Silnik 023 poszukiwane wszelkie informacje
|
Autor |
Wiadomość |
jacomoto
Praktykant
Liczba postów: 412
Imię: Jacek
Skąd: Kobyłka
Pojazd: Romet Komar
|
|
22-08-2022 00:05:30 |
|
|
romek
019 rzondzi
Liczba postów: 2,227
Imię: Marcin
Skąd: NOS
Pojazd: Romet Komar
|
RE: Silnik 023 poszukiwane wszelkie informacje
Ja to widzę tak, możesz oczywiście użyć mojego opisu jak i zdjęć. Suche dane sam dopisz.
Silnik Dezamet typu 023
Silnik motorowerowy klasy 50 cm3, dwubiegowy, produkowany w Zakładach Metalowych Predom-Dezamet (później Dezamet oraz Bernard Moteurs Poland) w Nowej Dębie od roku 1978 do drugiej połowy lat 90. Potocznie (jak jego poprzednik 017) nazywany potocznie ,,kwadraciakiem’’. Jest rozwinięciem silnika typu 017, główną zmianą jest zmiana biegów dźwignią nożną przez prosty zmieniacz biegów zamiast rączki pokrętnej na kierownicy. Silnik w dalszym ciągu bardzo mocno bazował na rozwiązaniach technicznych silnika S38.
Silnik w trakcie produkcji przechodził zmiany konstrukcyjne, poniżej lista wybranych:
-usunięcie mocowania do ramy za głowicę (ok. 1984, najprawdopodobniej na wniosek Rometu który zmodernizował ramę motorynki 50-M-2)
-przeniesienie numerów silnika spod cylindra na górę silnika obok gaźnika (nieznana data)
-kilkukrotne zmiany pokryw (na samym początku lewa pokrywa z napisem PREDOM-DEZAMET a prawa gładka, potem dodane na nią logo, później (ok. 1990) usunięty z lewej pokrywy człon PREDOM, w końcu ok. 1994 w związku z przejęciem działu silników przez firmę Bernard Moteurs Poland lewy dekiel z napisem BMP, a na prawym owalny odlew pośrodku)
-zmiana wałka zmieniacza biegów wraz z dźwignią (z drobnego na gruby wielowypust), zmiana ok. 1988-1989r., prawdopodobnie unifikacja z silnikiem 027)
-w późniejszych latach produkcji (ciężko ustalić konkretne daty) silnik doczekał się kilku odmian z których poszczególne były dedykowane do różnych motorowerów. Różniły się min. gaźnikami (GM12F1, GM12F2, BING SRE 14, do tego ostatniego zmieniony cylinder oraz puszka szmerów ssania), zapłonem, (klasyczny iskrownik oraz elektroniczny w dwóch wersjach) oraz kołem łańcuchowym zdawczym (najprawdopodobniej chodzi tutaj o koło zębate z wypustem po wewnętrznej stronie które musi współpracować z tulejką dystansową o odpowiedniej długości). Silniki z gaźnikiem Bing oraz zapłonem elektronicznym były przeznaczone przede wszystkim do motorynek Stella oraz na eksport do Ukrainy (motorower Karpaty).
Silnik był montowany do motorowerów:
-Romet 2375
-Romet Komar 2352*
-Romet Pony 50-M-2 oraz Pony 301
-Romet Kadet M780 oraz Kadet M781
-Romet Ogar 205
-Dezamet Stella 756 i pochodne
-Karpaty 4 (eksport silników)
-możliwe były również wersje do pracy stacjonarnej choć tu pewności nie ma
* - wiele źródeł internetowych twierdzi że istniał model 2352W który charakteryzował się właśnie silnikiem typu 023. Dziś na fali importu motorowerów z Węgier wiemy że w rzeczywistości 2352W to oznaczenie Komara przeznaczonego na eksport tamże. Motorowery te (przynajmniej w większości) mają jednak silniki typu 017. Można jednak założyć z dużą dozą prawdopodobieństwa że silniki 023 trafiały również w krótkich seriach do Komarów. Podobnie można spotkać informację że silnik 023 krótkoseryjnie w roku 1982 trafiał do motorowerów 50-T-1. W praktyce 50-T-1 z 1982r. od 2375 z tego samego roku różni się jedynie sygnałem dźwiękowym (50-T-1 bateryjny, 2375 dzwonek), rurką zamiast puszki szmerów ssania (50-T-1 puszka, 2375 rurka) oraz oczywiście silnikiem i układem wydechowym. W Internecie można jednak spotkać dokładne zdjęcia nieużywanego motoroweru 2375 z puszką szmerów oraz skany dokumentów potwierdzających że jest to 2375. Najprawdopodobniej tu działała zasada ,,fabryka dawała co miała’’ i tak też było z silnikami 023 w Komarach 2352.
____________________
Tutaj masz ciekawy skan https://www.chlopcyrometowcy.pl/showthre...?tid=39048 ale to musiałbyś do kolegi napisać. Ja jednak czerpałem z tego informacje.
_______________________
Silnik w wersji z dźwignią na gruby frez (tak naprawdę kartery są starsze ale tego na zdjęciu nie widać
Silnik w wersji z dźwignią na drobny frez
Silnik BMP (najprawdpodobniej kupiony jako część zamienna)
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 22-08-2022 11:29:44 przez romek.)
|
|
22-08-2022 11:15:47 |
|
1 osoba postawiła piwo romek za ten post:1 osoba postawiła piwo romek za ten post.
jacomoto (08-22-2022)
|
jacomoto
Praktykant
Liczba postów: 412
Imię: Jacek
Skąd: Kobyłka
Pojazd: Romet Komar
|
RE: Silnik 023 poszukiwane wszelkie informacje
(22-08-2022 11:15:47)romek napisał(a): Ja to widzę tak, możesz oczywiście użyć mojego opisu jak i zdjęć. Suche dane sam dopisz.
Silnik Dezamet typu 023
Silnik motorowerowy klasy 50 cm3, dwubiegowy, produkowany w Zakładach Metalowych Predom-Dezamet (później Dezamet oraz Bernard Moteurs Poland) w Nowej Dębie od roku 1978 do drugiej połowy lat 90. Potocznie (jak jego poprzednik 017) nazywany potocznie ,,kwadraciakiem’’. Jest rozwinięciem silnika typu 017, główną zmianą jest zmiana biegów dźwignią nożną przez prosty zmieniacz biegów zamiast rączki pokrętnej na kierownicy. Silnik w dalszym ciągu bardzo mocno bazował na rozwiązaniach technicznych silnika S38.
Silnik w trakcie produkcji przechodził zmiany konstrukcyjne, poniżej lista wybranych:
-usunięcie mocowania do ramy za głowicę (ok. 1984, najprawdopodobniej na wniosek Rometu który zmodernizował ramę motorynki 50-M-2)
-przeniesienie numerów silnika spod cylindra na górę silnika obok gaźnika (nieznana data)
-kilkukrotne zmiany pokryw (na samym początku lewa pokrywa z napisem PREDOM-DEZAMET a prawa gładka, potem dodane na nią logo, później (ok. 1990) usunięty z lewej pokrywy człon PREDOM, w końcu ok. 1994 w związku z przejęciem działu silników przez firmę Bernard Moteurs Poland lewy dekiel z napisem BMP, a na prawym owalny odlew pośrodku)
-zmiana wałka zmieniacza biegów wraz z dźwignią (z drobnego na gruby wielowypust), zmiana ok. 1988-1989r., prawdopodobnie unifikacja z silnikiem 027)
-w późniejszych latach produkcji (ciężko ustalić konkretne daty) silnik doczekał się kilku odmian z których poszczególne były dedykowane do różnych motorowerów. Różniły się min. gaźnikami (GM12F1, GM12F2, BING SRE 14, do tego ostatniego zmieniony cylinder oraz puszka szmerów ssania), zapłonem, (klasyczny iskrownik oraz elektroniczny w dwóch wersjach) oraz kołem łańcuchowym zdawczym (najprawdopodobniej chodzi tutaj o koło zębate z wypustem po wewnętrznej stronie które musi współpracować z tulejką dystansową o odpowiedniej długości). Silniki z gaźnikiem Bing oraz zapłonem elektronicznym były przeznaczone przede wszystkim do motorynek Stella oraz na eksport do Ukrainy (motorower Karpaty).
Silnik był montowany do motorowerów:
-Romet 2375
-Romet Komar 2352*
-Romet Pony 50-M-2 oraz Pony 301
-Romet Kadet M780 oraz Kadet M781
-Romet Ogar 205
-Dezamet Stella 756 i pochodne
-Karpaty 4 (eksport silników)
-możliwe były również wersje do pracy stacjonarnej choć tu pewności nie ma
* - wiele źródeł internetowych twierdzi że istniał model 2352W który charakteryzował się właśnie silnikiem typu 023. Dziś na fali importu motorowerów z Węgier wiemy że w rzeczywistości 2352W to oznaczenie Komara przeznaczonego na eksport tamże. Motorowery te (przynajmniej w większości) mają jednak silniki typu 017. Można jednak założyć z dużą dozą prawdopodobieństwa że silniki 023 trafiały również w krótkich seriach do Komarów. Podobnie można spotkać informację że silnik 023 krótkoseryjnie w roku 1982 trafiał do motorowerów 50-T-1. W praktyce 50-T-1 z 1982r. od 2375 z tego samego roku różni się jedynie sygnałem dźwiękowym (50-T-1 bateryjny, 2375 dzwonek), rurką zamiast puszki szmerów ssania (50-T-1 puszka, 2375 rurka) oraz oczywiście silnikiem i układem wydechowym. W Internecie można jednak spotkać dokładne zdjęcia nieużywanego motoroweru 2375 z puszką szmerów oraz skany dokumentów potwierdzających że jest to 2375. Najprawdopodobniej tu działała zasada ,,fabryka dawała co miała’’ i tak też było z silnikami 023 w Komarach 2352.
____________________
Tutaj masz ciekawy skan https://www.chlopcyrometowcy.pl/showthre...?tid=39048 ale to musiałbyś do kolegi napisać. Ja jednak czerpałem z tego informacje.
_______________________
Silnik w wersji z dźwignią na gruby frez (tak naprawdę kartery są starsze ale tego na zdjęciu nie widać
Silnik w wersji z dźwignią na drobny frez
Silnik BMP (najprawdpodobniej kupiony jako część zamienna)
Dzięki o to mi chodziło- skany od Bluesa mam:)czesciow sie na nich wzorowałem. Sam bernard sprzedawał czasem silniki jeszcze z logo dezametu(oba loga)- widocznie czyścił magazyny. No i dochodzi jeszcze temat malowania pokryw bocznych karterów.... Jeśli mogę to z opisu skorzystam.
http://www.jacomoto.pl
FB - https://www.facebook.com/jacomotopl
http://www.muzeummit.pl
FB - https://www.facebook.com/profile.php?id=100057447249297
|
|
22-08-2022 23:19:21 |
|
|
romek
019 rzondzi
Liczba postów: 2,227
Imię: Marcin
Skąd: NOS
Pojazd: Romet Komar
|
RE: Silnik 023 poszukiwane wszelkie informacje
Czyli jednak jak na razie wychodzi na moje z komarem z ciekawości chlapacz przód czy tył ?
Stella weszła do produkcji w 1989? W tym roku w sumie byłoby wszystko możliwe , choć ja w pony z 1989 mialem gruby frez.. no ale miałem jej od nowości więc.. chyba były też 301 na drlrobnym ale nie wiem jak z deklami..
Wracając do komara, kolega miał 2352. Jeszcze przód starego typu, rocznika na ramię niet, tabliczki też niet. Wyglądał oryginalnie, oryginalny lakier i w ogóle ale silnik 023 miał do niego (inna rzecz że komara przyciągnął bez silnika a silnik miał w plecaku). Tylko że przez jakieś 30 lat wszystko mogło się zdarzyć. Tak swoją drogą potem tego komara kupiłem ale już bez silnika
|
|
23-08-2022 12:44:50 |
|
|
Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości
|
|