Rocznik: 1985 r.
Pojemność: 50 cm3
Moc: 5 KM
Max. moment obrotowy: 7500 Nm
Opis:
Super Jawka, po lekkim tuningu.
Tuning
Zamierzałem wykonać taki tuning,a raczej usprawnienia bo tuningem to ciężko nazwać, by jawka miała lepsze przyśpieszenie, przy czym jej trwałość nie zmieniła się za bardzo.
Bardzo powoli usprawniałem jawkę, ale najpierw się do tego przygotowywałem teoretycznie.Bardzo pomocne okazały się artykuły Tomasza Sałki z ŚM o usprawnianiu i rasowaniu silników dwusuwowych.Wykonałem go bardzo starannie.
A mianowicie:
+ idealne dopasowanie wycięc na płuki w karterach do płuków w cylindrze.
+ Wyszlifowanie na denku tłoka miejsca na płuki (przyśpieszenie okresu otwierania płuków, a wydłużenie okresu ich zamknięcia=więcej mieszanki w komorze spalania.)
+ zwiększenie okresy zasysania mieszanki przez podcięcie górnej części tłoka,
+ Dopasowanie krućca do cylindra i gaźnika,
+ Uszczelnienie wydechu,
+ Lekkie podszlifowanie przepustnicy(zmiana kąta wsysania mieszanki.
+ powiększenie dyszy głównej.
+ Regulacja gaźnika przez wycięcie otworu w obudowie filtra powietrza, włożenie oryginalnej rurki i częściowe jej zakrycie ( bez zakrycia silnik dostawał za wiele powietrza i się dusił).
+ Polerka wszystkiego(tzn. kanałów płuczących, otworów w cylindze (wydechowego i ssącego), krućca, gaźnika.
Wnioski:Jawka dosłownie przyśpiesza teraz na Z13, tak jak kiedyś na Z12. Nie ma problemów z osiąganiem pełnych obrotów nawet na 3 biegu. Dopiero przy 160 kg załadunku ma większe problemy z rozpędzeniem. Mógłbym śmiało założyć mu Z14, wtedy rozpędzałby się jak kiedyś na Z13.Ale wolę gdy jawka ma lżej, niż gdy męczy się o każdy km/h.
Tak prawdę mówiąc,gdybym miał inną jawkę ale bez papierów to dopiero wtedy mógłbym jej silnik porządnie podrasować. W tym rzecz, że mi taka robota nie potrzebna, bo już po tym
małym usprawnieniu moja jawka jest najszybsza w wiosce (dużo różnych skuterów, honda NSR). No i też szkoda silnika bo po takiej robocie wytzymałby może 2,3 miesiące.
Silnik
Jest orginalny
v-max: Autem pokazuje 85km/h, ale ja myślę (licznik nie działa) że v-max wynosi 75km/h
Czeska produkcja.
Zawieszenie
B. dobre. Po upadku na przód z 45 km\h z stromego, 1 metrowego wzniesienia amorki schowały się kompletnie
i prawie całkowicie zamortyzowały upadek.
Plusy i minusy pojazdu
Plusy pojazdu:
+ Wygoda
+ WYGLĄD
+ Trwałość
Wady: Brak
Osiągnięcia
Dojeżdzam nią do szkoły : około 15 km w jedną stronę.
Jazda po górach, dolinach, błotach!!
DRIFT- to lubie!!
Wyścig ze najszybszym u nas sraczem po tuningu
(z tego co wiem brak blokad,cylinder 80 cm3,gaźnik nowy i tak pare innych rzeczy)
!!!WYGRANY!!!!
Marzę o...
O tym aby jawka jeździła jak najdłużej!!
Mile widzianych komentarzach
Zdjęcia: