Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
Jawa babetta 215 motobazar łudź
Autor Wiadomość
MacRoial Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 218
Imię: Ben
Skąd: Łódzkie
Pojazd: Romet Ogar 205
Post: #1
Jawa babetta 215 motobazar łudź
Cześć i czołem! W ostatnim czasie skupuję tyle motorowerów, że nie ma ich kiedy opisać ani dodać do sygnatury! Big Grin W zasadzie strasznie mnie to cieszy, bo ruch w garażu musi być. W wątku o Babettcie 207 nie wspominałem, że mam dwie 207 – jedną do zrobienia na "lalkę", a drugą na części. Ostatecznie tę drugą, która miała posłużyć jako dawca części, odszykowałem i wymieniłem na 215. Była niesprawna, ale była też trzecią Babettą, jaką robiłem, więc pierwszą rzeczą, jaką zrobiłem przy jej odpalaniu, to zmiana wygięcia pływaka. Jak się okazało, trzeba było również pozbyć się rdzy z baku, do czego świetnie nadaje się kwasek cytrynowy. Do jednego baku 4 l wsypałem 6 kwasków cytrynowych po 20 g i efekt rewelacyjny – bak jak nowy! Teraz stosuję tę metodę we wszystkich bakach i polecam spróbować.

Ale wracając do tematu Babett, po dokładnym wyczyszczeniu gaźnika w myjce ultradźwiękowej i dogięciu pływaka, zagadała, a po lekkim kombinowaniu z dyszami zaczęła pracować bardzo ładnie i nawet jeździć. Moja Babetta jest z 1996, więc stosunkowo młoda. Model 215 jest najbardziej nowoczesny, od 210 wyróżniają go inne manetki, które są bardziej przyjazne, niczym wyjęte z Simsona. Nad 215 jest tylko 225, z wyglądu jest taka sama, zwiększony tylko skok zawieszenia. Nie udało mi się ustalić, jakiego przedniego czy tylniego. W niektórych wersjach były też kierunkowskazy i inne gadżety, jak np. klakson. 225 i 215 to dwa motorowery ograniczone do prędkości 25 km/h, dzięki czemu w między innymi RFN miały status "mofa", czyli chyba nie trzeba było mieć na to żadnych uprawnień i papierów, tylko skończone 15 lat. Tego nie jestem pewny, ale raczej tak było. Żeby utrudnić odblokowanie tego motoroweru, zmieniono przełożenia i króciec gaźnika, czy coś jeszcze – nie wiem. Swojej nie zamierzam odblokowywać, to 25 km/h wystarcza mi, żeby dojechać na małe dystanse.

Dla potomnych: jeżeli macie problem z dobraniem dysz albo chcecie ją odblokować:

Dysza jałowa: 40
Dysza główna: 53 Bez zmiany króćca gaźnika na innych dyszach zalewa!
Jeżeli chcecie nabyć 215 i ją odblokować, to szukajcie takiej bez dopisku A2/AII. Bierzcie tylko A1/AI. Przy A2 nie będziecie mogli zmienić przełożenia silnika, jest dodany taki jakby kołek wystający z karteru, bez którego ucięcia nie da się założyć większej zębatki na przód. Podobno w A1 tego nie ma, w A2 jest na pewno, bo jest u mnie. Nie mam jeszcze 210, więc nie podam Wam, jakie powinny być przełożenia dla uzyskania wyższych prędkości. Jeżeli ktoś ma 210 i wie, ile jest zębów z przodu i z tyłu, niech pisze tutaj, będziemy mieli część poradnika, jak odblokować 215/225.

Oczywiście wrzucam też ilustrację, jak dogiąć pływak:
   
Zdjęcie tego "kołka" (jakby się ktoś postarał to mógłby go wyciąć):
   
Celowo nie piszę przy Babettcie 215, że jest to Jawa Babetta, bo nie jest. Po rozpadzie Czechosłowacji w 1993 Jawa została czeska, a zakłady produkujące Babettę były na terenie Słowacji. Chwilę po rozpadzie Czechosłowacji Babetty produkowane w Słowacji były sprzedawane jeszcze pod nazwą Jawa Babetta, ale w roku chyba 1994 wygasła licencja na używanie nazwy Jawa. Od tamtej pory moja Babetta i inne Babetty były sprzedawane pod nazwą ZVL, ale żeby chyba nie zniechęcać do zakupu takiego motoroweru, na baku został zamieszczony napis "Babetta".

A więc to na tyle z historii Babetty. Przyszła pora, żebym pokazał Wam swoją 215:
https://drive.google.com/drive/folders/1...ZzfMFItlcU

Ta Babetta jest ze mną już od trochę dłuższego czasu, tylko że nie miałem jej kiedy opisać, więc trochę już na niej pojeździłem. O wszystkich Babettach mogę powiedzieć tyle: wyglądają uroczo, ale do momentu, kiedy się nie zepsują. Wtedy wychodzi, że dostęp do elementów silnika jest niestety słaby. Dodatkowo części takie jak nowe gaźniki czy cylindry i tłoki są dość drogie w porównaniu do np. polskiego Kadeta. Mimo wszystko da się do tego przyzwyczaić. Ja na początku nie byłem do Babetty jakoś bardzo przekonany, a teraz mam już trzy. O trzeciej już niedługo osobny wątek (tym razem 206!).

Pozdrowionka dla wszystkich czytających ten wątek, którzy dotrwali do końca, i dla tych, którym nie chciało się go czytać!

Sprzęty:
Romet Ogar 205, Romet 2375, Romet 50 T-1, Romet Komar 2351, Romet Kadet 110 automatic, Romet Kadet 780, Romet Kadet 780, Jawa 50 23p, Jawa 50 20p, Jawa 50 21p, Jawa Babetta 207, ZVL Babetta 215, Riga Delta RMR 24, Riga Delta RMR 24, Ardie VF 125,
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 18-08-2025 13:08:02 przez MacRoial.)
18-08-2025 13:07:13
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Reklama
romek Offline
019 rzondzi
*


Liczba postów: 2,812
Imię: Marcin
Skąd: NOS
Pojazd: Romet Komar
Post: #2
RE: Jawa babetta 215 motobazar łudź
I tak prawdziwa Jawa nie miała zasadniczo nic wspólnegozarowno z Babettą jak i popularnymi Mustangami czy kaczkami. To było odgórnie narzucone że ma być taka marka a producentem Jawek 50 były zakłady Povazske Strojarne z Povazskiej Bystrzycy. Tak samo jak ZVL obecnie Słowacja (dlatego błędem jest mówić np. czeski silnik w kontekście Ogara)
18-08-2025 19:37:34
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 





Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
50T-1, 200 albo 205 - któ...
Ostatni post: Norweski Zomowiec
Dzisiaj 19:46:37
» Odpowiedzi: 267
» Wyświetleń: 30392
Instrukcje do Rometów
Ostatni post: romek
Wczoraj 16:58:01
» Odpowiedzi: 11
» Wyświetleń: 69921
Komar 2352 1984r
Ostatni post: jacomoto
Wczoraj 11:49:28
» Odpowiedzi: 9
» Wyświetleń: 472
[K] Mocowanie tłumika oga...
Ostatni post: KubaOg
13-11-2025 23:44:28
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 313
Kartery S38ZB4
Ostatni post: Szczepan
13-11-2025 12:36:29
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 116
Dezamet 019 regeneracja g...
Ostatni post: Norweski Zomowiec
13-11-2025 09:23:48
» Odpowiedzi: 9
» Wyświetleń: 528
Co to za rower ZZR
Ostatni post: Rometowiec_SJZ
12-11-2025 23:29:29
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 103
Romet 50-T1 Tramwajarza
Ostatni post: tramwajarz
12-11-2025 22:39:57
» Odpowiedzi: 22
» Wyświetleń: 6075
Rejestracja Komara 2350
Ostatni post: Szczepan
12-11-2025 22:23:25
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 211
Romet 50-T1 by sbanys
Ostatni post: sbanys
11-11-2025 22:16:58
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 206
Romet kadet kopniak łapie...
Ostatni post: Merfix
11-11-2025 21:14:47
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 320
silnik dezamet 029
Ostatni post: Norweski Zomowiec
11-11-2025 16:05:36
» Odpowiedzi: 14
» Wyświetleń: 10147
Liczba oktanowa a ustawie...
Ostatni post: Norweski Zomowiec
11-11-2025 01:38:34
» Odpowiedzi: 67
» Wyświetleń: 10475
Brak maksymalnej mocy, pr...
Ostatni post: romek
11-11-2025 01:20:56
» Odpowiedzi: 61
» Wyświetleń: 5527
Remont rometa Polo M-760
Ostatni post: romek
09-11-2025 10:34:31
» Odpowiedzi: 43
» Wyświetleń: 8500

Reklama