Ocena wątku:
- 7 głosów - 4.57 średnio
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Regeneracja przedniego i tylnego zawieszenia Komar, Romet
|
Autor |
Wiadomość |
Stachu_
Nowy
![*](http://www.chlopcyrometowcy.pl/images/nowy.png)
Liczba postów: 53
Imię: Stachu
Skąd: Warszawa i okolice
Pojazd: Romet Ogar 200
|
RE: Regeneracja przedniego i tylnego zawieszenia Komar, Romet
(22-03-2021 18:07:03)joozek napisał(a): Wymiary 10,25 x 19 x 38 mm Ja toczę z poliamidu.
Demontaż - ja to robię na tokarce, wiertło fi 18,5
Możesz też podgrzać palnikiem gazowym, sama praktycznie wypłynie. Jedynie po takiej metodzie będziesz miał sporo czyszczenia w środku.
Jeszcze mała uwaga. Poniżej tulei pcv jest pusta przestrzeń, często zawalona brudem.
Ja to usuwam za pomocą wiertła fi 13 mm. Długość całkowita 100 mm od krawędzi wejściowej.
Dziękować ! Wykorzystam cię jeszcze do jednego pytania jeśli mogę ![Smile Smile](images/smilies/smile.gif) Jak do cholery wyjąć oś tylnego wachacza w ogarku, na forum mowa o wybiciu, ja już wale od dwóch dni wszelkim sprzętem i lipa nie drgnęła. Grzałem palnikiem, lałem wd40, nitro, stoi i się nie rusza tylko ręce opadają. Może jako weteran zabytkowej motoryzacji coś podpowiesz. Z góry wielkie dzięki !
|
|
22-03-2021 23:00:48 |
|
|
joozek
senior
Liczba postów: 2,410
Imię: Józek
Skąd: Lubin
Pojazd: Inny
|
RE: Regeneracja przedniego i tylnego zawieszenia Komar, Romet
Czas odgrzać kotleta ![Wink Wink](images/smilies/wink.gif)
Zdjęcia z prac ...
Przypomnę jeszcze ... w mojej ofercie dostępne nowe, z polerowanej nierdzewki A2 lagi, golenie do niemal wszystkich modeli Romet-a, po za T-1, T-S
Nowe, polskie sprężyny o długościach od 19 do 24 cm
Nowe, polskie gumowe osłony przeciw-pyłowe
ZAPRASZAM
Denerwować się, to tracić własne zdrowie z powodu cudzej głupoty
|
|
27-05-2021 14:08:34 |
|
1 osoba postawiła piwo joozek za ten post:1 osoba postawiła piwo joozek za ten post.
Szatek (05-27-2021)
|
Debesta
Człowiek Sztos
![*](http://www.chlopcyrometowcy.pl/images/mechanik.png)
Liczba postów: 1,508
Imię: Lechu
Skąd: Dęblin
Pojazd: Romet 2375
|
RE: Regeneracja przedniego i tylnego zawieszenia Komar, Romet
Panie Jozku, mam kilka pytań dotyczących tylnych amortyzatorów odkrytych, z wkrecanymi sprezynami, takich jak były w Pony.
1. Były dwa rodzaje sprężyn (przynajmniej dwa) z drutu 5 i 6mm. Amortyzatory z cienszymi do których modeli stosowano? Rocznikowo to jakoś szlo? Były również sprężyny o roznych dlugosciach drutu i tym samym rozne długości sprezyn?
2. Sa przynajmniej dwa rodzaje koncowek/goleni amortyzatorów. Zarówno górne, jak i dolne roznily sie tym, ze w innym miejscu kończył sie gwint sprężyny (różnica 90 stopni). Tu tez było to jakoś modelowo dobierane?
3.Sprężyny poprzez wygniecenie maja różną długość (chyba ze u mnie amortyzatory sa mocno pomieszane i nie ma dwóch takich samych sprężyn). Różnica wynosi ok 5mm. Zostawiamy to tak, czy skracamy koniec, by bylo równo?
4. Najważniejsze. Czy pret/prowadnice/tloczysko w górnej wkretce da sie wymienić, czy niestety trzeba szukać mniej zużytego zestawu?
"Ludzie, nie wierzcie w to że Ja jestem. Może i jestem, nie powiem że nie"
|
|
05-08-2021 08:20:23 |
|
|
joozek
senior
Liczba postów: 2,410
Imię: Józek
Skąd: Lubin
Pojazd: Inny
|
RE: Regeneracja przedniego i tylnego zawieszenia Komar, Romet
Tak, amortyzatory ze sprezyna na wierzchu, stosowano w kilku wersjach. Nie mam wiedzy katalogowej, wiec to co napiszę opieram tylko na wlasnych obserwacjach.
Amortzatory te zastosowano, na poczatku 1983 roku.
Chyba ![Rolleyes Rolleyes](images/smilies/rolleyes.gif)
Docelowym modelem byl Ogar 200.
Tak jak zauważyłeś, główki aluminiowe mialy od strony wkrecanych sprężyn pełen gwint ze sprezyna fi 6 mm i 5 mm
Jak dokladnie je obejrzysz to konce sprężyn w glowce dolnej, nie kończyły się w takim samym miejscu co w gornej, gdzie się zaczynaly. Oznacza to, ze sprężyny byly o 5 mm krótsze.
Wydaje mi się, że pierwsze modele Pony M2 z lagami fi 25, czyli ok 84, 85 roku, mialy te same amortyzatory, ale ze sprezynami fi 5 mm. Tak samo do tych to Kadetów z tych lat. Wydaje mi się, że zauwazono, że to rozwiazanie bylo awaryjne, zwlaszcza dla fi 6, bo gdy korodowaly sprężyny i utlenialo sie aluminium, rozkrecenie całości bylo nie mozliwe. Choć ja wiem jak to zrobić ![:F :F](images/zab.gif)
W 1985, poprawiono to, poprzez ścięcie główek aluminiowych i sprężyny wkrecaly się z taką przerwa. W tym samym czasie zrezygnowano ze sprężyn fi 5 mm.
W 1988 roku, gdy wprowadzono model 301, zmienil się producent amortyzatorow i pojawilo się jego logo na dolnej główce FSM. W tym przypadku poprawiono miejsca poczatkow i końców osadzen sprężyn, wiec i ich długości.
Tu odniosę się do replik sprężyn od sprzedawcy z Bielawy.
Niestety, sprzedaje tylko jeden ich rodzaj i to te przejsciowe, dlatego sprezyny od niego sa 5 mm dłuższe.
Jednak jego wyrób jest bdb, zwlaszcza obecna wersja. Cena również, bo w porownaniu z chromowaniem starych, zaplacimy ok 50 zl za sztukę. Po odcieciu tych 5 mm, wystarczy to miejsce zabezpieczyć np farbą srebrną, lub cynkiem w sprayu.
Wrócę jeszcze do amortyzatorow. Oprócz ww rozwiązań, na precie prowadzącym stosowano wewnetrzne odboje metalowe i pcv biale i czarne, oraz plywajacy odbój gumowy. Ze swej strony dodam, ze co jakis czas, należy pręt umyć, na nowo posmarować, a w dolnej glowce, tam gdie pracuje pręt, wybrać caly syf, np wiertlem fi 10 dl roboczej ok 10 cm i po umyciu na nowo posmarować.
To resztki smaru, kurz i syf dzialaja jak papier ścierny i niszczą pręt, a jak jest zatkany, zawalony ten otwór, to amortyzator nie bedzie pracował i bedzie dobijał.
Pytasz jak wymienić ten pręt. Juz to opisywalem. Odcinam przy glowce. Mocuję w tokarce, zataczam powierzchnię i wiercę otwor fi 8,5 x 32 mm, na komiec gwintuje M10 x 30 mm. Wszystko to trzeba zrobić na tokarce, osiowo.
Potem pręt. Teraz robię z nierdzewki, polerowany A2. Dl 170 mm, z jednej strony zataczam stożek, z drugiej gwint M10 x 30 mm.
Całość skrecam na klej do gwintow.
Postaram się to wszystko sfotografować i wstawię w moim wątku.
Pozdrawiam
Denerwować się, to tracić własne zdrowie z powodu cudzej głupoty
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 21-10-2021 13:51:00 przez joozek.)
|
|
05-08-2021 11:37:45 |
|
|
joozek
senior
Liczba postów: 2,410
Imię: Józek
Skąd: Lubin
Pojazd: Inny
|
RE: Regeneracja przedniego i tylnego zawieszenia Komar, Romet
Jak ten czas leci. Miałem napisać od razu, a minął już miesiąc.
Do rzeczy.
Amortyzatory ze sprężyną na wierzchu TYP 1
Dolne i górne główki pełne, wewnątrz ogranicznik odboju metalowy. Jako pierwsze zastosowano w Ogarze 200, oraz w Pony M2 z lagami fi 25. Sprężyny fi 5, pierwsza seria (rzadko spotykane), potem fi 6 mm. Co ciekawe aluminiowe główki te same. Pierwotnie sądziłem, że sprężyny fi 5 mm zastosowano tylko w Pony, ale kilka tygodni dostałem takie z Ogara 200.
Typ ten stosowano do 1984 roku.
Zdjęcia powyżej ze sprężyną fi 5 mm
Amortyzatory ze sprężyną na wierzchu TYP 2
Górne i dolne główki ze spłaszczeniem (miejsca wskazują wkrętaki). Sprężyny już tylko fi 6 mm.
Wewnątrz ogranicznik odboju metalowy bądź poliamidowy; czarny lub biały.
W tym typie amortyzatorów występowały różne miejsca końcowego wkręcania sprężyn, dlatego może się zdarzać że główki osiowo są przesunięte względem siebie.
Sposób rozróżnienia? wyłącznie na podstawie cech stanu stopu AK132 i oznaczenia cyfrowego np 1/4 2/3 itp. Niestety nie mam wiedzy do ich treści.
Amortyzatory występowały we wszystkich modelach OGAR, KADET, PONY do 1986 i chyba 87.
Amortyzatory ze sprężyną na wierzchu TYP 3
Ten typ był związany ze zmianą miejsca ich odlewania i wprowadzenia logo FSM. Obstawiam to pierwsze gdyż w nich problemy z długością sprężyn nie występują.
Jeden producent, jedna forma.
Logo FSM tylko na dolnych główkach, a na górnych większe cechy AK 132 i A4/1 A4/2 i A4/3
Amortyzatory te stosowano do końca produkcji Romet-a
Wewnątrz ogranicznik odboju poliamidowy; czarny lub biały.
Na koniec zaproszenie do transakcji - do wyboru i koloru
Denerwować się, to tracić własne zdrowie z powodu cudzej głupoty
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 21-10-2021 13:43:40 przez joozek.)
|
|
21-10-2021 13:41:31 |
|
1 osoba postawiła piwo joozek za ten post:1 osoba postawiła piwo joozek za ten post.
Tomasz-pr110 (10-22-2021)
|
Użytkownicy przeglądający ten wątek: 3 gości
|
|