| 
	
	 
		
	 
	
	
		
		  
		Ocena wątku:
		
			
				- 0 głosów - 0 średnio
 
				- 1
 
				- 2
 
				- 3
 
				- 4
 
				- 5
 
			 
		 
 
	
		
			| 
				
				 
					Romet 019 pasowanie sworznia w tłoku
				 
			 | 
		 
		
			| Autor | 
			Wiadomość | 
		 
		
	 
	
		
		
		
	
		
		Norweski Zomowiec 
 
 
		
			Mechanik 
			  
			
			
  
 
			
Liczba postów: 1,904 
Imię: Marcin 
Skąd: Zamośc 
Pojazd: Inny 
	
		
	 | 
	
		
			
RE: Romet 019 pasowanie sworznia w tłoku 
			 
			
				A ja myślę, że lepiej dorobić z f-brązu u tokarza odpowiednie tuleje (dajesz tokarzowi Wałek f-brąz Fi15 [jest na allegro], NOWY wałek, karier i tuleje najtańszą gmoto dla wymiarów) i mówisz, żeby dorobił 2 sztuki, najlepiej je o 0.1mm zmniejszył dla minimalnego luzu lub zakupić gotowca  https://allegro.pl/oferta/tuleja-tulejka...7285512710 i kupić poxipol
 
wsadzić tuleje !na sucho! wraz z samym wałkiem. Skręcić razem kartery z uszczelką (na sucho) z wałkiem i sprawdzić, czy kartery dociskają się oraz czy wałek luźno obraca się za pomocą palca
 
Jeżeli po skręceniu nie dokręcają się kartery = bierzemy tuleje i szlifujemy kołnierz na papierze/szlifierce, aby tuleja dotarła się 
lub 
Jeżeli po skręceniu kateterów wałek przesuwa się lekko na boki, może użyć !małych! podkładek dystansowych pod tuleje, która ja wypchnie ku środkowi i usuwa luz
 
Jeżeli wizualnie, na sucho jest ok - wałek się kręci małym palcem - to bierzesz poxipol. gniazda odtłuścić i tuleje. Smarujesz poxipolem gniazda karterów i usadzasz wałęk. Po tym zabiegu skręcasz kartery i czekasz 30 min, aby klej złapie. Wałek jest w  osi i gotowe
 
pateny sprawdzony w wsk 125 i 2b romecie
 
EWEWNTUALNIE dajesz do specjalnego warsztatu i tobie wyosiują, ale to taka cena wyjdzie, jak za nowy silnik XD
 
 
tam mały błąd napisałem  
"Smarujesz poxipolem gniazda karterów, usadzasz tuleje, wraz z wałkiem i kartety"
			  
			
			
			
		 |  
	 
 | 
 
	| 15-09-2022 15:10:17 | 
	
		
	 | 
 
	
	
		   
		 
		
	 | 
 
 
	
		
		Maka_91 
 
 
		
			Majsterkowicz Amator 
			  
			
			
  
 
			
Liczba postów: 483 
Imię: Mateusz 
Skąd: Zachodniopomorskie 
Pojazd: Romet 50-T-1 
	
		
	 | 
	
		
			
RE: Romet 019 pasowanie sworznia w tłoku 
			 
			
				Spoko dzięki za porady. Generalnie zostanę przy tulejkach z brązu i nie będę nic kombinował. Po prostu zrobię tak jak fabrycznie - na tulejach, tylko spasuję nowe. 
Co do osiowości otworu to sprawdzę, jak to wygląda w nowych nieużywanych karterach, bo posiadam takowe. Zobaczę jak tam wyglądają nowe tulejki. Dam znać. 
 
A co do osiowania. Tu chodzi o to aby wykonać otwory w taki sposób, że wałek będzie ustawiony równolegle do innych wałków? Nie będzie 'na skos'.  
Ale przecież w silniku przecież mamy otwory te otwory na tulejki wyosiowane. Zakładam oczywiście, że kartery mamy od pary. Tak powinno być. Jeżeli prawidłowo zrobi się tulejki,  nawierci i obrobi otwory, a można to zrobić jednocześnie w dwóch. Za jednym przejściem np. wiertła obie tulejki, żeby wyeliminować w ten sposób niedokładność zestawu to myślę, że powinno być okej. 
Uwzględniając jeszcze luz montażowy walka w tulejce, który nie jest chyba  specjalnie mały i to, że mamy tutaj tylko 2 otwory. 2 punkty podparcia. To chyba powinno być dobrze. 
Do tego myślę, że jeżeli patrzymy tutaj na osiowości walka to czy nie trzeba też sprawdzić pozycji otworów? To znaczy ich środka względem środka poprzednich? No bo skoro może się zmienić ic kąt, to czy nie może też zmienić się pozycja walka po wstawieniu nowych tulejek?  
Chyba, że coś pomijam i głupoty gadam. 
Mozna by też chyba pomyśleć nad wykończeniem otworów przy zamontowanych już tulejkach i przy skręconych kartetach. Obróbka po montażu tulejek w korpus. 
Powiedzmy rozwiertak i wiertarka taka stacjonarna kadłubowa czy jakoś tak. A najlepiej na jakiejś frezarce. 
 
Dodam na koniec c, że u mnie luz walka na tulejkach to co najmniej 0.5 mm. Sprawdzałem z nowym wałkiem też duży luz. 
Według książki napraw luz to kilka setek 
  
Luz dopuszczalny to 0.15
			
			
			
			
				
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 15-09-2022 16:49:13 przez Maka_91.)
 
				
			 
		 |  
	 
 | 
 
	| 15-09-2022 16:32:12 | 
	
		
	 | 
 
	
	
		   
		 
		
	 | 
 
 
	
		
		Norweski Zomowiec 
 
 
		
			Mechanik 
			  
			
			
  
 
			
Liczba postów: 1,904 
Imię: Marcin 
Skąd: Zamośc 
Pojazd: Inny 
	
		
	 | 
	
		
			
RE: Romet 019 pasowanie sworznia w tłoku 
			 
			
				 (15-09-2022 16:32:12)Maka_91 napisał(a):  Ale przecież w silniku przecież mamy otwory te otwory na tulejki wyosiowane 
otwory nie są, ale po wpasowaniu tulejek firma robi oś  na przestrzał karterów maszynowo razem przykręcone
 
w domowych warunkach tego nie zrobisz
 
lepiej z patentem na poxipol - tańsza i skuteczna alternatywa
			  
			
			
			
		 |  
	 
 | 
 
	| 15-09-2022 17:17:26 | 
	
		
	 | 
 
	
	
		   
		 
		
	 | 
 
 
	 
	
	
		
	 
	
		
  
	 
	 
	
	
	
	 
	
 
  
	
		
		
	 
	 
	
 
Użytkownicy przeglądający ten wątek:     
 
	
 
			
			
 | 
 
  
  
 
 
 
      |