Ocena wątku:
- 0 głosów - 0 średnio
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Jawa 50 ilość pierścieni na tłoku, prawdy i teorie.
|
Autor |
Wiadomość |
Spaceman164
Jawasaki 223
Liczba postów: 630
Imię: Spaceman164
Skąd: Okolice Tarnowa
Pojazd: Romet Ogar 200
|
Jawa 50 ilość pierścieni na tłoku, prawdy i teorie.
Motoren:
-Ogarrr 200 '88
-Cezet 350 472.5 '82
YT-Motorower Ogar Jaskrawo-Niebieski
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 30-12-2021 15:44:53 przez Spaceman164.)
|
|
30-12-2021 15:44:15 |
|
|
Debesta
Człowiek Sztos
Liczba postów: 1,479
Imię: Lechu
Skąd: Dęblin
Pojazd: Romet 2375
|
RE: Jawa 50 ilość pierścieni na tłoku, prawdy i teorie.
Tez tak czytałem, lecz moze być to jedynie teoria spiskowa i trzeba samemu sprawdzić. W rm 250 kilka lat temu zastosowalem vertexa z jednym pierścionkiem i fajnie to latalo, szybko wkrecala sie na obroty, moc byla w każdy zakresie obrotów zadowalajaca. Niestety sam pierścionek, jak i tlok szybko się zuzyl, przy wymianie zastosowalem proxa 2p i szczerze mówiąc odczulem lekka roznice, np minimalnie wolniej wkręca sie na obroty pod obciążeniem, tym razem bardziej trzeba się przyłożyć do odpalenia, lecz przy nowych zestawach tak samo sie odpalalo.
Co do lancuszkow niezniszczalnych w jafce... Wrzucę niebawem film jak mi wziął i pier tu tego i nie bylo jazdy.
"Ludzie, nie wierzcie w to że Ja jestem. Może i jestem, nie powiem że nie"
|
|
31-12-2021 01:01:11 |
|
|
tomangelo
Uczeń
Liczba postów: 162
Imię: tomangelo
Skąd: Polska
Pojazd: Romet Komar
|
RE: Jawa 50 ilość pierścieni na tłoku, prawdy i teorie.
Tutaj mamy jeszcze różnice pojemności, a i skoro silnik jest inny, to i reszta osprzętu może być wyregulowana na inną charakterystykę. Z drugiej strony potwierdzałoby to teorię o mniejszej ilości pierścieni dla silników wysokoobrotowych.
Znalazłem pewien film na YT o 1p vs 2p, w dużym skrócie:
1) 2p tłok może dłużej trzymać kompresję, w 1p gdy pierścień zacznie puszczać to od razu czuć utratę mocy, w 2p drugi pierścień nadal będzie trzymać to, co przepuści pierwszy, opóźniając moment rozkładania silnika.
2) W 1p smarowany jest cały tłok, olej dociera do pierwszego pierścienia z góry i z dołu, w 2p ten mały kawałek między pierścieniami może nie być smarowany, co może zwiększać tarcie i w efekcie temperaturę silnika.
3) Różnice w oddawaniu ciepła tłoka do cylindra między 1p a 2p są marginalne, pierścień ma za małą powierzchnię przylegania. Większa temperatura cylindra dla 2p wynika głównie z dodatkowego tarcia.
4) Autor opowiada na swoim przykładzie jak w 2p po wykruszeniu się kawałka tłoka nad pierścieniem mógł nadal dojechać, co niekoniecznie okazało się wadą, gdyż po takiej przygodzie miał do wymiany również cylinder, a latający luźno metal mógł uszkodzić także głowicę. W 1p w takiej sytuacji kompresja spada na tyle że silnik od razu gaśnie, a holowanie motocykla do domu wyszłoby taniej niż remont silnika. To z kolei spowodowane było konstrukcją tłoka, gdzie tłok 1p ma grubszą wargę nad pierścieniem niż wariant 2p.
5) Niektórzy uważają też że 1p czy 2p lepiej zapobiegają zjawisku stukania ścianek tłoka o cylinder, ale nie udowodniono tego.
6) Niektórzy uważają też że 1p są lżejsze od 2p, ale ewentualne różnice są marginalne, a różnice w obrotach spowodowane są mniejszym tarciem.
7) W kontekście mocy 1p i 2p dopóki podzespoły są nowe, to mają zbliżoną moc. Jednak jest to pomiar na nowych silnikach, gdzie pierścienie spełniają swoje funkcje.
8) Im więcej pierścieni, tym droższy tłok.
Link o pełnego filmu (w języku angielskim): https://www.youtube.com/watch?v=BIWKvxfcXmU
Przekładając to na temat 2p a 3p, wydaje mi się że głównym czynnikiem była tu żywotność. Jeśli więcej pierścieni faktycznie utrzymuje kompresję dłużej, zwłaszcza biorąc pod uwagę że materiały w tamtych latach mogły nie być koniecznie najlepsze, to mogło być to argumentem za stosowaniem takich tłoków, co miałoby na celu zwiększenie interwału między naprawami silnika spowodowanymi brakiem kompresji. Z kolei środkowy pierścień mógł być niesmarowany i przyspieszać zużycie cylindra czy pogarszać jego warunki termalne, co byłoby argumentem za stosowaniem 2p, żeby nie drapać po cylindrze na sucho. Jeśli różnice w mocy czy charakterystyce dla nowych silników są niewielkie, to trudno powiedzieć czy wtedy było to argumentem przeważającym za jedną lub drugą opcją.
Który argument bardziej przemawiał do inżynierów tworzących silnik? Zależy pewnie których inżynierów spytać, zwłaszcza że mogli po iluś latach produkcji dojść do wniosku, że jednak faktycznie trzeba albo doszczelnić komorę spalania, lub zmniejszyć ilość tarcia i ułatwić żywot cylindrowi, czy zwyczajnie zejść z kosztów.
|
|
31-12-2021 19:04:05 |
|
3 użytkowników postawiło piwo tomangelo za ten post:3 użytkowników postawiło piwo tomangelo za ten post.
Jorginsson (12-31-2021), Spaceman164 (12-31-2021), wazniak96 (12-31-2021)
|
siwy1958
Uczeń
Liczba postów: 124
Imię: Marek
Skąd: Wroclaw
Pojazd: Romet Ogar 200
|
RE: Jawa 50 ilość pierścieni na tłoku, prawdy i teorie.
Witam !
Z duzym zaciekawieniem od dluzszego czasu zastanawialem sie jak to jest z iloscia pierscieni w Jawie 223. Ogladnalem filmiki jak Fachowiec rozpolawia silnik srubokretem i centruje wal korbowy zamocowany tylko w uchwycie !!!
Gratuluje Jemu pewnosci siebie i wyciagniete wnioski ( byly tyko 3 pierscienie) ze starych serwisowek ok. 1963 r, gdy ja w nowszych z ok 1975 widzialen 2 pierscienie... tego juz nie pokazuje... No ja nie mam takiej pewnosci...jak On.
Ok 50 lat temu jak pierwszy raz jechalem Komarem kolegi ( jego Ojca) to byla teoria i starsi wiekiem biegali do tokarza aby naciac kanalek na pierscien wiecej bo jest wieksza kompresja i moc.
Teraz w tym 2021 roku ok lipca w swoim Romecie Ogarze 200 ( ten zielony), zdjalem 3 ci pierscien nie ruszaac tloka. https://www.facebook.com/pg/Apanonar/pho...9466045663
JAKIE WRAZENIA , ogar dostal wiekszego wigoru na wyzszych obrotach, latwiej sie wkrecal. Motorower wczesniej zrobil ok ok 4 tys., sezon skonczylen w listopadzie. Sadze ze z Naszej listy jestem w czolowce przebiegu w kilometrach w tym mijajacym roku , szczegolnie ze jest to po miescie i korkach. Wiec mam wyciagniete wnioski.
Pozdrawiam
i szerokosci i kilometrow nawinietych na kola Rometow
Marek Z.
Wroclaw.
|
|
31-12-2021 22:31:17 |
|
1 osoba postawiła piwo siwy1958 za ten post:1 osoba postawiła piwo siwy1958 za ten post.
Jorginsson (12-31-2021)
|
Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości
|
|