Ocena wątku:
- 1 głosów - 5 średnio
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Odnawianie części rowerowych - Chrom.
|
Autor |
Wiadomość |
Crisso
Nowy
Liczba postów: 109
Imię: Karol
Skąd: Kraków
Pojazd: Inny Romet
|
Odnawianie części rowerowych - Chrom.
Witam,
Zaczynamy odnawianie części stalowych - w Rometach w 99% chromowanych (pozostały 1% to śrubki i nakrętki ). To się chwali oczywiście - nasz kochany producent szedł "na bogato". Problem w tym, że w zależności od stanu pracownika i wanny z elektrolitem oraz jakości samej stali efekt finalny był różny. Najlepiej widać to na obręczach kół. Jedne rdzewieją "jak złoto" niezależnie czy stały w stodole, czy w klimatyzowanym pomieszczeniu, inne w wilgotnej piwnicy po 10 latach wyglądają całkiem nieźle.
Z odnową elementów chromowanych znowu jest "dobrze i źle". Dobrze, bo wymagają mniej nakładu pracy jeśli rdza nie jest zbyt głęboka, źle bo jeśli wychodzą już "purchle" spod chromu to najczęściej skończy się kosztownym, ponownym chromowaniem.
Do odnawiania elementów chromowanych będzie nam potrzebna:
- pasta polerska (znowu Aluchrom się kłania )
- wata / wełna stalowa o oznaczeniu 000 (trzy zera)
- papier ścierny maksymalnie 2000 - ale używany "na sucho"
Tutaj zdjęcie korby przed polerowaniem (jak widać na zdjęciu rdza złapała też lekko aluminiowe "serce" i zębatki. W następnym poście wrzucę Wam wersję po polerowaniu, bo takiego nie znalazłem:
Przykład 1
Na zdjęciu widoczne są ślady rdzy względnie powierzchownej - korby są dość odporne na korozję ale nie wszystkie:
Przykład 2
Tutaj korozja "zjada" już stal aż miło.
Teraz informacje co z tym zrobić.
Przykład 1
Wełna stalowa - tutaj małe uzupełnienie / wyjaśnienie. Wełna stalowa używana jest przy wszelkich renowacjach materiałów stalowych - niklowanych, chromowanych, czasem aluminiowych (choć ja bym się nie odważył) lub drewnianych. W zależności od stopnia ścierania ma oznaczenie od 0 do 000 (zero, nie "o"). Trzy zera oznaczają najdrobniejszą / najmniej inwazyjną gradację. I jeśli ktoś mi w odpowiedzi napisze, że można ją dostać w każdym sklepie z materiałami budowlanymi, każę mu natychmiast wskazać taki sklep z zapewnieniem dostępności. Jeśli nie, zakupi ta osoba paczkę wełny w sklepie internetowym dla mnie na własny koszt !!!. Mieszkam w Krakowie i pierwszą paczkę wełny kupiłem osobiście w... Gliwicach ! To jest towar na wymarciu, nikt w dużych sklepach i marketach budowlanych tego nie zamawia. Można zamówić w kilku sklepach internetowych.
Wełna, w przeciwieństwie do innych materiałów ma jedną ogromną zaletę - formuje się do każdego kształtu polerowanej części. Wyczyścicie nią zarówno kierownicę jak i tarczę korbowodu. Początkowo używałem również bawełnianej tarczy polerskiej (tak jak w przypadku aluminium). Też "daje radę" ale jest bardziej czasochłonna (brak efektu ścierania samego krążka - to kawałek bawełny) i mniej bezpieczna od wełny stalowej.
Bierzemy wełnę, trochę pasty polerskiej i procedura ta sama jak przy polerowaniu aluminium - im więcej powtórzeń, tym lepszy efekt, nie liczy się siła. Powierzchowna rdza zejdzie bez problemu i ukaże się chrom w całej swojej okazałości. Tutaj efekt z innego roweru:
Przestrzegam przed używaniem cif-a i pochodnych jeśli nie chcecie mieć mikro rys - pasta typu Aluchrom między palce, a potem cif - porównajcie ziarna ścierne - dla mnie mleczko do czyszczenia jest porównywalne z papierem wodnym o gramaturze 1000 - 2000. Jak nie wierzycie, obejrzyjcie z bliska swoje krany w łazience, które na co dzień pewnie mleczkiem czyścicie ;-).
Przykład 2
Jeśli chodzi o silne ogniska rdzy (zdjęcie z "przykładu 2") - tutaj dwie możliwości - początkowo papier ścierny 1000 lub 2000 ale "na sucho", żeby pozbyć się rdzy na powierzchni, a potem procedura jak wyżej (czyli wełna + pasta). Musicie się jednak liczyć z tym, że otrzymacie "hybrydę" powierzchni chromowanej i stalowej (stal będzie ciemniejsza, prawie czarna i bardzo podatna na kolejną korozję). Ostatecznie pozostaje chromowanie całego elementu. I tutaj jedna uwaga: sprawdźcie koszty chromowania w kilku miejscach, zwłaszcza jeśli mieszkacie w dużym mieście. W Krakowie za chromowanie jednej obręczy koła 27" zażyczyli sobie 300 złotych !!! W Gorzowie Wielkopolskim za niklowanie stelaża siodła proponowano mi 20 złotych... Warto zapłacić za przesyłkę...
Powodzenia w pracach nad odnawianiem Waszych "składaków", "kóz" i "wyścigówek". Oczywiście zapraszam do uzupełniania i komentowania.
C.D.N.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 29-05-2015 01:19:30 przez Crisso.)
|
|
29-05-2015 01:07:37 |
|
18 użytkowników postawiło piwo Crisso za ten post:18 użytkowników postawiło piwo Crisso za ten post.
ArcziManYea (05-29-2015), chart80 (06-16-2015), Chmielu17 (05-30-2015), Fan Jednośladów (11-08-2022), Golfistan (10-01-2017), m.matylla78 (05-25-2016), MECHANIK123 (01-28-2017), misiql (10-05-2017), nie_mientki (05-29-2015), Odrestaurator (02-02-2017), pawel07 (12-29-2019), Pinio (10-16-2015), rafi555 (02-02-2017), Sołtys (06-04-2015), Walet (06-18-2015), wnusiu94 (05-29-2015), Władek (06-26-2015), Zweitakter (05-29-2015)
|
Golfistan
Nowy
Liczba postów: 69
Imię: Krzysztof
Skąd: WARSZAWA
Pojazd: Inny Romet
|
RE: Odnawianie części rowerowych - Chrom.
Witam ponownie,
o aluminium wiem, że muszę wypolerować - gorzej z pozostałymi
Tak jak pisze Wigrus - chyba będzie trzeba zimą pogrzebać na aukcjach.
Tu jest parę fotek - zdjęć kół nawet nie robiłem - porażka !
http://fotowrzut.pl/TT5NJO6ESW
pozdrawiam,
Krzysztof.
|
|
26-09-2017 20:04:35 |
|
|
Golfistan
Nowy
Liczba postów: 69
Imię: Krzysztof
Skąd: WARSZAWA
Pojazd: Inny Romet
|
RE: Odnawianie części rowerowych - Chrom.
(26-09-2017 20:25:24)rafi555 napisał(a): mogło być gorzej
to to jeszcze jako tako wypolerujesz
Dzięki za pocieszenie
W wolne zimowe wieczory zabiorę się do roboty.
Pozdrawiam,
Krzysztof.
|
|
26-09-2017 20:52:55 |
|
|
Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości
|
|