Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 0 głosów - 0 średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
Autor Wiadomość
Maka_91 Offline
Majsterkowicz Amator
*


Liczba postów: 450
Imię: Mateusz
Skąd: Zachodniopomorskie
Pojazd: Romet 50-T-1
Post: #46
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
W kwadraciakach też jest tak, że tłok w dmp nie odsłania całych kanałów. Może nie jest to regułą, ale ja miałem oryginał cylinder z 023 i współczesny zamiennik w rękach i w obu kanałyvpluczace i wydechowy były poniżej 44 mm od góry cylindra. Z kolei w oryginalnym od 019 mam dolne krawędzie kanałów na 44 mm. Czyli tyle co skok tłoka - tłok w dmp odsłania całe kanały. Znając realia PRL to pewnie każdy cylinder ma inaczej i mój przypadek może o niczym nie świadczyć.
10-02-2025 19:46:16
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Reklama
Norweski Zomowiec Offline
Mechanik
*


Liczba postów: 1,857
Imię: Marcin
Skąd: Zamośc
Pojazd: Inny
Post: #47
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
Tak, dolny poziom kanałów w 017 i s38 (wydechowy i płuczące) są poniżej linii DMP tłoka. Można to zniwelować planując cylinder od góry i podkładka lub szlifować tłok w obszarach otwierania okien - jednakże kanały 017 są szersze, większe i szybciej się otwierają. Zrobiłem dokładne mapy z oryginalnych cylindrów
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 10-02-2025 20:01:43 przez Norweski Zomowiec.)
10-02-2025 20:00:27
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Maka_91 Offline
Majsterkowicz Amator
*


Liczba postów: 450
Imię: Mateusz
Skąd: Zachodniopomorskie
Pojazd: Romet 50-T-1
Post: #48
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
Lapsza opcja to modyfikacja tłoka w takim przypadku.
10-02-2025 21:34:22
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
romek Offline
019 rzondzi
*


Liczba postów: 2,549
Imię: Marcin
Skąd: NOS
Pojazd: Romet Komar
Post: #49
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
To nie była czasem celowa metoda na zdławienie mocy ?
10-02-2025 21:41:52
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Maka_91 Offline
Majsterkowicz Amator
*


Liczba postów: 450
Imię: Mateusz
Skąd: Zachodniopomorskie
Pojazd: Romet 50-T-1
Post: #50
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
Mogła być.
10-02-2025 22:18:01
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
romek Offline
019 rzondzi
*


Liczba postów: 2,549
Imię: Marcin
Skąd: NOS
Pojazd: Romet Komar
Post: #51
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
Znalazłem w złomie głowice z ułamanym żeberkiem i zawiozłem, Pan ma zebrać bezpiecznie 1mm. Sprawdzimy czy będzie jakąkolwiek różnica, z końcem miesiąca upływa mi w nim termin badania technicznego to będzie okazja sprawdzić przy okazji przejażdżki na badanie.
11-02-2025 21:17:36
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Maka_91 Offline
Majsterkowicz Amator
*


Liczba postów: 450
Imię: Mateusz
Skąd: Zachodniopomorskie
Pojazd: Romet 50-T-1
Post: #52
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
Będzie różnica. Taka, że uzyskasz większy stopień sprężania?.
Czy to odczujesz ciężko powiedzieć. Ale możesz odczuć
11-02-2025 22:48:28
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Dinozaur Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 124
Imię: Jarek
Skąd: Wroclaw
Pojazd: Inny
Post: #53
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
Witam, mam jeszcze ciekawe spostrzezenie z epoki [ lata 60 / 70 / 80 - te ], bo przegladalem przed chwila instrukcje silniczka rowerowego 'K - O' / D 6 i jest tak : podaja jego stopien sprezania jako 6 : 1, czyli taki standardowy w tamtych czasach;
- zasilanie : benzyna LO 72 - 76 Oktan i przy tym wyprzedzenie zaplonu az 3,2 - 3,5 mm przed GMP...
Moc maksymalna przy 4500 obr. / min - nie mniej niz 1 KM.
I to paliwo 'dedykowane' 72 - 76 Oktan przy stopniu sprezania silniczka 6 : 1 / pokrywa sie praktycznie 'prawie idealnie' z danymi technicznymi przedwojennych dwu i czterosuwow, bo wtedy tez bylo takie zalecane do srednio sprezonych silnikow, jak rowniez wyprzedzenie zaplonu przy tym : 3 - 3,5mm przed GMP...
Ja natomiast, jak byla jeszcze w sprzedazy benzyna 'niebieska 78 Okt.' - to ustawialem wyprzedzenie na niej o 1,5 - 2mm wieksze, niz podawaly instrukcje, ale ogolnie tak - zeby kazdy silnik dal sie odpalic 'kopniakiem / bez wierzgania - odkopywania', ale zeby osiagal pelne obroty i moc maksymalna, na kazdym paliwie / czy to swiezym, czy 'zwietrzalym - polrocznym / rocznym', itp.
Pozdrawiam.
29-03-2025 01:01:04
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Dinozaur Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 124
Imię: Jarek
Skąd: Wroclaw
Pojazd: Inny
Post: #54
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
Witam, tutaj jest film Inzyniera - silnikowca na ten temat i polecam go Wszystkim do obejrzenia, chociaz mowi dosc powoli - to posiada ogromna wiedze na wszelkie tematy silnikowe, szczegolnie zwroccie uwage od 11-tej minuty filmu: https://www.youtube.com/watch?v=l9rR30cTfHQ
Pozdrawiam.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 07-04-2025 13:50:33 przez Dinozaur.)
07-04-2025 13:46:59
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Dinozaur Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 124
Imię: Jarek
Skąd: Wroclaw
Pojazd: Inny
Post: #55
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
Witam, a tak to wyglada 'z grubsza' praktycznie : paliwa z epoki, na ktore byly skonstruowane silniki, np.: Sokol 125, SHL M 02 / 03 / 04, WFM 125, Rysia, Zaka, Komara, Junaka M 07 / M 10, itp. o stopniach sprezania 6 - 6,5 - 7 : 1, to benzyny od 66 - do 72 / 75 Oktan [ przewaznie 'spirytusowe' wowczas ] i spalaly sie one w 99% tylko w obrebie komory spalania glowicy [ przez bardzo krotki - wybuchowy cykl spalania ].
Natomiast benzyny 94 / 95 Oktan [ wymagajace minimalnego stopnia sprezania silnika 9,2 - 9,5 : 1 / do rownie szybkiego spalania ] - spalaja sie przy zbyt niskim sprezaniu takich silnikow / przewaznie az poza otwarcie kanalu wylotowego cylindra [ a w Junakach M 07 / M 10 np. - az poza otwarcie zaworow wydechowych, to spalanie trwa nawet 8 - 10 razy dluzej, niz paliwa z epoki ]...
I ten czas / dlugosc cyklu spalania benzyn 94 / 95 / 98 Okt. przy zbyt niskim cisnieniu w komorze spalania - powoduje wlasnie to skrajne przegrzewanie sie zabytkowych silnikow - puchniecie tlokow, zacieranie sie, itp., bo zamiast spalin / wylatuja z wydechow przewaznie 0,5m dlugosci 'ognie spalania', niestety...
Na rycinach po lewej stronie : prawidlowe spalanie benzyn 70 / 75 Okt. dobranych do stopnia sprezania silnika zabytkowego;
- po prawej / nieprawidlowe, 8 - 10 razy dluzsze spalanie benzyny zbyt wysokooktanowej / do zbyt niskiego stopnia sprezania silnika i zbyt niskiego cisnienia w komorze spalania glowicy w zwiazku z tym..:    
Rysunki dosc 'siermiezne', ale mysle - ze przez to proste i zrozumiale...
Pozdrawiam.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 11-04-2025 14:32:56 przez Dinozaur.)
11-04-2025 14:18:24
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
romek Offline
019 rzondzi
*


Liczba postów: 2,549
Imię: Marcin
Skąd: NOS
Pojazd: Romet Komar
Post: #56
RE: Liczba oktanowa a ustawienie zapłonu
Napisze tyle że w końcu moja głowica zaginęła u tokarza i nawet nie chce mi się po nią jechać bo to stary śmieć z ułamanym żeberkiem, ale mam splanowana głowice o 1,5mm w Kadecie (silnik 023) Nie czuć specjalnej różnicy, ale pisze tylko żeby ktoś kto szuka informacji wiedział że tak się da i tłok nie będzie uderzał w głowicę (jest tłok Almota a cylinder Ori po szlifie). Nie mierzyłem ani stopnia sprężania, ani kompresji ani squisha. Po prostu pracuje dobrze.
25-05-2025 22:18:50
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 





Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Romet Ogar 200 – AC-CDI w...
Ostatni post: cebula642
Wczoraj 16:38:25
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 53
Zatarty S38
Ostatni post: Dinozaur
Wczoraj 11:07:01
» Odpowiedzi: 17
» Wyświetleń: 821
Pytania dotyczące Wigry 2
Ostatni post: zaz
30-05-2025 23:46:21
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 92
Kupię czesci Romet t 50
Ostatni post: kulben
30-05-2025 11:00:52
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 230
części do ogara
Ostatni post: Bob_Harley
30-05-2025 01:48:39
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 108
Ogar 205 1987
Ostatni post: Bob_Harley
30-05-2025 01:44:52
» Odpowiedzi: 34
» Wyświetleń: 2676
części do ogara
Ostatni post: romek
30-05-2025 01:34:28
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 263
Pwitanie
Ostatni post: ZIELONY JAK KOMAR
29-05-2025 17:37:01
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 141
Romet Router 2002 – brak ...
Ostatni post: Ricky
29-05-2025 12:35:00
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 91
Moja Pierwsza - Romet Pon...
Ostatni post: romek
29-05-2025 11:57:37
» Odpowiedzi: 110
» Wyświetleń: 41504
[Romet Kadet] zalewa świe...
Ostatni post: Daxeron
28-05-2025 22:17:39
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 99
kupie części do 50 t-1
Ostatni post: komarek54
28-05-2025 20:12:24
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 692
Cylinder
Ostatni post: Jakiś_typ
26-05-2025 22:54:25
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 284
Dostałem Wigry pytań kilk...
Ostatni post: Rometowiec_SJZ
26-05-2025 08:52:08
» Odpowiedzi: 7
» Wyświetleń: 9241
Słabe sprężanie komar 017...
Ostatni post: romek
26-05-2025 08:25:04
» Odpowiedzi: 76
» Wyświetleń: 5038

Reklama