Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
Jawa 50 Mustang - Renowacja
Autor Wiadomość
Waldek Offline
Walek
*


Liczba postów: 47
Imię: Waldemar
Skąd: WLKP
Pojazd: Inny
Post: #1
Jawa 50 Mustang - Renowacja
JAWA 50 MUSTANG - AMATORSKA RENOWACJA

Witam wszystkich tłumnie zgromadzonych na forum Smile Nadszedł czas kiedy to i ja zaprezentuję Wam moją renowację, która trwa od grudnia 2015 roku. Tak wiem, zdecydowanie zbyt długo, jednakowoż plany wobec jawki były różne i to one przeciągnęły cały proces.
(Uwaga! Teraz następuje zdecydowanie najdłuższa część wypowiedzi, co można oczywiście pominąć) Można powiedzieć, że pasję miałem od dziecka, kiedy to dziadek posiadając blisko 30 moplików (w tym takie perełki jak komar sport, prawdziwy pegaz, Romet 100, 2 simsony SR2) zajmował się nimi cały czas - można powiedzieć że to było całe jego życie. Do dziś mam bliznę, kiedy to osiodłałem rozgrzanego Komara i lewą łydką oparłem się o głowicę. Ale przecież nie mowa tu o ranach powstałych wskutek niewiedzy o obsłudze komara w dość młodym wieku; chodzi po prostu o to, że po śmierci dziadka wszystkie mopliki zostały wyprzedane w cenie 15zł/szt (takie czasy) oprócz dwóch Rysi (pamiątki, wiele niezapomnianych historii z nimi związanych np odpalanie o 2 w nocy w kuchni) i Jawy 50 Mustang, która stała w drugim garażu, zagracona eternitem pozostałym z montażu dachu. Był to rok 2005. 10 lat później podczas prac wyburzeniowych tegoż właśnie garażu pomyślałem o tej zielonej bestii ... żeby móc się do niej dostać trzeba było przeprowadzić gruntowne porządki. Po przeszło godzinie z garażu na kołach wyjechała i ona ... tylko cudem ocalała przed grabieżczymi pazurami. Nie miałem w ogóle pojęcia o jej obsłudze i eksploatacji. Mimo wszystko postanowiłem nie oddawać jej do roboty majstrom, którzy słynęli z negatywnej opinii. Zachciało mi się motoryzacyjnej pasji, to i ją dostałem. Jawka była w kiepskim stanie, rocznik `78, pomalowana na zielono, przednia opona Barum, tylna natomiast CCCP (na szczęście miałem w zanadrzu oryginalną Barumkę). Silnik zastany, tylne koło zablokowane, no to wyjmuję motor i przechodzę do naprawy. Plany były takie ; zrobić silnik i jeździć. Jednak po spełnieniu pierwszego kryteria zacząłem rozbierać elementy nadwozia aż do gołej ramy. Spodobały mi się prace związane z takimi sprzętami i zaczęło się zbieractwo. Problem był w tym, że nie skupiałem się na jednej rzeczy, jaką była jawka, ale zwłóczyłem inne sprzęty, które zaspokoiły by mój niedosyt po tej tragicznej sprzedaży (bo inaczej tego nie nazwę). Kupiona WSK Bąk, dwa komary , ogar, simson spowodowały doszczętne opróżnienie mojej kieszeni, przez co remont Jawy się przeciągał. Po ponownym uzbieraniu odpowiedniej sumy funduszy ruszyłem z kopyta: elementy ramy w proszek, natomiast bak schowek i błotniki (ze względu na wgniotki) w akryl. Nie myślałem nawet samemu malować, bo wstyd byłoby mi wyjechać na drogę polną, a co dopiero na asfalt. Z resztą tato zadecydował, że to ma być perełka, więc skorzystaliśmy z usługi chromowania jeśli chodzi o kierownicę, jej osprzęt i parę innych detali. Istotną zmianą było to, że bardzo podobał mi się rocznik `74 ze względu inny przedni błotnik, kolor uchwytu lampy przedniej, oraz tłumik. Postanowiłem tak zrobić u siebie, jednak bez zmian w strukturze uchwytów błotnika (w roczniku `78 błotniki były zamocowane łącznie na 4 śruby, a w `74 już na 8 - co pozostawiłem bez zmian). Kosztorys cały czas jest do wglądu w moim zeszycie, przedstawię go dopiero po remoncie Wink Jeśli chodzi o silnik : jak można było przypuszczać napotkałem wiele problemów, przy rozbieraniu jak i składaniu. Najpierw nie mogłem wyjąć zębatki z wału korbowego, a jak składałem blokował się starter. Wszystkie problemy po spokojnej analizie zniwelowałem. Silnik jest gotowy do odpalenia, tylko czekam za instalacją elektryczną. Motor uszczelniałem hermetykiem, cylinder był oddany do szlifu, nowe łożyska simmeringi i wszystko, co wymagało wymiany.
Dobra, dość gadania, czas na zdjęcia Wink :









PS. Sorki za bajzel na warsztacie, ale robiłem parę innych rzeczy Wink
Wzorowałem się na tej Jawie :

Tutaj już zdjęcia ze składania :








Tak wiem, gumy na lagach muszą być, bo te ładne chromowane okazały się być krzywe, a w zanadrzu miałem proste zdobyte ze złomu, które poszły w proszek. No cóż ...

Na końcu pragnę podziękować użytkownikowi JGNZM za pomoc, której mi udzielał w trakcie składania.
Pozdrawiam Wink
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 17-07-2018 14:55:36 przez Waldek.)
17-07-2018 14:54:06
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 2 użytkowników postawiło piwo Waldek za ten post.
Reklama
rafi555 Offline
Zawodowiec
*


Liczba postów: 2,555
Imię: xxxxxx
Skąd: xxxxxxxx
Pojazd: Romet Pony
Post: #2
RE: Jawa 50 Mustang - Renowacja
Baaardzo dobra robota Smile.
17-07-2018 15:33:54
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Waldek Offline
Walek
*


Liczba postów: 47
Imię: Waldemar
Skąd: WLKP
Pojazd: Inny
Post: #3
RE: Jawa 50 Mustang - Renowacja
Dzięki Rafał, miło to słyszeć z Twojej strony Wink
17-07-2018 18:03:49
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
marsooo Offline
Nowy
*


Liczba postów: 4
Imię: Marso
Skąd: Gostyń
Pojazd: Inny
Post: #4
RE: Jawa 50 Mustang - Renowacja
No prawie jak poeta opisujesz swoje przygody.Fajnie mieć taką rodzinną historię w garażu, ale jeszcze ciekawiej by było gdybyś odszukał stare archiwalne zdjęcia i nam je pokazał...
Powodzenia w dalszych poszukiwaniach i restauracji sprzętów.
Pozdro
18-07-2018 13:42:03
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Waldek Offline
Walek
*


Liczba postów: 47
Imię: Waldemar
Skąd: WLKP
Pojazd: Inny
Post: #5
RE: Jawa 50 Mustang - Renowacja
Dzięki marso, takie słowa motywują do pracy Wink
Co do zdjęć, to może kiedyś się pojawią Wink
18-07-2018 17:59:32
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
joozek Offline
senior


Liczba postów: 2,410
Imię: Józek
Skąd: Lubin
Pojazd: Inny
Post: #6
RE: Jawa 50 Mustang - Renowacja
Takie są uroki pierwszych remontów.
Teoria, ze kiedyś to "poprawię, zmienię" to patykiem pisanie po wodzie.
Pomimo poniesionych kosztów, wywal te krzywe przednie lagi i pomalowane na czarno sprężyny tylnych amortyzatorów.
Spiesz się po mału Smile a pośpiech wskazany jest tylko przy łapaniu pcheł Big Grin
Precyzja i detale to, to co się przełoży na super efekt końcowy.


Zajrzę tu czasem Smile

Denerwować się, to tracić własne zdrowie z powodu cudzej głupoty
18-07-2018 18:32:36
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 1 osoba postawiła piwo joozek za ten post.
Waldek Offline
Walek
*


Liczba postów: 47
Imię: Waldemar
Skąd: WLKP
Pojazd: Inny
Post: #7
RE: Jawa 50 Mustang - Renowacja
joozek, na zdjęciach są (niestety) jeszcze stare lagi, te co były takie ładne chromowane, ale krzywe :/ Teraz przód jest po gruntownej renowacji : nowe tuleje, które później były rozwiercone i jak wspomniałem proste lagi ze złomu zostały pomalowane proszkiem.
A z tymi amortyzatorami tylnymi to powiem Ci, że strzeliłem sobie w kolano :/ Te kosztowały mnie 80zł, natomiast fajne z czeskim chromem wystawione były za 180zł. Jak miałem 8 dych to wybór był jasny, ale na pewno je zmienię w późniejszym czasie (i bynajmniej nie są to słowa rzucone na wiatr, bo przykuwam uwagę do takich rzeczy ... niestety dopiero po fakcie). Czarne dam do drugiej jawki, którą kompletuję (tak tak, 100 rzeczy na raz), a z czeskim chromem będą właśnie do tej.
Dziękuję za budujące słowa wsparcia - dużo to dla mnie znaczy Wink
18-07-2018 23:43:46
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 





Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
problem z rocznikiem Wigr...
Ostatni post: wigryman
Dzisiaj 00:15:11
» Odpowiedzi: 10
» Wyświetleń: 224
Delta RMR 24 - szarpiący ...
Ostatni post: Debesta
Wczoraj 18:17:45
» Odpowiedzi: 10
» Wyświetleń: 432
Romet sygnał
Ostatni post: sbanys
Wczoraj 09:35:46
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 364
Lub [Z] ramę goła do kom...
Ostatni post: Debesta
Wczoraj 06:08:48
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 81
Witam Panów mam na imię N...
Ostatni post: Debesta
Wczoraj 05:52:11
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 334
Jak zamowcować podnózki d...
Ostatni post: Debesta
Wczoraj 05:46:48
» Odpowiedzi: 13
» Wyświetleń: 483
Przywitanie
Ostatni post: Debesta
Wczoraj 05:32:51
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 62
Kolor Komara.
Ostatni post: łogór 200
Wczoraj 01:37:56
» Odpowiedzi: 18
» Wyświetleń: 19210
Identyfikacja modelu w ce...
Ostatni post: Korczas
19-11-2024 15:02:30
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 85
zawory w ogar 202 fl
Ostatni post: Milczak64
19-11-2024 02:19:22
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 233
202 Fi - wymiana oleju sk...
Ostatni post: Milczak64
19-11-2024 01:56:36
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 820
Ogar 202 na silniku 139fm...
Ostatni post: Milczak64
19-11-2024 01:41:16
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 76
Wigry1 problem z rocznik...
Ostatni post: zaz
19-11-2024 00:23:17
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 149
Kupno zabytkowego motoru ...
Ostatni post: wojakrob
18-11-2024 10:10:04
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 242
diagnoza skrzynia czy spr...
Ostatni post: Natalia Skorupska
17-11-2024 19:17:07
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 627

Reklama