[Wiki] FSO - Wersja do druku +- Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! (https://www.chlopcyrometowcy.pl) +-- Dział: Chłopcy Rometowcy (/forumdisplay.php?fid=4) +--- Dział: Forumowa Wikipedia (/forumdisplay.php?fid=107) +--- Wątek: [Wiki] FSO (/showthread.php?tid=6779) |
[Wiki] FSO - lukasz247___ - 15-08-2012 13:06:43 FSO czyli Fabryka Samochodów Osobowych S.A. to polskie przedsiębiorstwo przemysłu motoryzacyjnego, produkujące samochody osobowe. Zakłady produkcyjne są zlokalizowane w Warszawie, w dzielnicy Praga Północ, na Pelcowiźnie. Zostały od podstaw zbudowane na przełomie lat 40. i 50. XX wieku. W okresie od 1986 do 2002 w skład FSO wchodził Zakład Samochodów Dostawczych w Nysie. Kalendarium Pierwsza Warszawa M20-zjazd z taśmy montażowej. • 1948 – zapada decyzja o budowie Fabryki Samochodów Osobowych, która ma produkować licencyjne Fiaty 1100. Stalin ostrzega polskich przywódców przed produkcją kapitalistycznych pojazdów. Wynegocjowana z Fiatem umowa trafia do kosza. Zapada decyzja o produkcji radzieckiej Pobiedy M20 (zmodernizowana kopia amerykańskiego Forda A z lat 1928-1932). • 1951 – początek produkcji Warszawy M-20. • 1957 – rozpoczęcie produkcji polskiego auta Syrena 100. • 1960 – uruchomienie produkcji Syreny 101 i Warszawy 201. • 1962 – uruchomienie produkcji Syreny 102. • 1963 – uruchomienie produkcji Syreny 103. • 1964 – początek produkcji Warszawy 203/204 • 1965 – zakupienie licencji Fiata 125. • 1966 – start produkcji Syreny 104. • 1967 – rozpoczęcie wytwarzania Polskiego Fiata 125p. • 1968 – zmiana nazwy Warszawy na 223/224 po proteście Peugeota. • 1972 – przekazanie produkcji Syreny 105 do nowego zakładu FSM w Bielsku-Białej. • 1973 – z taśm produkcyjnych zjeżdża ostatnia Warszawa. • 1975 – Ital Design opracowuje prototypy samochodu "Polonez". • 1978 – początek wytwarzania Poloneza 1300/1500, według włoskiego projektu. • 1983 – wygaśnięcie praw do marki Fiat (zmiana nazwy Polski Fiat → FSO 125p). • 1984 - zatrudnienie wynosi 14 tysięcy pracowników • 1988 - 1 grudnia 1988 r. parafowano umowę, zgodnie z którą w warszawskiej fabryce miał być produkowany mały samochód Uno, później unieważnioną • 1989 - modernizacja Poloneza i wprowadzenie modelu MR'89. • 1991 – zakończenie produkcji FSO 125p. • 1991 – gruntowna modernizacja Poloneza i wprowadzenie odmiany Caro. • 1994 – General Motors rozpoczyna montaż Opla Astry (wersja Opel Astra I) na Żeraniu. • 1995 – prywatyzacja FSO. Sprzedaż akcji dla Daewoo Group. • 1996 – powstanie Daewoo-FSO. Początek produkcji Poloneza Atu; fabryka zatrudnia 20,5 tys. osób, z czego 3,5 tys. w administracji • 1997 – nowe Polonezy. Modele Caro Plus, Atu Plus. • 1997 – uruchomienie produkcji Lanosa. • 1999 – wprowadzenie do sprzedaży Poloneza Kombi. • 2000 – przejęcie motoryzacyjnego pionu koncernu GM Daewoo przez General Motors. • 2002 – zawieszenie produkcji Polonezów Caro Plus, Atu Plus i Kombi. • 2004 – powrót do nazwy FSO, produkcja Matiza i Lanosa pod własną marką. • 2005 – podpisanie umowy z Avto ZAZ o przejęciu FSO. • 2007 – koniec produkcji FSO Matiza, początek produkcji Chevroleta Aveo (od lipca próbna, od listopada właściwa). • 2008 - zakończenie produkcji FSO Lanosa • 2009 11 maja - wstrzymanie produkcji z powodu niskiego popytu na samochody • 2011 - wygaśnięcie licencji na produkcję Chevroleta Aveo Projekty które zostały niezrealizowane - 1959 – zaprojektowanie Syreny Mikrobus, to pierwsze na świecie auto o nadwoziu van - 1960 – stworzenie Syreny Sport, jedno z niewielu aut sportowych powojennej Polski - 1961 – prototypy Syreny Laminat, nowoczesnego następcy Syreny 104 - 1964 – prototyp Warszawy 210 - 1966 – prototypy Syreny 110, pierwszy hatchback na świecie - 1971 – Polski Fiat 125p Coupé - 1974 – FSO 1100 Coupé Polonez Analog - 1974 – Polski Fiat 125p cabrio - 1977 – Ogar, auto sportowe - 1981 – Polonez Pick-up 3-osiowy, z napędem na środkowe koła - 1982 − Polonez Sedan, oparty na modelu 1300/1500 - 1982 − Polonez Long, 7-drzwiowa limuzyna powstała także na modelu 1300/1500 - 1985 – Wars, nowoczesne auto rodzinne - 1994 - FSO Polonez Analog. Galeria: |