![]() |
|
Unoszące się ramie torpedo - Wersja do druku +- Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! (https://www.chlopcyrometowcy.pl) +-- Dział: Rowery Romet (/forumdisplay.php?fid=207) +--- Dział: Rowery - Problemy techniczne (/forumdisplay.php?fid=209) +--- Wątek: Unoszące się ramie torpedo (/showthread.php?tid=55589) |
Unoszące się ramie torpedo - michalll@onet.com.pl - 23-11-2025 00:00:10 Witam. Odrestaurowałem rower ZZR Łucznik z 1966 roku. Nie wiem czy to normalne ale wolę zapytać. Ramie torpedo unosi sie do góry przy hamowaniu a dokładniej gdy rower już całkiem się zatrzyma to występuje lekkie cofnięcie do tyłu całego roweru tak z 2 cm czyli tyle ile ramie torpedo potrzebuje drogi żeby dobić do widelca. Gdy znów ruszę ramie opada i napina się ta blaszka mocowana do widelca. Kontra porządnie dokręcona. Oś na widelcu też. RE: Unoszące się ramie torpedo - Dinozaur - 23-11-2025 13:01:45 Czesc, niestety - dosc 'enigmatyczny / zagmatwany' opis calej sytuacji, bo generalnie : albo masz 'cos' za mocno skrecone nakretkami osi, albo 'kontra' hamulca 'torpedo' / ma 2 cm luz 'gora - dol', albo jeszcze 'cos - blaszka' luzno lata, itp...? Zeby piasta typu 'torpedo' sprawnie dzialala - to musi miec skasowany luz osiowy w ramie, czyli cale kolo nie powinno 'latac na boki', a jednoczesnie nie moze to byc tak 'ciasno' skrecone - zeby ta 'kontra' hamulca krecila sie lub 'latala gora - dol' o 2 cm razem z piasta..? Cos jest zle zlozone albo ma wlasnie '2 cm luzu / gora - dol', moze byc takze za mocno wszystko skrecone - za bardzo scisniete nakretkami osi / albo cala piasta 'torpedo' - pracuje 'na sucho / bez oleju' wewnatrz.?. Pozdrawiam. Chyba juz wiem : te obejme blaszana, ktora trzyma 'kontre' hamulca typu 'torpedo' do ramy - masz zalozona 'jakas wieksza - dluzsza', przez co 'kontra hamulca' ma te '2 cm luzu / gora - dol' i przy hamowaniu / opada 2 cm, a po zatrzymaniu - podnosi sie do gory / w kierunku rurki ramy... Obejma 'kontry' hamulca musi byc scisle dopasowana do srednicy i ksztaltu rurki ramy - zeby wlasnie nie miala mozliwosci 'latania gora - dol o 2 cm' w czasie hamowania i zatrzymywania. Widocznie masz okragle w przekroju poprzecznym rurki ramy tylnego widelca, a obejme 'kontry' do ramy - masz zamontowana od rurek 'owalnych' w przekroju / roznica w dlugosci tych obejm moze wynosic wlasnie ok. 15 - 17 - do 20 mm nawet... Pozdrawiam. RE: Unoszące się ramie torpedo - michalll@onet.com.pl - 23-11-2025 21:39:52 Opiszę to inaczej. Gdy stoję w miejscu z wciśniętym hamulcem i cofnę rower o tyłu to ramię się unosi. Gdy na wcisnietym hamulcu podpchne rower do przodu to ramię wraca na dół aż napnie się ta blaszka RE: Unoszące się ramie torpedo - Dinozaur - 23-11-2025 22:08:17 Dlatego napisalem, ze tam nie ma prawa byc na obejmie takiego 'luzu 2 cm' - bo sie za ktoryms razem przy hamowaniu ta obejma zwyczajnie urwie... Obejma ma byc zacisnieta na ramie / przez srubke, ktora ja sciska na 'kontrze' z napisem 'Lucznik'. Do rowerow z tylnym trojkatem z rurek o przekroju okraglym - sa obejmy 'male' umowmy sie, a do rowerow majacych tylny widelec z rurek o przekroju 'owalnym' - sa duzo wieksze, dluzsze / 2 - 3 razy wieksze od tych 'okraglych'. Wiec albo masz zalozona obejme od rurki 'owalnej' - do rurki 'okraglej' w przekroju, albo masz zalozona jakas obejme dorabiana przez kogos... Jesli nie 'skasujesz' tego 'luzu 2 cm' - to obejma sie urwie przy 20 / 30 czy 50-tym zahamowaniu, niestety... Pozdrawiam. Tu masz pokazane 'mniej - wiecej' wielkosci obu obejmek : do tylnego widelca z rurek okraglych i do rurek owalnych / jesli zalozyles taka 'owalna' - do rurki okraglej, to ma ona wlasnie co najmniej 15 - 17 mm luzu 'gora - dol' podczas hamowania...[attachment=23846] RE: Unoszące się ramie torpedo - michalll@onet.com.pl - 24-11-2025 11:07:57 Super. Dzieki |