Chciałbym opisać wymianę i montaż mostka gretza w Charcie.
Troszkę teorii
Oryginalnie w Chartach były mostki prostownicze selenowe Unitry, które jak zauważyła większość posiadaczy Chartów , słabo ładują . Chcąc pozbyć się tego problemu kosztem do max 5 zł możemy kupić mostek gretza , w dowolnym sklepie elektronicznym , i przy odrobinie chęci wyciągnąć stary i założyć nowy .
Co nam będzie potrzebne :
-Mostek gretza 6 amperów (ja w elektronicznym zapłaciłem 2,5 zł)
- Lutownica (jeżeli mamy na konektorki w mostku to obędzie się bez)
-Cyna
-Klucz 13 by odkręcić siedzenie
- Śrubokręt krzyżakowy by odkręcić stary mostek
- Nożyczki którymi utniemy kable od starego mostku
-Miernik ( w celu sprawdzenia czy jest ładowanie chodź można złapać za klemu od aku)
Chyba wszystko
A więc zabieramy się do pracy
Odkręcamy siedzenie które trzyma się na dwóch śrubach , po odkręceniu przy baku powinniśmy zauważyć małe płaskie pudełeczko z logiem unitry . To jest właśnie stary mostek , wykręcamy go . Gdy wykręciliśmy bierzemy nożyczki i ucinamy kable przy mostku tak jak widać na zdjęciu
![Powiększ](http://img688.imageshack.us/img688/4155/zdjcie0413k.jpg)
Shot at 2012-08-14
Następnie musimy wiedzieć który kablem jest od czego spróbuję to narysować na podstawie starego mostka
![Powiększ](http://img811.imageshack.us/img811/7826/beztytuuhcpm.jpg)
Shot at 2012-08-14
Po ukończeniu wcześniejszej czynność warto kable poprzeciągać do schowka , aby mieć wrazie czego łatwiejszy dostęp do niego.
Gdy kable są przeciągnięte , nożyczkami odizolowujemy końcówki kabli tak jak na fotce
![Powiększ](http://img109.imageshack.us/img109/6688/zdjcie0414x.jpg)
Shot at 2012-08-14
Teraz nie pozostało nam nic innego jak przylutować lub wpiąć kable do nowego mostku .
Propos u mnie mostek wygląda tak :
![Powiększ](http://img32.imageshack.us/img32/755/zdjcie0416j.jpg)
Shot at 2012-08-14
Schemat jaki kabel ,gdzie, w nowym mostku narysowałem poniżej
![Powiększ](http://img96.imageshack.us/img96/8510/77737529.jpg)
Shot at 2012-08-1
W moim przypadku zabieram się za lutowanie
![Powiększ](http://img689.imageshack.us/img689/3265/zdjcie0417pd.jpg)
Shot at 2012-08-14
Warto też kupić koszulki termokurczliwe które odizolują nam kabelek od pozostałych i nadadzą odporności .
![Powiększ](http://img853.imageshack.us/img853/4862/zdjcie0418i.jpg)
Shot at 2012-08-14
Gdy już skończymy powinno wyglądać to tak :
![Powiększ](http://img40.imageshack.us/img40/9848/zdjcie0420q.jpg)
Shot at 2012-08-14
![Powiększ](http://img214.imageshack.us/img214/2903/zdjcie0419.jpg)
Shot at 2012-08-14
Teraz nie pozostaje nam nic innego jak gdzieś ulokować mostek w boczku. U mnie tymczasowo nad akumulatorem .
![Powiększ](http://img822.imageshack.us/img822/4453/zdjcie0421z.jpg)
Shot at 2012-08-14
Przed podłączeniem akumulatora warto sprawdzić jak się teraz ma ładowanie.
W moim Charcie ładowanie na przekręconym kluczyku w pozycji 1 wynosi 40V fotka poniżej . Wcześniej wynosiło 2V
![Powiększ](http://img546.imageshack.us/img546/5718/zdjcie0423r.jpg)
Shot at 2012-08-14
Na pozycji 2 , 13V. wcześniej wynosiło 0.8V
![Powiększ](http://img407.imageshack.us/img407/6899/zdjcie0422a.jpg)
Shot at 2012-08-14
Pewnie zastanawiacie się dlaczego tak mało . Masę mostka połączyłem z masą tylnej lampy co w efekcie zaowocowało świeceniem się tylnej żarówki bez akumulatora . Jest to przydatne wtedy gdy akumulator jest słaby , wystarczy go odkręcić i tylne światło świeci bardzo mocno bez aku. Ten czyn osłabił jednak w nieznacznym stopniu ładowanie , czym się zbytnio nie przejmuje .
Podsumowując
Dzięki tej zmianie niewielkim kosztem przestaniemy mieć problem z słabym ładowaniem w Charcie.
Jeżeli zmiana mostka nie pomoże i dalej ładowanie jest słabe oznacza to nic innego jak padnięte cewki .