Ocena wątku:
- 0 głosów - 0 średnio
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
[Wiki] Tarpan
|
Autor |
Wiadomość |
lukasz247___
Król leśnych bezdroży :)
Liczba postów: 1,352
Imię: Łukasz
Skąd: Jastrzębie/Łukowica
Pojazd: Romet Chart
|
[Wiki] Tarpan
FSR Tarpan − polski samochód rolniczy, produkowany w Poznaniu.
Modele
- 233
- 235
- F-233/F-235
- 237
- 239D
- Honker
Krótka historia
W grudniu 1972 roku bramy WZNS opuściła pierwsza seria 25 sztuk wykonanych tu samochodów, już pod nazwą Tarpan. W kwietniu 1973 roku WZNS zostały przyłączone do Fabryki Samochodów Ciężarowych w Lublinie jako Zakład Samochodów Rolniczych. Naprawy samochodów dużej ładowności przeniesiono do innych wyspecjalizowanych zakładów. Rozpoczęto prace adaptacyjne niezbędne do nowej produkcji. Należało powiększyć lakiernię i przygotować linię zgrzewania nadwozia.
Tarpan 233
Badania eksploatacyjne pierwszych samochodów oraz wymagania technologiczne spowodowały konieczność wprowadzenia szeregu zmian w konstrukcji tego pojazdu. W wyniku pierwszej modernizacji zmienił się nieco wygląd samochodu. Wprowadzono przedni zderzak, nowe lampy kierunkowskazów przednich (z PF 125p) i nową, węższą, atrapę nie osłaniającą już reflektorów. W reflektorach wprowadzono dwustopniową regulację wysokości snopa światła w zależności od obciążenia pojazdu.Od 1 lipca 1975 roku producent Tarpanów uzyskał niezależność i zaczął działać pod nazwą Fabryka Samochodów Rolniczych "Polmo" w Poznaniu. Podjęto też decyzję o rozbudowie Fabryki i włączeniu w jej skład kilku zakładów będących dotąd głównie kooperantami dla FSR, m.in. w Gnieźnie, Swarzędzu i Złotowie.
Zakładowe biuro konstrukcyjne opracowało kolejną modernizację samochodu Tarpan oraz nowe wersje nadwoziowe. Indywidualne przednie fotele pasażerów zastąpiono dwuosobową odchylaną kanapą. Samochody otrzymały nowy wystrój tablicy rozdzielczej. Wprowadzono wiele zespołów wyposażenia elektrycznego zunifikowanych z rodziną Polskich Fiatów. Część samochodów wyposażono w nowe, 4-biegowe, skrzynie biegów (wykonane w FSO). Na życzenie klientów w niektórych Tarpanach montowano mechaniczną blokadę mechanizmu różnicowego, ułatwiającą jazdę w trudnym terenie.
Blachy nadwozi Tarpana od 1976 roku wykonywane były na prasach.
Pozdrawiam Łukasz
Gruchu-Łukasz Ty to obowiązkowo idź spać pod bramę Rometu
Używajcie polskich znaków!
Jest różnica czy zrobisz komuś ŁASKĘ czy LASKE- prof. Bralczyk
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 16-08-2012 00:19:52 przez Tomasso94.)
|
|
15-08-2012 13:32:32 |
|
|
Użytkownicy przeglądający ten wątek:
|
|