Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 0 głosów - 0 średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Karat 1970 - szczegółowy opis przywracania świetności
Autor Wiadomość
wigryman Offline
Nowy
*


Liczba postów: 46
Imię: elvis
Skąd: legnica
Pojazd: Inny
Post: #1
Karat 1970 - szczegółowy opis przywracania świetności
Witajcie.

Po skończeniu renowacji Czajki z 1974, i kilku dniach przerwy, następny rower wjechał "na warsztat". Karat 1970 o numerze 750715

Biedak pomaziany grubą ilością zielonej farby maskującej rdzawe wżery, powgniatane błotniki, widelec nie od kompletu. Ale po bliższych oględzinach stwierdziłem, że ma też liczne plusy. Pomijając wgniecenia, błotniki tylko lokalnie przyplamione rdzą, chromowane wsporniki też o dziwo prawie nie ruszone. Spod zieleniny wygląda fabryczny, jasnoniebieski lakier. Korby i zębatka suportu stan bardzo dobry, oryginalne pedały też ok. Obie opony Degum, niespękane i z dobrym bieżnikiem. Oba koła na 36 szprychach. Zębatki, tylna piasta i sztyca siodełka sygnowane ZZR. Krótko pisząc - jest potencjał.

Muszę zacząć od tego, że początkowo miałem problem z identyfikacją rocznika. Numer nabity na główce ramy nie posiada pierwszych dwóch cyfr definiujących rocznik, nabity jest tylko numer egzemplarza. Po oględzinach konstrukcji ramy (oprzyrządowaniem w ogóle się nie sugerowałem, bo mogło być wymieniane w późniejszym czasie) na podstawie kilku charakterystycznych cech założyłem rocznik 1970. Był to rocznik przejściowy posiadający cechy zarówno wcześniejszych Karatów ZZR jak i późniejszych rometowskich.

Mianowicie:
- roczniki i numery egzemplarzy do roku 69 nabijano pod suportem, w roku 70 początkowo pod suportem, następnie na główce ramy, a od 71 wyłącznie na główce
- brak emblematu ZZR i otworów po nitach, a emblematy nitowano do roku 69
- dwa trójkąty wzmacniające rurę ramową spawano do roku 70, później, również od tego roku zaczęto stosować tylko jedno wzmocnienie.
- przyspawane do trójkątów uszka do mocowania bagażnika, stosowane od roku 70

Zakładając, że są inne osoby posiadające większą wiedzę ode mnie, puściłem w eter pytanie, co do rocznika tego egzemplarza, aby potwierdzić/skorygować moje założenia.
Na apel odpowiedzieli koledzy /miszel/ i /siwy1958/ za co dziękuję raz jeszcze. Poleciało po piwku. W wyniku odpowiedzi ujawniła się jeszcze jedna cecha potwierdzająca rok 1970, ale o tym później.

A szpetny (na razie) Karat wygląda na starcie tak:

       
23-06-2024 19:10:11
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Reklama
wigryman Offline
Nowy
*


Liczba postów: 46
Imię: elvis
Skąd: legnica
Pojazd: Inny
Post: #2
RE: Karat 1970 - szczegółowy opis przywracania świetności
Kiedy na forum puściłem pytanie o rocznik Karata, miałem trochę czasu na przemyślenia dotyczące stojaka montażowego. Kupić, nie kupić, jaki, za ile, zrobić samemu... Stojak kupię i co? Żal mi go będzie używać do malowania ram, bo się upaćka farbą?
Decyzja - zrobić samemu, i nie przejmować się jego późniejszą kolorystyką. Będzie najwyżej wyglądał jak z parady równości.

Wypad na zaprzyjaźnione złomowisko. Przytargałem kilka elementów, bo nie było jeszcze konkretnego projektu, a raczej kilka koncepcji. Potem wieczorem kapeczka whisky, dla poszerzenia myśli inżynierskiej. W końcu wyklarowała się jakaś wizja i można było zacząć działać.

Tutaj muszę wymienić elementy, które finalnie wykorzystałem:
a) podstawa do poziomowania brodzika pod prysznicem (krzyżak plus regulowane nóżki)
b) budowlana sztyca rozporowa (regulacja wysokości stojaka)
c) rometowska korba z zębatką i ośką (element mocujący dowolną ramę poprzez klinowanie misek suportu) umożliwiająca swobodne obracanie ramy o 360 stopni

Z zębatki obciąłem tarczę z zębami pozostawiając "gwiazdę" - ta służy do blokowania ustawienia ramy co 72 stopnie (element blokujący to pręt 8mm przechodzący przez otwory w sztycy i wycięcie w gwieździe). Pięć ustawień w zupełności wystarczy, aby pomalować wszystkie zakamarki. Od strony korby w nagwintowany otwór wkręciłem śrubę 10mm - to główna oś umożliwiająca obracanie całej ramy. Pozostawiłem jedną korbę - służy jako dźwignia do obracania ramy, żeby nie pchać paluchów w świeżo malowane.

Robiłem wstępne testy. Ramą z Jubilata spokojnie wywijałem na wszystkie strony. Obrotowe pozycje robocze stabilne, cały stojak również. Pozostało mi wytoczyć dwie podkładki z twardego drewna do klinowania misek suportu (drewno ma większe tarcie niż metal, chociaż testy robiłem na stalowych podkładkach i też się sprawdziły).

Szybkie malowanie i stojaczek gotowy.

       
23-06-2024 20:11:39
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
wigryman Offline
Nowy
*


Liczba postów: 46
Imię: elvis
Skąd: legnica
Pojazd: Inny
Post: #3
RE: Karat 1970 - szczegółowy opis przywracania świetności
A tymczasem postanowiłem zajrzeć pod spód zieleni, a nuż znajdę coś ciekawego. Delikatnie z preparatem do zmywania w myśl sentencji "primum non nocere". Trójkąty - liczyłem na cienkie białe kreski - nic. Rura podsiodłowa - nic. Rura ramowa za zawiasem - jest! Bingo! Oryginalny ciemno niebieski napis Karat. A więc mam potwierdzenie, że jasnoniebieski kolor Karata jest oryginalny. Potem główka ramy - nic. Osłona łańcucha i błotniki - też nic.

Czasami brak informacji to też informacja. Kolega /miszel/ podrzucił mi coś takiego:
W latach 60-tych na rurze podsiodłowej stosowano kalkomanie, w roku 70 nie było nic (!), w 71 i 72 malowane białe obrączki, a w 72 stosowano już naklejki. Więc potwierdziło się że mój egzemplarz to rocznik 1970.

A Karacik czeka już spokojnie na nowy lakier. Cierpliwości Karaciku, masz dużo części do renowacji.

           
23-06-2024 21:19:34
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
wigryman Offline
Nowy
*


Liczba postów: 46
Imię: elvis
Skąd: legnica
Pojazd: Inny
Post: #4
RE: Karat 1970 - szczegółowy opis przywracania świetności
Czy ktoś orientuje się jak było z elektryką w Karatach? Niektóre ramy posiadają otwory na przewody. Czy oświetlenie montowano od któregoś konkretnego roku, czy występowało ono partiami we wszystkich latach?
24-06-2024 21:05:26
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
miszel Online
Nowy
*


Liczba postów: 68
Imię: Michał
Skąd: Gdańsk
Pojazd: Romet Chart
Post: #5
Karat 1970 - szczegółowy opis przywracania świetności
Wydaje mi się że jest to zwykła loteria. Gdy patrzy się na zdjęcia w google to połowa ma, a połowa nie. Kwestia samozaparcia renowatora w kwestii pozyskania takich elementów o które ja sam osobiście długo walczyłem gdy szukałem do swojego Popularnego
25-06-2024 09:49:21
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
wigryman Offline
Nowy
*


Liczba postów: 46
Imię: elvis
Skąd: legnica
Pojazd: Inny
Post: #6
RE: Karat 1970 - szczegółowy opis przywracania świetności
Oczywiście, na etapie renowacji można tworzyć co tylko fantazja podpowie, nawet całą elektrykę z epoki dołożyć. Ale które roczniki, albo ich partie, posiadały elektrykę oryginalnie?
Właściciele Karatów - dajcie znać jak to wygląda w waszych egzemplarzach.

Dzisiaj usuwałem resztki farby z ramy i błotników, a w międzyczasie rozebrałem dwa inne Karatowe rupiecie, żeby obejrzeć w jakim stanie są podzespoły. Akurat posiadam roczniki 70, 71, 72.
Żaden z nich nie posiada otworów pod elektrykę.

Ramy identyczne za wyjątkiem:
a) rama z 70 posiada dwa trójkąty pod rurą ramową, pozostałe po jednym
b) rama z 70 posiada suport na miski wkręcane i ośkę sygnowaną ZZR
c) rama z 71 posiada suport na miski wkręcane i ośkę ZZR bez sygnatury
d) rama z 72 posiada suport rometowski na miski wciskane i ośkę Romet bez sygnatury
e) rama z 70 i 71 posiada ukośne nacięcie na gwincie widelca, ułatwiające zakładanie podkładki z zębem, rama z 72 tylko nacięcie pionowe jak we wszystkich Rometach.

Czyli 70,71 to ZZR, a 72 to już Romet pełną gębą. Zdjęcia wrzucę następnym razem. Lepiej raz zobaczyć niż pięć razy usłyszeć (przeczytać).

Może ktoś ma jeszcze inne cechy w swoich rowerkach z tych roczników. Dajcie znać.
25-06-2024 21:45:47
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 





Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Romet ZXT 50
Ostatni post: iwan4672
Wczoraj 16:33:00
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 46
Witam Rometowców
Ostatni post: iwan4672
Wczoraj 16:23:24
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 44
dopasowanie kolanka
Ostatni post: rubfranek
Wczoraj 14:24:50
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 46
Swap
Ostatni post: MacRoial
Wczoraj 12:57:11
» Odpowiedzi: 9
» Wyświetleń: 207
Gaznik elektroniczny vs w...
Ostatni post: majsta PL
Wczoraj 11:59:55
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 70
pomoc w kupnie ogara
Ostatni post: majsta PL
Wczoraj 11:42:35
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 59
Rocznik ogar 205
Ostatni post: MacRoial
Wczoraj 10:51:51
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 86
Budowa roweru spalinowego
Ostatni post: MacRoial
26-06-2024 23:45:13
» Odpowiedzi: 13
» Wyświetleń: 229
Głupie dupki
Ostatni post: MacRoial
26-06-2024 23:41:32
» Odpowiedzi: 18
» Wyświetleń: 5588
Nowoczesna stacyjka w Oga...
Ostatni post: tramwajarz
26-06-2024 19:49:46
» Odpowiedzi: 7
» Wyświetleń: 1285
Instalacja ele. Ogar 205
Ostatni post: MacRoial
26-06-2024 17:20:27
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 483
Dzień Dobry wszystkim
Ostatni post: Jakiś_typ
26-06-2024 17:20:19
» Odpowiedzi: 7
» Wyświetleń: 278
Prośba o identyfikację ro...
Ostatni post: jakubekM780
25-06-2024 21:58:05
» Odpowiedzi: 5
» Wyświetleń: 321
Dezamet Dantom GFX 50
Ostatni post: MacRoial
25-06-2024 21:54:20
» Odpowiedzi: 8
» Wyświetleń: 4234
Karat 1970 - szczegółowy ...
Ostatni post: wigryman
25-06-2024 21:45:47
» Odpowiedzi: 5
» Wyświetleń: 161

Reklama