony czujnikiem zegarowym to te 2mm mnożysz przez 1.41. Daje nam to wynik 2,82 mm na czujniku. Bez mnożnika ustawisz zapłon dla wersji zblokowanej.
Prośćiej wytłumaczyć się nie da :-DDD
Notatka od Dawdzio, 30-11-2022 10:37:14
Nie cytuj zdjęć ani postów będących tuż nad Twoim. Cytat usunąłem.
|
|
|
24-11-2022 21:06:17 |
|
|
romek
019 rzondzi

Liczba postów: 2,491
Imię: Marcin
Skąd: NOS
Pojazd: Romet Komar
|
RE: Silnik 223 ustawianie zaplonu na czujnik zegarowy
Czyli krótko mówiąc prawidłowe ustawienie zapłonu przy którym silnik będzie pracował najlepiej to 2,82mm od GMP mierzone przez otwór świecy tak?
Jawki czy Ogara nigdy nie miałem, kumpel miał tuningowanego Mustanga ok. 2006-2007r i powiem szczerze że z górki mierzone samochodem miał 90 km/h  zapłon był ustawiany metodą prób i błędów  . Ale kupiłbym jakiegos ogara 200 do podlubania,.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 24-11-2022 21:42:36 przez romek.)
|
|
24-11-2022 21:38:58 |
|
|
ovad2002@hotmail.com
Nowy

Liczba postów: 16
Imię: Grzegorz
Skąd: Sint-Michielsgeste
Pojazd: Romet Pony
|
RE: Silnik 223 ustawianie zaplonu na czujnik zegarowy
(24-11-2022 21:38:58)romek napisał(a): Czyli krótko mówiąc prawidłowe ustawienie zapłonu przy którym silnik będzie pracował najlepiej to 2,82mm od GMP mierzone przez otwór świecy tak?
Jawki czy Ogara nigdy nie miałem, kumpel miał tuningowanego Mustanga ok. 2006-2007r i powiem szczerze że z górki mierzone samochodem miał 90 km/h zapłon był ustawiany metodą prób i błędów . Ale kupiłbym jakiegos ogara 200 do podlubania,.
Jeśli chcesz ustawić zapłon na np.:1,7mm x 1,41 = 2,39mm na czujniku zegarowym
1,8mm x 1,41 = 2,53mm
1,9mm x 1,41 = 2,68mm
2,0mm x 1,41 = 2,82mm
(24-11-2022 21:36:54)wazniak96 napisał(a): Niby podstawowa wiedza matematyczna, a dam sobie głowę uciąć, że jakbyś coś takiego napisał na maturze to byś dostał 0pkt i elo. Mnie tam w szkole nie uczyli o żadnym mnożniku z kąta 45stopni, a trygonometrii z której wynikają powyższe obliczenia.
Wszystko spoko ale jak wspomniałeś w Jawce się to sprawdza.Ja lubię wszystko upraszczać i tutaj dobrze to wyszło.Obliczenia mogą być bardzo dokładne, jednak należy pamiętać też o tym, że przerywacz zapłonu ma swoją bezwładność, więc zapłon i tak zawsze się trochę ,,rozjeżdża'' w zależnośći od obrotów silnika.
|
|
24-11-2022 21:49:22 |
|
|
ovad2002@hotmail.com
Nowy

Liczba postów: 16
Imię: Grzegorz
Skąd: Sint-Michielsgeste
Pojazd: Romet Pony
|
RE: Silnik 223 ustawianie zaplonu na czujnik zegarowy
(24-11-2022 22:02:00)romek napisał(a): Jeśli to prawda co piszesz (nie ukrywam że nie posiadam takiej wiedzy matematycznej) to znaczyłoby że autorzy instrukcji napraw podali ta wartość ,,na oko''.
W sumie jest jeszcze opcja ustawiać na suwmiarkę elektroniczna, polozona na płasko.
Albo po zdjęciu głowicy.
Oni piszą prawdę, tylko nie wiem czy zauważyłeś ale w instrukcji jest taki rysunek ze zdjętą głowicą.Za każdym razem, kiedy chciałeś ustawić zapłon, musiałeś zdjąć głowicę i na płasko względem ruchu tłoka przystawić suwmiarkę. Kiedyś takie czujniki zegarowe nie były tak tanie i dostępne jak dzisiaj.Oraz bardzo łatwo taki czujnik jest zniszczyć przy obracaniu wałem. Dlatego instrucja przewiduje demontaż głowicy...bo tak jest taniej i łatwiej..a ze jest to niedokładne i upier....we to nie było już takie ważne.
(24-11-2022 14:50:31)Dawdzio napisał(a): Chyba mam zbyt wielką fantazję, bo nie ogarniam. Może za dużo wagarowałem, ale wydłuż z łaski swojej swój wywód, żeby ludzie ze słabą wiedzą i brakiem logiki także zrozumieli.
Milimetry razy "pierwiastek z dwóch" równa się "obroty na czujniku zegarowym". Co to za jednostka te obroty?
Jeden obrót o 360st. na czujniku zegarowym to 1mm co odpowiada jednemu obrotowi. ,,Jeden obrót''
Jak doszedłem do takich obliczeń.....
Sto lat temu, mając 14 lat kupiłem czujnik zegarowy na giełdzie w Białymstoku.Były to lata 90'-te.Wiedziałem, że ustawienie zapłonu wkroczy na wyższy poziom. Jednak szybko się zorientowałem, że w Jawce to ustawianie jest inne niż w Rometach, gdzie świeca jest zamontowana pod kątem 90st.Zrobiłem tak:Suwmiarka, zdejmowanie głowicy,ustawianie zapłonu na np.:1,7mm , następnie zakładałem głowicę z czujnikiem zegarowym i wszystko znowu mierzyłem,wyniki zapisywałem. Powtórzyłem pomiary co 0,1mm.Kosztowało to dużo czasu.Zdejmowanie i zakładanie głowicy...
Popatrzyłem na wyniki i postanowiłem podpasować jakąś stałą matematyczną. No i wyszło z tego, że najbliżej znajduje się ten nieszczęsny ,,pierwiastek z dwóch''-1,41.Ot i cała historia. Po co zdejmować głowicę?Bezsens.Czujnik nie jest drogi,jednak profesjonalny.
(24-11-2022 22:26:00)ovad2002@hotmail.com napisał(a): (24-11-2022 22:02:00)romek napisał(a): Jeśli to prawda co piszesz (nie ukrywam że nie posiadam takiej wiedzy matematycznej) to znaczyłoby że autorzy instrukcji napraw podali ta wartość ,,na oko''.
W sumie jest jeszcze opcja ustawiać na suwmiarkę elektroniczna, polozona na płasko.
Albo po zdjęciu głowicy.
Oni piszą prawdę, tylko nie wiem czy zauważyłeś ale w instrukcji jest taki rysunek ze zdjętą głowicą.Za każdym razem, kiedy chciałeś ustawić zapłon, musiałeś zdjąć głowicę i na płasko względem ruchu tłoka przystawić suwmiarkę. Kiedyś takie czujniki zegarowe nie były tak tanie i dostępne jak dzisiaj.Oraz bardzo łatwo taki czujnik jest zniszczyć przy obracaniu wałem. Dlatego instrucja przewiduje demontaż głowicy...bo tak jest taniej i łatwiej..a ze jest to niedokładne i upier....we to nie było już takie ważne.
(24-11-2022 14:50:31)Dawdzio napisał(a): Chyba mam zbyt wielką fantazję, bo nie ogarniam. Może za dużo wagarowałem, ale wydłuż z łaski swojej swój wywód, żeby ludzie ze słabą wiedzą i brakiem logiki także zrozumieli.
Milimetry razy "pierwiastek z dwóch" równa się "obroty na czujniku zegarowym". Co to za jednostka te obroty?
Jeden obrót o 360st. na czujniku zegarowym to 1mm co odpowiada jednemu obrotowi. ,,Jeden obrót''
Jak doszedłem do takich obliczeń.....
Sto lat temu, mając 14 lat kupiłem czujnik zegarowy na giełdzie w Białymstoku.Były to lata 90'-te.Wiedziałem, że ustawienie zapłonu wkroczy na wyższy poziom. Jednak szybko się zorientowałem, że w Jawce to ustawianie jest inne niż w Rometach, gdzie świeca jest zamontowana pod kątem 90st.Zrobiłem tak:Suwmiarka, zdejmowanie głowicy,ustawianie zapłonu na np.:1,7mm , następnie zakładałem głowicę z czujnikiem zegarowym i wszystko znowu mierzyłem,wyniki zapisywałem. Powtórzyłem pomiary co 0,1mm.Kosztowało to dużo czasu.Zdejmowanie i zakładanie głowicy...
Popatrzyłem na wyniki i postanowiłem podpasować jakąś stałą matematyczną. No i wyszło z tego, że najbliżej znajduje się ten nieszczęsny ,,pierwiastek z dwóch''-1,41.Ot i cała historia. Po co zdejmować głowicę?Bezsens.Czujnik nie jest drogi,jednak profesjonalny.
Zmotywowaliśćie mnie do tego, żeby zrobić serię z Jawką na ,,jutuba'', mój ostatni filmik ma prawie 4mln wyświetleń. Będzie po angielsku.Pozdrawiam
|
|
24-11-2022 22:26:00 |
|
|
ovad2002@hotmail.com
Nowy

Liczba postów: 16
Imię: Grzegorz
Skąd: Sint-Michielsgeste
Pojazd: Romet Pony
|
RE: Silnik 223 ustawianie zaplonu na czujnik zegarowy
(24-11-2022 23:31:55)wazniak96 napisał(a): To w końcu wyliczyłeś to tą prostą matematyką czy dobrałeś metodą prób i błędów? 
Fajnie to napisałeś, powinno być odwrotnie: Najpierw była metoda prób i błędów, którą zapisywałem, następnie wkroczyła prosta matematyka. Na papierze milimetrowym naniosłem dane, połączyłem punkty i miałem jakiś punkt odniesienia. Dwie linie nie rozjeżdżały się za bardzo.Więc brakowało mi jakiegoś przelicznika,coś w stylu moc KW na KM,albo Kilometry na Mile....Zacząłem przeliczać i pierwiastek z dwóch był najbliżej.
Teraz są inne czasy, książki zawierające treśćiwą wiedzę techniczną są dostępne w internecie za darmo.Więc jest łatwiej
(24-11-2022 23:54:45)ovad2002@hotmail.com napisał(a): (24-11-2022 23:31:55)wazniak96 napisał(a): To w końcu wyliczyłeś to tą prostą matematyką czy dobrałeś metodą prób i błędów? 
Fajnie to napisałeś, powinno być odwrotnie: Najpierw była metoda prób i błędów, którą zapisywałem, następnie wkroczyła prosta matematyka. Na papierze milimetrowym naniosłem dane, połączyłem punkty i miałem jakiś punkt odniesienia. Dwie linie nie rozjeżdżały się za bardzo.Więc brakowało mi jakiegoś przelicznika,coś w stylu moc KW na KM,albo Kilometry na Mile....Zacząłem przeliczać i pierwiastek z dwóch był najbliżej.
Teraz są inne czasy, książki zawierające treśćiwą wiedzę techniczną są dostępne w internecie za darmo.Więc jest łatwiej.
(24-11-2022 16:21:55)ovad2002@hotmail.com napisał(a): (24-11-2022 15:48:04)łogór 200 napisał(a): A po co ustawiać zapłon czujnikiem zegarowym, w silniku z zapłonem opartym na przerywaczu i brakiem przyspieszacza odśrodkowego?Ma to tyle samo sensu co gaszenie pożaru samochodu, kilogramową gaśnicą z marketu.
Do tego wystarczy kawałek gwoździa.Szczytem precyzji jest tutaj linijka lub suwmiarka
Gwozdzie, sreberka, guma do zucia, na grubosc paznokcia. Lzy kota zamiast oleju
(24-11-2022 14:50:31)Dawdzio napisał(a): Chyba mam zbyt wielką fantazję, bo nie ogarniam. Może za dużo wagarowałem, ale wydłuż z łaski swojej swój wywód, żeby ludzie ze słabą wiedzą i brakiem logiki także zrozumieli.
Milimetry razy "pierwiastek z dwóch" równa się "obroty na czujniku zegarowym". Co to za jednostka te obroty?
Zaskakujesz zrozumieniem. Zatkalo mnie....ale spoko.
Raz jeszcze ,,Pierwiastek z 2'' = 1.41. ehhh, moze lepiej ustaw zaplon na paznokiec, gwozdzia,poddaje sie :-D Nie jest moja wina,ze masz problem z matematyka z 3 klasy szkoly podstawowej oraz nie potraficz czytac ze zrozumieniem. Nie bede tego tlumaczyl. Ubaw jest niezly.
Pierwiastek z dwóch tak jakby zastępuje przyspieszacz zapłonu.Zawyższa nieco wartość wyprzedzenia,nieznacznie i to jest ok,gdyby ten przelicznik zaniżał, to byłaby strata mocy.
|
|
24-11-2022 23:54:45 |
|
|
Użytkownicy przeglądający ten wątek:
|
|