![]() |
Przegrzewanie się silnika - Dezamet 027 - Wersja do druku +- Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! (https://www.chlopcyrometowcy.pl) +-- Dział: Motorowery i motocykle Romet (/forumdisplay.php?fid=13) +--- Dział: Problemy techniczne - Silnik, przeniesienie napędu (/forumdisplay.php?fid=221) +--- Wątek: Przegrzewanie się silnika - Dezamet 027 (/showthread.php?tid=55434) |
Przegrzewanie się silnika - Dezamet 027 - miszel - 07-08-2025 21:39:14 Przydarzyło mi się coś kompletnie niezrozumiałego, mam silnik Charta po remoncie w specyfikacji względnie fabrycznej (stopień sprężania 8,5; gaźnik Dellorto SHA na dyszy chyba 60), jest jeszcze na dotarciu ale do tej pory chodził bez najmniejszego problemu. Od ostatnich kilku jazd sam z siebie zaczął się jednak strasznie przegrzewać - wychodzi jakieś 10-15 minut jazdy i kolejne 10 na chłodzenie. Wszystko byłoby zrozumiałe gdyby taki stan rzeczy był od początku ale od czasu złożenia nic w nim nie zmieniałem, a po sprawdzeniu zapłon był dalej tak jak go ustawiłem (2,5mm przed GMP). Czy jest coś na co jeszcze można zwrócić uwagę? Zdążyłem już lekko przyspieszyć zapłon i wydaje mi się, że minimalnie to pomogło, lecz do ideału brakuje jeszcze dużo. Wolałbym na razie nie planować głowicy, bo nie chce rozgrzebywać silnika w środku sezonu RE: Przegrzewanie się silnika - Dezamet 027 - stqc - 07-08-2025 21:46:19 Co miałoby dać planowanie głowicy? Proponuje wyregulować poprawnie gaźnik Przegrzewanie się silnika - Dezamet 027 - łogór 200 - 07-08-2025 21:47:35 Wypadało by sprawdzić skład mieszanki,jeśli jest za ubogo to będzie sie przegrzewał,wystarczy ze lapie lewe powietrze i już mieszanka z prawidłowej zrobi sie uboga Druga opcja to niestety zacier tlok Sie rozgrzeje i go zaczyna lekko przyłapywać,zdjąć głowice nie zaszkodzi i zobaczyć w jakim stanie jest cylinder Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk RE: Przegrzewanie się silnika - Dezamet 027 - miszel - 07-08-2025 22:49:19 (07-08-2025 21:46:19)stqc napisał(a): Co miałoby dać planowanie głowicy? Proponuje wyregulować poprawnie gaźnikPlanowanie głowicy dałoby zwiększenie stopnia sprężania, a co za tym idzie dostosowanie do benzyny 95 oktan. Ten gaźnik reguluje się tylko dyszą główną, świeca po mocnym rozgrzaniu ma kolor kawy z mlekiem, po lżejszej jeździe jest dość ciemna także mieszanka jest okej a może nawet lekko za bogata Przegrzewanie się silnika - Dezamet 027 - łogór 200 - 07-08-2025 23:02:56 Można jeszcze wyregulowac zapinka na iglicy i poziomem paliwa w komorze,sruba skladu mieszanki reguluje tylko w zakresie niskich i srednich obrotow Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk (07-08-2025 23:02:56)łogór 200 napisał(a): Można jeszcze wyregulowac zapinka na iglicy i poziomem paliwa w komorze,dysza główna,sruba skladu mieszanki reguluje tylko w zakresie niskich i srednich obrotow Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk RE: Przegrzewanie się silnika - Dezamet 027 - Maka_91 - Wczoraj 08:07:34 Jaki ten gaźnik dokładnie? Jak dla mnie dysza 60 to zdecydowanie za mała. W chacie kanały są chyba wieksze niż w 023 i 019. Dolot, wydech raczej na pewno. Nie wiem jak pluki. Więc to potrzebuje więcej towaru Ja mam 019 po lekkich poprawkach typu zgranie kanału cylinder- kartery, gaźnik - cylinder. Gaźnik SHA 15/15 i Dysza 70/72 jest w nim Dobierałem dysze. Fabrycznie w gaźniku była chyba 60 właśnie. Ale dodając gazy do oporu było krótkie jakby zadławienie uuu, tak jakbyś na chwilę wyłączył zapłon a potem szedł. Zwiększałem dysze i ten efekt malal. Przy 68 już było akceptowalnie i moto szło pięknie. Ale zawsze w dwusuwie jest tak, że na trochę za ubogie mieszance paliwo-powietrze chodzi najlepiej. Dalem potem 70 i to było OPTIMUM, ale po szlifie i wymianie tłoka włożyłem na dotarcie 72 żeby być pewnym że nie będzie za ubogo a do tego więcej paliwa = więcej oleju na dotarcie. Lepiej tak zrobić niż lać oleju 1:25. Na dotarcie większą Dysza zalecana. Mieszanka 1:35 na początku też a potem 1:40, i to myślę za dużo że względu na to że przeszedłem z tulejki na igiełki w główce. Olej estrowy więc nawet jak oleju więcej to i tak nagaru zero. Moim zdaniem masz za małą dysze i jest są ubogo. Wszędzie w każdej instrukcji znajdziesz, że uboga mieszanka powoduje nadmierne nagrzewanie silnika. Za wczesny zapłon chyba też będzie tym skutkowało, bo spalona mieszanka będzie dłużej znajdować się w cylindrze i odda więcej ciepła do cylindra właśnie zamiast być już wypchana do wydechu. Daj mu dysze 68/70 i zobacz. No i zobacz na świece przede wszystkim. Kolor w obrębie elektrody. Na necie masz zdjęcia różnych kolorów i opisy co i dlaczego. Kolor mówi bardzo wiele Pozdro RE: Przegrzewanie się silnika - Dezamet 027 - miszel - Wczoraj 09:46:46 (07-08-2025 23:02:56)łogór 200 napisał(a): Można jeszcze wyregulowac zapinka na iglicy i poziomem paliwa w komorze,sruba skladu mieszanki reguluje tylko w zakresie niskich i srednich obrotow Wiem jak działa regulacja gaźnika, ale ten konkretny SHA nie ma ŻADNEJ. Jedyne czym można ustawić mieszankę to dysza główna i ewentualnie zmiana kształtu iglicy ale nie słyszałem by ktokolwiek się w to bawił (Wczoraj 08:07:34)Maka_91 napisał(a): Jaki ten gaźnik dokładnie? SHA 15mm, jakaś chińska podróbka. Na tej dyszy do tej pory chodził jak marzenie, na większych go muliło. Tak jak pisałem kolor świecy jest jak najbardziej w normie. Jeśli zapłon nie pomoże to sprawdzę większą dyszę Przegrzewanie się silnika - Dezamet 027 - miszel - Wczoraj 13:11:42 Zdjąłem głowicę I oczom mym ukazał się tłok, na którym ewidentnie widać ślady spalania stukowego. Wygląda to mniej więcej tak jak na foto. Wychodzi z tego, że silnik faktycznie miał za późny zapłon. Wciąż nielogicznym jest dla mnie fakt, że grzać zaczął się dopiero po jakimś czasie a nie od razu po remoncie. Co do cylindra, widać lekkie ryski przy kanale wydechowym, także pewnie pierścienie zaczęły już łapać gdy ostro go zagrzałem, ale nie są one wyczuwalne pod palcem więc na razie zostawiam tak jak jest ![]() RE: Przegrzewanie się silnika - Dezamet 027 - romek - Wczoraj 14:51:40 Spalanie stukowe to raczej od zbyt wczesnego Przegrzewanie się silnika - Dezamet 027 - miszel - Wczoraj 15:01:18 @romek polecam obejrzeć, przynajmniej od 14 minuty. https://m.youtube.com/watch?v=l9rR30cTfHQ&list=LL&index=1&pp=gAQBiAQB0gcJCa0JAYcqIYzv RE: Przegrzewanie się silnika - Dezamet 027 - Bob_Harley - Wczoraj 15:48:17 też mi sie zdaje ze spalanie stukowe i przegrzewanie silnika to zbyt wczesny zapłon, wiem bo w simsonie robiłem rózne testy w toku przywracania do stanu eksploatacyjnego i np. na zapłonie wczesnym (5mm przed GMP) ciągle temp. rzędu 150 stopni na głowicy, po zmianie na 2mm przed GMP temperatury były w okolicach 120-130 stopni RE: Przegrzewanie się silnika - Dezamet 027 - Dinozaur - Wczoraj 17:43:36 Do 'Maka 91', bo nie wiem jak zacytowac : przy wczesnym zaplonie - spalanie swiezego ladunku trwa o wiele krocej, wiec silnik sie nie przegrzewa [ bo to nie chodzi o to - ze 'spaliny pozostaja zbyt dlugo w cylindrze i oddaja cieplo' ], ale moze wystapic spalanie stukowe / czyli, ze cykl spalania konczy sie zbyt wczesnie, przed GMP i wtedy uklad korbowy jest przeciazony i spalanie traci kontrole - nastepuje stuk, czyli spalanie ladunku, ktore przyspiesza nawet 'kikanascie - kilkadziesiat razy' / w stosunku do spalania normalnego, jak przy idealnie dobranym zaplonie... Przy przegrzewaniu sie silnikow chodzi o zbyt dlugi cykl spalania zassanego ladunku, ze wzgledu na zbyt pozny zaplon lub zbyt niskie cisnienie w cylindrze - jedno z drugim sie wiaze dosc scisle. Wg Tomasza Salka : cykl spalania ladunku powinien sie zakonczyc calkowicie / do pozycji tloka w cylindrze 10 stopni po GMP - czyli ma zaniknac 'ogien spalania', ktory moze miec nawet 2000 stopni C, przy prawidlowej regulacji, odpowiednim stopniu sprezania i odpowiedniej LO benzyny. Ale jednoczesnie - nastepuje wtedy [ przy calkowitym spaleniu ladunku do 10 stopni po GMP ] maksymalne cisnienie gazow spalinowych i silnik osiaga maksymalna moc konstrukcyjna. Jesli spalanie ladunku trwa zbyt dlugo, np. do 90 - 100 stopni o.w.k. [ obrotu walu korbowego ] po GMP tloka - to silnik bardzo mocno sie przegrzewa [ 'ogniem spalania 2000 stopni C', a nie spalinami w cylindrze - ktore maja ok. 750 stopni C ]. Stad tak bardzo wazne jest prawidlowe 'dostrojenie zaplonu / do LO benzyny', zeby wszystko sie spalilo do '10 stopni po GMP', ale nie nastapil stuk - bo jesli silnik ma zbyt niski stopien sprezania do dostepnego aktualnie paliwa, to spalanie zassanego ladunku - moze trwac nawet poza otwarcie okien wylotowych lub zaworow wydechowych i widac to wtedy najlepiej wieczorem bez kolanka wydechu - jak '0,5m ognie spalania' wylatuja z wydechu zamiast spalin - skrajnym przypadkiem jest wtedy stopienie denka tloka od trwajacego 10 - 15 - 20 razy dluzej spalania swiezego ladunku / przy zbyt nikim cisnieniu w komorze spalania [ za niski stopien sprezania + zbyt wysoka LO benzyny ]... Dlatego tak wazna by byla rozmowa z Mechanikiem zuzlowym, jak prawidlowo ustawic - dostroic zaplon / do LO benzyny, ktora ma np. za duzo o 10 - 15 - 20 - 30 Oktan / do danego stopnia sprezania silnika, zeby w koncu wszystkim wyjasnil, o co chodzi - bo ja mam niestety za mala 'sile przebicia', pomimo - ze dostrajalem swoje silniki juz na przelomie lat 70/80-tych, zeby jak najmniej spalaly benzyny i byly jak najszybsze [ motocykle ] / przy kilku roznych oktanowo paliwach : 78, 94, 86 i ok. 170 - 180 Oktan... Pozdrawiam. |