Poradnik jak zamontować w wytworach z Nowej Dęby zębatkę 15 zębów niemieckiej myśli technicznej.
Witam. chciałbym przedstawić sposób w jaki można w prosty sposób włożyć zębatkę 15z do naszych maszyn. Cała operacja(w zależności od pracowitości wykonawcy) powinna zająć około 30 minut. Wybaczcie za jakość zdjęć ale robiłem je telefonem komórkowym.
Przy pracach będą potrzebne:
-
Dowolna zębatka z Nowej Dęby(czyt. z Rometów
obojętnie czy 11/12/13 zębów ponieważ chodzi o frez na wałek zdawczy)
-
Zębatka 15z z Simsona(w przyszłości spróbuję z 16z ponieważ teraz zostało jeszcze trochę luzu pomiędzy łańcuch-karter, ale nie gwarantuje sukcesu przy większej niż 15z)
-
Szlifierka kątowa
-
Stary wałek zdawczy
-
2 tarcze szlifierskie: jedna do cięcia, druga do ścierania
-
Spawarka
-
Imadło, kombinerki itp.
Mamy już wszystko więc zaczynajmy!
1. Pierwszą czynnością którą należy wykonać jest wkręcenie zębatki rometowskiej w imadło, założenie tarczy do cięcia i odcięcie wszystkiego co znajduje się poza środkowym wypukleniem z frezem. Po tej czynności nasza rometowska zębatka powinna wyglądać tak:(rada: nie schładzajcie przypadkiem zębatki przy szlifowaniu wodą ponieważ rozhartujecie frez)
2. Teraz zakładamy tarczę ścierną
i powoli wygładzamy krawędzie naszej wycinanki. Po skończeniu operacji powinno to wyglądać mniej więcej tak:
3. I tutaj napotykamy problem ponieważ wycięcie w zębatce 15z różni się nieco od naszego dzieła...
A więc co teraz? Jak to co?! Wkręcamy wałek zdawczy w imadło:
Wkładamy na niego frez i szlifujemy go dopóki dopóty nie przybierze on takiego kształtu aby zmieścił się w wycięciu zębatki 15z. Jednak robimy to symetrycznie czyli staramy się szlifować tyle samo materiału z dwóch przeciwnych stron.
JEST DOPUSZCZALNE MINIMALNE BICIE PONIEWAŻ BĘDZIE JE KORYGOWAĆ LUŹNY ŁAŃCUCH
4. Po ukończeniu punktu 3 powinniśmy uzyskać coś takiego:
Gdy już uzyskamy odpowiedni kształt wybijamy nasz oszlifowany frez w zębatkę od Simsona.
Pamiętajmy aby z jednej strony zębatka z frezem była całkiem płaska!
Tutaj małe porównanie:
5. Teraz wsadzamy naszą w połowie gotową zębatkę na wałek zdawczy(zapobiegnie to zniszczeniu frezu przy spawaniu) i uruchamiamy naszego amperowego potwora a zarazem kolegę: migomata
Spawamy dokładnie z obydwu stron(pokazana tylko jedna):
6. Oooo to już 6 punkt wymagający trochę dokładności.
Po spawaniu czas na szlifowanie. Ze strony która miała być płaska zbieramy praktycznie całą warstwę spawu(koniecznie końcowa powierzchnia musi być prostopadle płaska co do wałka zdawczego, inaczej zębatka będzie mieć bicie).
Drugą stronę szlifujemy na obraz zębatki z Nowej Dęby pamiętając o wycięciu na podkładkę zabezpieczającą.
Teraz zakładamy zębatkę na wałek już w silniku:
I patrzymy czy przypadkiem zębatki nie trzeba zdystansować tak, aby zaczynała się na równi z frezem na wałku zdawczym. Jeśli to pominiemy to nakrętka może nie usztywnić zębatki i w najbliższym czasie możemy pożegnać się z wałkiem zdawczym i naszą piękną 15 zębową zębatką homemade.
7. Jeśli mamy już wszystko pięknie zdystansowane to zakładamy zębatkę i skręcamy silnik do kupy.
Założenie zębatki 15z ma tez jeszcze jedną zaletę, mianowicie luźny łańcuch przestaje już wycierać miejsce w którym stykał się z częścią korpusu która znajduje się nad wałkiem rozruchowym.
Tak wygląda całość i przerwa pomiędzy karterem a łańcuchem:
Należy pamiętać o tym że silnik przy takiej zębatce musi być perfekcyjnie złożony i idealnie ustawiony(dużą uwagę należy przywiązać do zapłonu) ponieważ silnik jest troszkę bardziej wysilony i na złym wyregulowaniu może się męczyć!
PORADNIK W CAŁOŚCI AUTORSTWA MARTINA F.(by Feiro). KOPIOWANIE I ROZPOWSZECHNIANIE GO BEZ WIEDZY AUTORA ZABRONIONE.